Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja, han växer och frodas :) Men än så länge känns han för liten för mig att sitta upp på. Hoppas att han växer lite till nu på ett par månader så att framdelen kommer ikapp rumpan ;)

Syns lite bättre hur liten han är när jag står bredvid....

Photo_94239_1396777.JPG

Min quarterkorsning blev bara 145 fram, men ganska satt i kroppen. Jag tror han vägde runt 450kg.

Jag ger Lucky havre, linfrökaka, biotin, kalk och mineraler nu även när hon går på bete. Livrädd att hon ska gå ner sig igen! Men än så håller hon sig fin i kroppen. Jag tror hon kommer landa på ca 155 fram.

Jag ska tävla i trail in hand den 18/9, men jag måste bygga en bro här hemma först!! Ska också tävla showmanship tänkte jag.

Oj, Vilken skillnad!! Bra jobbat! :laugh:
Hon ser verkligen fin ut. :)

Oh, Va roligt att ni ska ut och tävla, hoppas såklart att vi ska komma iväg på något sådan också i år..
Har inte heller någon bro hemma men Roxie är så himla obekymrad så det är inget jag oroa mig för. :D

Ska ut på ännu en utställning i år iaf, Tredje domaren som ser henne och det ska bli intressant om hon kommer tycka det samma som de andra två. :D

Isabelle L Men ojdå! haha! Ja, han såg verkligen stor ut utan dig på bilden.. ;)
Välväxt herre iaf! Ser jämn och fin ut! :)

Ja, man lurar sig lite på honom men han har blivit väldigt fin i sommar och det kommer nog inte vara några problam med stl på honom sen :) Tror som lenaloo skriv om sin korsning att han kommer bli rätt så biffig sen. Men man kanske får vänta ut honom tills han kommer ikapp fram som sagt. Sen är det mamma jag slänger upp på unghästarna när dom ska sittas in för jag vill ha koll på dom på backen. Och hon är mkt mindre än mig :)

lenaloo: tror att han oxå kommer att landa på ca 145 cm sen :laugh:

Åh jag skulle behöva en sån mamma att slänga upp på unghästar!

Börjar helt klart bli för skruttig o osmidig för att svinga mig upp på oinridna unghästar :rofl:

Jag har en sån dotter. "Toppen-Ylva" kommer hem nu i september. :love:
Då ska hon få rida på Elliot. Vi går upp till ridhuset. Så ska vi prova att trava lite?
Hittills har hon suttit 3 ggr på honom. Jag har lett dom i skritt.
Jag vill också ha kontrollen från backen.
Övriga planer för min Elliot (SWB / QH). Tömkörning, kanske inkörning i vinter. Vi kom en bit i vintras. Han drog hundpulkan. Nu ska det bli mer på riktigt.
Han tycker allt är kul. Men svårast har han att acceptera bettet.:mad:
Han tuggar och stretar med munnen. Utan att vi tar i bettet alls.
Hoppas han ger sig snart. Men han är MYCKET envis.:crazy:
Vad gillar era -08:or betten?:confused:

Mina har inte haft något problem, efter dom första (typ 2) gångernas vanliga styr med munnen. Men det händer mycket i munnen på 2-åringarn, be veterinären ta sig en titt i munnhålan innan du tränar på bett, om hästen verkar obekväm med det. Ibland får man helt enkelt skippa bettet i perioder.

Om man vet att dom inte har problem eller för mkt "aktivitet" i munnen så får mina alltid stå med bettet i längre perioder när dom ändå står uppbundna på något säkert ställe, tex bindbom. Och jag börjar inte ta i bettet över huvudtaget förrän dom är helt bekväma med det och det får vila stilla i en stängd mun, både under arbete och vila.

Jag har haft bett i, men jobbat i repgrimma,mest bara för att hon ska få prova på liksom.

Ja, ush... man är ju ingen ungdom längre... Jag får köra detta själv, kanske grannens dotter kan sitta upp sen, vi får se!

Min var också lite bökig med bettet i början, Men nu är hon ju inkörd och mycket bättre med det! Jag kör henne med achengrimma , även med snokremmen så hon inte kan öppna munnen för mkt.. Insåg första gången jag körde henne hemma att det kändes väldigt "ostabilt" i munnen när ag svängde och bromsade.
Nu bromsar jag först och främst med rösten men när man måste ta i henne så behöver jag knappt ta numer. :)

kl*
Jag skulle inte! Men jag gjorde det iaf.. Och jag har världens snällaste sambo :love:

Jag har köpt en sadel!
Jag skulle väntat till hon växt färdigt egentligen men.. Jag är lite shoppingberoende, speciellt sadlar. :angel:

En Dakota reiner! Känns bra i magen, Så nu får vi bara hoppas att den är liiite för stor och bred för henne så hon kan växa i den. :)

Ja, det är svårt att låta bli de där sadlarna!! men det är ju också lite bättre än att rida in i en engelsk...

Ja, Jag köpte en engelsk sadel för bara några månadersen, Men usch ne!
Är man van vid att rida i wsadlar så är det jobbigt att vara utan. ;)

Har inte börjat rida på min än. Vill få tävlingarna överstökade och så verkar hon växa en hel del nu under sommaren, men till hösten kommer jag nog börja lägga på sadeln.
Här är en film från SQHA Nationals tävling för några veckor sedan, filmad av Wrangler.
http://www.youtube.com/watch?v=YXkI8HuMRqE
Ska se om jag kan lägga in lite bilder om nån dag..

*kl*

Texas här hemma växer lite lätt ojämt och är bra mycket högre bak än fram just nu. Vilken dag som helst nu så kommer jag nog komma ihåg att ta med en tumstock till stallet och hoffta till en höjd på honom. Skulle tro att han är runt 150 bak, om inte något mer ändå.

Har iallafall suttit in honom ordentligt nu, han är nog "riden" 15 gånger eller så och eftersom han är så okomplicerad har vi redan avverkat alla gångarter. Det handlar inte på något sätt om någon riktig ridning, utan jag har åkt omkring på honom, både på bana och i skogen. Styrt lite och skrittat, travat och galopperat när han har varit med på noterna. Har bett honom om att flytta fram- respektive bakdel och faktiskt "spunnit" ett varv åt varje håll när herr Åman var här i helgen.

Han har varit mycket lättövertalad och okomplicerad så nu får han vila mer eller mindre helt från uppsutten träning till oktober när herr Åman kommer till trakten, då ska vi vara med och titta på kor för att få en odramatisk introduktion till det. Sen blir det vintervila och sedan kör vi igång "ordentligt" med ridningen till våren.

Vi har KM med D och C tävling i september så då tänkte jag vara med och gå några halterklasser bara för att ge honom lite miljöträning.

Ja, jag tänkte samma sak, skit samma hur det går, det blir ju lite träning för dem och komma iväg lite!!

Igår stod jag i stigbyglarna igen, det gick jättebra faktiskt! Snart dax att ta steget hela vägen, men jag måste ha någon som håller i henne. Typiskt nog gick min skötare och fick en spricka i foten...

Jag tänkte kravla mig upp barbacka första gången så jag snabbt kan glida/hoppa av. . Det tänkte jag göra när jag är ensam så hon hela tiden bara har mig att tänka på. :)

Åh! Nu är ju proppen ute! Och detta innebär att jag och Roxie kommer vara med i trail at hand på E nivå om knappt en månad!
Min första tävling.. Ugha! jag är redan nervös..
Men på E nivå så antar jag att det är "okej" om allt går helt åt fanders. ? :angel:

Min 08 blir tv om en månad .
Han har ett rakt äppelbett med d-ringar som han älskar :p
Jag gillar dom betten , snälla i munnen o sitter stilla .

Jag tycker dom är för unga för att belasta ryggen med ryttare ännu .
Min lilla ska ingen sitta på innan han närmar sej 5års ålder o skellettet är färdigutvecklat.
Innan dess ska han göra massa annat ,.
Denna vinter blir det inkörning .
Tömkörning o dul gör vi redan , just nu jobbar vi med att han ska göra allt lös utan lina eller töm .
Svårt att löslongera o få han att går runt i en cirkel dock *s*

Senast ändrad:

haha, Jag känner igen det där. ;)
I ridhuset kan min inte vara lös, för hon går runt och äter och slickar på allt. ;)
Och i rundcorallen blir hon väldigt.. lat, så jag jobbar henne alltmer sällan där. :)

kl*

Film från idag! :love:
http://www.youtube.com/watch?v=3DIAkryiz2s

Jag skulle gärna ha kört in Lucky, men jag har inte tid eller råd med all utrustning tyvärr.

Härom dagen var vi på banan och tränade showmanship. Vi hade grimma och kedjegrimskaft som vi ska tavla med sen. Det börjar faktiskt ta sig! Vändningar, halter och tempoväxling sätter sig mer och mer. Fortfarande svårt med square och ryggning, men det kommer.

Imorgon kommer Tjabo hem från betet och jag längtar efter att få komma igång!

Planen är D-tävling på WRU om två veckor i showmanship och Trail at hand, aldrig tävlat förut så vi hoppas att vi kommer in i ridhuset utan att han bara vill kolla på de andra och inte mig ;) Hingst fortfarande och har ingen aning om hur han sköter sig nu efter betet :P

Sedan för hösten blir det inkörning, sen vintervila och sedan inridning till våren och förhoppningsvis någon liten tävling nästa sommar :D Tänk vad stora de blivit våra små bebbar!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 179
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka