Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nej vad tråkigt att du ska sälja Silver. Han är ju en riktig pudding:love:

*kl*
Ska du sälja en pudding? Ja, jag förstår att det kan bli mycket jobb, jobbar man hinner man ju precis med en tycker jag.

Jag har vaccinerat idag, sista sekunden, var jättenervös för att jag inte skulle få tag i en vet i tid! Jag ska självklart tävla nästa år!! Minst E-D samt någon AQHA novice tänkte jag tävla. W&T mest...

Kul!! :laugh: Då är jag inte ensam om tävlingsplaner :laugh:

Ja, det blir försäljning av "puddingen" nu. Jag är ju hemma med barn och hittills har det funkat bra eftersom det bara varit silver att rida men nu är det ju dax för legend oxå. Dessutom så är det rätt dyrt med 2 hästar även om man har dom hemma! Vill helst bara ha en häst både för tiden och ekonomin. Det är ju roligare om man faktiskt har råd att tävla och träna lite på hästarna :laugh: Silver är en mycket snygg och trevlig häst men lille Legend kommer nog att passa mig och framförallt min familj bättre då han inte är lika tuff i psyket som Silver och dessutom hållar han sig på ponnymåttet ;)

Du får gärna komma och kolla på honom om du fortfarande letar quarter ;)

Det var ingen fara med den lilla sårskadan, nu är han helt återställd :)

Jag letar efter en rockard nu, för att börja köra honom lite i höst ( som hastigt och lustigt blev vinter inatt !!! ) och sen tänkte jag börja rida igen efter nyår.

Men det är svårt att hitta en rockard som jag vill ha och som dessutom finns på rimligt avstånd samt inte är alltför dyr eller tung......

Ska iväg och kika på en i helgen, får hoppas det kan vara något !

Då var Silver såld! tog bara några dagar!! Så nu blir det fullt fokus på lilla Legend :D Köra honom i transporten, dra bildäck och bli inriden står på schemat de närmasta månaderna :laugh:

Oj, Det gick fort! :laugh:
Hoppas att det blir bra med dom nya ägarna då !

kl*
Jag ser att det var ett tagsen jag skrev nu..
Jag har iaf sedan dess hunnit sitta på min ! :love:
En gång i ca 2 sekunder innan jag insåg vad jag höll på med. ;)

Jag har pausat i körningen och skulle sätta vagn på henne förra veckan, Och hon reagerade med att blir sjukt rädd och sprang såklart iväg med vagnen. Men hon tappade den efter bara några meter, och tack och lov var jag i ridhuset!
Så jag kunde ganska fort fånga in henne.
Sedan dess har jag tömkört bara och dragit lite bommar.
Har brist på folk som kan hjälpa mig, så jag får väl hoppas att någon har tid snart så jag får på vagnen igen.

Dessa hästar alltså! Skrämma livet ur mig. :)
Och igår shoppade jag ny transport- Boggie och med frontutlast.
Så eftersom Roxie inte längre tycker om att åka, så började jag från steg ett idag. In och ut och promenerade igenom transporten så hon inte skulle tycka det var läskigt. fortsättning förljer imorgon.

Utöver det ska jag lägga ner tempot och låta henne ha en relativt lugn vinter.
Sätta igång oss i vår och förhoppningsvis komma ut på någon in hand-tävling

Då var Silver såld! tog bara några dagar!! Så nu blir det fullt fokus på lilla Legend :D Köra honom i transporten, dra bildäck och bli inriden står på schemat de närmasta månaderna :laugh:

Skönt att det gick fort men fuskigt :)

Men det är klart - rätt köpare och rätt häst så går det fort !

Ska själv sälja 3 åringen, vi passar inte ihop, men det är rent av dött med köpare.......:confused:

Ja, det gick väldigt fort! han åker redan på fredag, en vecka efter att jag satte in annonsen ungefär.

Tycker inte att det är dött med köpare men det gäller att sätta rätt pris! ;) Det finns så mycket hästar ute till salu och väldigt många billiga quartrar och framförallt väldigt mycket riktigt billiga paint. Så har man inte en häst som presterat massor så får man nog sätta ett lägre pris om man skall kunna konkurera om köparna..

Jag har också brist på folk som kan hjälpa mig, lite tråkigt när man gärna vill göra en massa skoj.

Skönt att ni hittade en köpare så fort! Jag håller med dig, det gäller att ha rätt pris idag. Jag tror många övervärderar sina quartrar i Sverige idag, man sätter höga priser även om det inte är direkt bra stam eller prestationsavel, dock tror jag att folk börjat förstå det och sänker sina priser.

...och samtidigt finns det folk som blir sura för att vissa hästar inte kostar lika lite som dom andra. :grin: Har man en bra häst finns det ingen anledning att dumpa priser om man inte måste sälja akut. Det är ju bara att köpa en av dom billiga då som jag ser det men istället blir en del köpare rent aggressiva för att en del står på sig och vill ha betalt för kvalitét.

Go figure.... :cool:

Ber om ursäkt om jag trampar på ömma tår!

Jag menar bara att om man tar ett föl efter en hingst som inte är visad, ingen direkt stam eller så och tar föl på sina egna ston som inte heller kanske har så mycket stam eller prestation så kan man inte ta lika mycket för avkomman som om man hade en riktigt bra häst. Det är sån hobbyavel som jag menar. Jag köpte ju en sån "billig" häst där säljaren tagit föl efter sin hingst på sitt fullblodssto. Jag vet ju med mig att det inte är en bra superstam på henne, men en mycket trevlig häst med Sierra Scheme som farfar. Ett val man gör helt enkelt. Jag har sett flera som försöker få stora summor för sina korsningar och så pga av det är hälften quarter. Min första häst blev jag absolut lurad på med priset, men visste ju inte bättre då. Det var en korsning det med quarter som pappa.
Oj va långt det blev...

Jag visste att jag inte hade råd att lägga ut 50k på häst så jag tittade bara på de billigare och har aldrig försökt pruta på nån häst!

Frågan är ju varför de är så billiga, vissa av dem....möjligt är att vissa är det pga att säljaren vill bli av med dem men viss kanske är det pga andra saker......:crazy:

Jag tycker inte man ska behöva sänka priset på en häst, om det är en häst med kvalitet, bara för att få köpare.....:confused:

Jag tror snarare på rätt köpare till rätt häst, där spelar inte priset någon roll :)

Nej nej jag tog det inte så! :D

Jag menade bara att det finns flera sidor och att en del hästar ska kosta mer än andra. Det är bra nu att vissa hästar kommer ner i pris till det dom faktiskt är värda, men tyvärr följer dom som ska vara dyrare med i marknaden också. Mest på grund av att många spekulanter inte kan så mycket -dom ser bara en prislapp och kan ske en snygg färg, och förstår inte varför en häst inte är i samma prisklass som en annan.

Dock finns det ett behov av alla dessa olika typer av hästar så jag säger inte att den ena är "bättre" än en annan, behoven ser olika ut för alla köpare men bredden på hästmarknaden behöver diffrentieras mer och folk bör inse att man oftast får vad man betalar för.

Ja, håller helt med! Läste en intervju med Rick Lemay där han sa samma sak! Det är ju så att vi är en hel del hobbyryttare som inte vill ha reining-och cowhorseavlade hästar, för det var ju inne ett tag att ha en reningstammad/cowhorse häst. Det passar ju inte alla. Jag vill ha en kompis som jag kan tävla lite klasser med och kanske ställa ut på kul.

Prissättning på häst kan ju också ha med personlig konkurs att göra som i fallet med min häst. Människan hade gått personligt bankrutt, nyss frånskild, 3 barn och 10 hästar... det gick inte ihop riktigt. Hon ville sälja snabbt, för det gick utför med alla räkningar.

Lite varför hon är en sån toppenkuse :D
20100509230.jpg
[/IMG]
20100502217.jpg

hemskt snäll och älskar barn, hundar och katter!

Idag har vi varit ute med Lucky på banan, skrittat och travat ca 2 varv på banan. Hon tyckte det va lite läskigt med trav, men det gick fort över. Jättenöjd med det idag! Hon blev så glad när hon fick följa med ut så hon krumbuktade sig och gjorde skutt de första 500 metrarna, inte ofta man ser henne göra såna grejer :D

Kul att det går framåt!! :D

Nu har ju Silver blivit såld så äntligen kan jag lägga 100% på min lilla legend!!!
Har börjat förberedelserna för inridningen så nu har vi sadel på vid longering och promenad och jag får motion genom att jag står och hoppar bredvid honom hela tiden!! ;):D

Han har breddat sig mycket och blivit kraftigare framtill. Mätte honom igår och han har dock bara växt 0,5 cm fram och bak men han ser större ut iaf!! :laugh::p

Legend (Isabell L)
Förväntad mankhöjd: ca 148 cm (knappt)
Ras: mamma c-ponny welsh och pappan quarter 154 cm
Sensommar: September: Fram: 130 cm Bak: 134 cm
Höst: November: Fram: 133 cm Bak: 139,5 cm
Vinter: februari fram:139 cm bak: 142 cm
2010 aprill: Fram: 140 cm Bak: 143 cm
Höst: Fram: 142 cm Bak: 145 cm
November: Fram 142,5 cm Bak: 145,5 cm

Suspisious Mind "Tjabo" Född maj -08 (Shallow_xx)
E: Zans little Elvis QH U: Victors Yellows Lady QH

Förväntad mankhöjd: ca 152 cm
Ras: QH
Sensommar: Fram: cm, Bak: cm
Höst: Fram: 139 cm, Bak: 145 cm
Vinter: 1/12 Fram: 140cm, Bak: 147cm
Vinter: 25/1 Fram: 143cm, Bak: 149cm

ELLIOT Född 8/5 -08 (Lintrollet)
E: Elmshorn (SWB) U: Robins Dixie (Quarter)

Förväntad mankhöjd: ca 154 cm
Ras: SWB
Sensommar: Fram: 139 cm, Bak: 143 cm
Höst: Fram: 142 cm, Bak: 147 cm

MISS QUINCY COPY CAT "Skrutt" (Tasoom)
född 11juni 2008
e. BR Dynamite Quincy (PH) u. Cherokee Tasoom (PH)
Förväntad mankhöjd ca 150cm
Ras: American Painthorse
Sensommar: 7/8 Fram. 134cm Bak. 143cm
Höst:1/11 Fram. 138cm Bak. 146cm
2010 28/9 Fram 146cm Bak 150cm

SIERRAS LUCKY LADY: född 8 juni 2008
e: Sierras Royal Show
u: Keep Going
Ras: Am. quarter horse, appendix
Förväntat mankhöjd 155 cm
Mätt 5/1-10: 145 fram och 150 bak.

KÄRRAS NIMBUS född:19/5 -08 (golden_tinka)
Ras:Haflinger
Förväntad mankhöjd 148-150cm
sensommar -09:139cm
Höst (nov)-09:141cm
Januari-10:143cm
Juli -10: 144cm
Oktober -10: 146,5cm
(ingen större skillnad på bak och manke..)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 179
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka