Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

*kl*
Hovvis varit här, hade glömt sina sulor hemma! Vi gjorde en rövare och drog av skorna så hon får gå barfota ett tag. Hovkvaliteten har förbättras avsevärt på det här halvåret som hon varit skodd eftersom hon hade så mycket sprickor då. Nu får vi hoppas att det är snöigt hela vintern så det är mjukt underlag, annars måste jag kanske sko henne igen.

Åh! Så du är en lyxhustru?!:D
Låter härligt måste jag säga! Sknt att du ha din mamma så nära och kan sköta en hel del. Måste vara riktigt smidigt. :)

Det låter vettigt det! Och väldigt sant..
Den som körde in min tyckte jag skulle börja låta henne springa på rätt mycket så hon började bygga muskler och kondition, Men jag tog det lugnare ist och känner att det var nog inte helt fel.
Fast dom ser väl såklart olika på det.. Dom som kör in brukshästar och de som kör in travhästar. ;)

Håller tummarna för er!

Det underlättar ju helt klart att kunna ha dom oskodda så mycket som möjligt. :)
Min går fortfarande utan skor och det verkar funka alldeles utmärkt! Var något ömfotade i somras när hon sprang på grus, men det var bara att köra henne på gräs ett tag så blev det bra.
Och sen började jag ge henne steel joint och jag kan vara blind, men hennes fötter ser mycket finare ut än innan..
Haha, Men om någon skulle vara helt säker på sin sak och säga att jorden är platt så skulle jag gå på den gubben :angel:
Jag är det perfekta offret för alla försäljare.. Helt blåögd ;)

Var ett tag sedan jag skrev här :)
Tjabo har biffat på sig lite, men inte vuxit så mycket på höjden, ska komma ihåg att mäta någon dag.

Hade ju tänkt köra in i höst, men med en redan jobbig graviditet så klarar jaginte det så gubben får helt enkelt rida in honom istället.

De har skrittat svängt stannat och backat fria på banan tre gånger och allt går kanon. Skulle travat förra veckan men då var han lite svullen under kotorna (tillväxtperiod)

Annars sköter han sig kanon med det mesta, hovis, hantering, longering, kommandona sitter bra för alla gångarter¨.

Ska nu trava och galoppera några gånger och sedan en vila på två månader kanske innan igångsättning ordentligt i kanske mars inför första tävlingssäsongen, spännande spännande :)

Ha det gött allihopa, här i sthlm har vi 50cm snö nu :)

*länk borttagen av moderator*

Senast ändrad av en moderator:

P1020761.jpg
[/IMG]

Mitt arabsto är verkligen bra kamoflerad!
Idag tog vi äntligen en promenad, det har varit så kallt så länge, men nu börjar det bli bättre. 10- är ju nästan varmt när man jämför!

Har bestämt mig för att sitta upp på <legend till våren istället. Han känns varken klar mentalt eller i kroppen just nu och då är risken stor att det inte blir någron trevlig inridning för honom. Så nu får han vila till aprill och växa och bli stor :D

Känner samma här.. Det kommer nog få vänta till våren för våran del också.
Känner inte riktigt att jag har nån anledning till att börja för tidigt heller..

Jag hade ju hoppats på att hon skulle kunna vara med på något nästa höst , utöver trail at hand om det kommer finnas, Men vi får väl se..
Eller är det inte 4 år dom måste vara?

lenaloo Men va ren hon är! Inte några bajsfläckar där inte!
Ser verkligen så söta ut i sina vinterdräkter! :love:

KL*

Bäddrade lite och det var visst lite ont om bilder och sånt här.. ;)
Här är några från oss, från ett par veckorsedan.
Lite mörk film, men jaja.. Så där ser det ut hos oss ibland.
Hon var inte helt jättelätt den är dagen, Men dessa humörsvängningar.. Inte lätt att hinna med alltid. ;)

31873436.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=_ejqai6ohq8

Är nog inte ens från samma tillfälle..

From 1januari får vi lov att tävla på våra små 08:or :)

Det är så alltså?!
Åh! Då hoppas jag verkligen hon är redo för något litet nästa höst.. :bump:

Johan travade uppsuttet idag för första gången, ingen lina, ingenting, bara gav kommandot (för oss sssssssss-ljudet) och släppte fram handen och han fattade direkt :) Är så glad, gjorde det fyra gånger och saktade av fint, utan ryck och slit. Åh vad de kommer sköta sig fint på tävlingsbanorna nästa år :)

pc070004_120658656.jpg

Va duktiga är ni! Jag ska försöka komma igång med Lucky ordentligt snart, jag är bara så trött, trött, trött just nu. Skolan tar allt av mig och har varit förkyld, blä!

*kl*

Lillskrutt här hemma har varit helt klockren i den ridning jag gjort under hösten och efter en helt okomplicerad skogsritt, ensam, över broar och längs blandade stigar och vägar i november någon gång har han fått ryggsemester iallafall året ut och kanske en bra bit in på nästa år oxå. jobbas för hand ett par gånger i veckan. Longering/markträning/utsäckning/halsböjning...

Ska försöka ta tag i tömkörningen lite mer och se hur en potentiell inkörning kan ligga till men är inte jättemotiverad i dagsläget.

Texas börjar bli riktigt jämn och fin, framändan är på väg ikapp och rumpan börjar bredda till sig. Kanske dags att ta med kameran till stallet! Har knappt några bilder alls på honom slog det mig just!

Har "Hackamore Reinsman" som kvällslitteratur och är såååååå ridsugen så det ska bli riktigt trevligt med ett nytt år!! :D

Idag har gubben min travat Tjabo på böjt spår för första gången. Och en längre stund än tidigare. Tidigare har vi bara provat på långsidorna och saktat av innan de tagit slut. Idag travade han på volterna och bad honom svänga och tänka i traven också, gick finfint och de är så himlans duktiga :)

På lördag är det galopp som gäller, håll tummarna för oss :):love:

Tycker absolut inte att man ska ha dåligt samvete för att man inte hinner/orkar rida sina unghästar. Så länge dom har sällskap i hagen mår dom superbra av att bara växa :laugh:

Cinderella har stått nu i 2 månader och igår så fick hon följa med på en tur igen bara för att påminna henne lite om att hon är inriden ;) Var bara att sadla på och hoppa upp!! Går inte fatta att hon bara är 2 år!!! Allt har gått så otroligt lätt med henne och hon är sååååååå snäääll :love: Hon kommer bli världens bästa kompis och tanthäst för mamma och ungarna kommer att kunna ha jättekul med henne! :D Världens goaste barbackarygg har hon oxå ;)

Legend håller igång alla hästarna i hagen som vanligt och mår så gott av att bara växa och leka! Det är så kul att ha både cinderella och legend eftersom dom är lika gamla och vi köpte dom samtidigt som fölungar. Ingen av domkommer någonsin att lämna gården som det känns nu och vi har verkligen hittat 2 st riktigt trevliga hästar!! :laugh: Båda är exakt lika höga (fram) men som natt och dag både i temprament och i utseende. Men dom är så otroligt snälla båda två :love:

Någon som vill ha ett arabsto?? Gratis gratis.... Ush va trött jag är på henne. Va trevligt det hade vart med en shettis som sällskap...

Ja, tack det vore ju trevligt! Hon behöver dock aktiveras och ridas ganska hårt 6 dagar i veckan för att inte bli knäpp i huvvet och fullständigt livsfarlig att rida ut på... Hon fyller 21 i april tanten...

Hon får en näve seniormusli till kvällen kan tilläggas så hon är absolut inte överfodrad :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka