Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Tack! :D

Jadu, jag är sämst på att förklara. Men du måste lägga in dom på någon sida på nätet, Jag använder själv pixbox.se

Sen högerklickar jag på bilden, gå in på properties, och kopierar URL adressen.
Sen lägger jag in den här, där man infogar bilder. Kort och gott. Som sagt jag förklarar väldigt dåligt. ;)

KL*
Nu är min lilla inlämnad på inkörning, eller hon åkte rättare sagt förra veckan. Men dom har bara hunnit tömköra henne två gånger, så hon är ganska "ny" fortfarande.
Så spännande!!

En bild från senaste visningen, många ligger redan i bildtråden.
31084374.jpg

Jag har precis gått och köpt mig en 2 årig quartervalack :banana:

Höll på med western för 10-15 år sedan men gick över till islandshästar några år ;)

Nu har jag dock vänt mig tillbaka till western och köpte mig därmed en quarter !

Han är alltså 2 år och inriden och inkörd i ca 2 månader.
Just nu växer han som ogräs och ska ha vila resten av sommaren.
Jag tänkte ta lite promenader för att vänja vid trafik och andra farliga saker som grannars småhundar, vägräcken osv.

Eventuellt blir det nån enklare ridning för underhålls skull och nån körtur för att han inte ska "glömma bort" det :)

Ska bli så spännande !!
Han kommer hem om ca 14 dagar :bump:

Nu händer det inte mycket med Legend. Han går bara och äter gräs och växer :laugh: Vår andra 2-åring Cinderella drar nu vagn jättebra och hon ska köras några gånger till och sedan blir det vila för henne oxå :laugh:

*kl*

Köpte en Appendix f. 08 nu första juni och vi har hunnit med att ha sadel några gånger, jag har suttit på honom ett par gånger, han har hängt med som handhäst, vi har varit på halter-träning och anmält oss till vår första tävling!
En riktigt cool kille är det jag fått tag på!

Jag har också en appendix :D det är min bruna på förra sidan!
Skoj att det börjar röra sig i tråden igen!
Ja, sommaren är ju en tid för både vila och igångsättning! Min gammelmärr är såååå otroligt tjock, jag måste nog införskaffa en betesbegänsare till henne.... Imorrn ska jag ut och rida igen om jag nu vågar mig upp hahah!

Ehum... så har man åkt en jädra resa genom luften och landat på rygg... blitt trampad på benet och är öm så in i hel***e. Nä, inga mer "stjärtlappar" för min del, nu måste jag ha en riktig sadel så man har nåt att hålla sig i när det bär iväg...

*kl*

Köpte en Appendix f. 08 nu första juni och vi har hunnit med att ha sadel några gånger, jag har suttit på honom ett par gånger, han har hängt med som handhäst, vi har varit på halter-träning och anmält oss till vår första tävling!
En riktigt cool kille är det jag fått tag på!

Jag har också en cool Appendix, supertrevlig. Har suttit på honom några gånger barbacka o ridit i grimma, men nu ska jag börja vänja honom med träns. Måste skaffa en sadel också, men har beslutsångest vilken sort!
Vad spännande att ni ska åka o tävla! Hör gärna av dig om hur det gick :)

*kl*
Hur känner ni att ni vågar mer med inridningen?? Jag fick kalla fötter och börjar fundera på om jag ska vänta tills nästa år... Sadeln jag hittade passade inte, och jag inser att hon kommer växa massa till eftersom semi qh var för stor för henne. Hur gör ni med sadel??

Min häst är inte alls klar för att sittas på ännu. Får se hur det blir till hösten om han växt till sig lite. Mammas häst ska dock sittas in i aug.

Jag vet inte riktigt vad du menar med vågar inte...men om du är rädd så ska du inte ge dig på att rida in hästen själv. Det är oftast när man bli försiktig och börjar bromsa som det går illa.....

Jag har en westernsadel som passar dom flesta hästar i stallet. Dock inte legend så till honom ska jag köpa en ny sadel. Vill helst ha en westernsadel då det är så käck att hålla sig i hornet när man hänger på dom och om dom skulle bocka :laugh::p Hittar jag ingen till Legend får det bli eng. sadel ett tag...

Jag tänkte börja hänga och sitta lite på min till hösten.
Sen får vi se om jag börjar rida henne till våren, men mest troligt väntar jag till nästa sommar och ev ännu längre om hon är inne i en växtperiod. :)

Och Jag kommer försöka hitta en engelsk sadel till henne och köper en w-sadel om några år när hon förhoppningsvis växt färdigt. Iaf så ser det ut så nu, men jag får se.. Om jag nu orkar rida i en engelsk sadel i flera år. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänkte fortsätta att sitta in min och försöka rida in lite lätt i sommar. Han är så cool så jag tror inte att det ska bli några problem. Jag är helt ny på det här med inridning och framför allt western så det lär ta tid för oss ;)
Jag har tänkt att låna en eng. sadel för att nästa år köpa en westernsadel.Med tanke på hur mycket pengar de kostar så vill man ju inte behöva köpa en ny om något år igen!

Oj, oj vad dålig jag varit på att uppdatera;) Skrutt är under inridning och det går jätte bra :laugh: Hon är som ett popcorn men när man sitter på så sköter hon sig exemplariskt. Försöker rida 3 ggr i veckan och så gör vi andra saker dom andra dagarna. Sakta men säkert tar vi det, då hon inte på långa vägar är färdig för några större krav.

Den 4 juli ska vi tävla :laugh: Då blir det Halter, In hand trail och showmanship på Uppland Summer Paint Show i Uppsala. Det ska bli kul!!

http://www.facebook.com/profile.php?id=658103422&v=photos#!/photo.php?pid=4400949&id=658103422&fbid=401643223422

http://www.facebook.com/profile.php?id=658103422&v=photos#!/photo.php?pid=4400983&id=658103422&fbid=401643728422

Kunde inte lägga in bilder från FB så jag länkar istället

Senast ändrad:

*kl*
Önskar jag kunde åka på nåt sånt!! Är så sugen på att åka på en clinic med Jonna G i slutet av månaden...

Lite uppdatering om höjd och så kanske??

Legend (Isabell L)
Förväntad mankhöjd: ca 148 cm (knappt)
Ras: mamma c-ponny welsh och pappan quarter 154 cm
Sensommar: September: Fram: 130 cm Bak: 134 cm
Höst: November: Fram: 133 cm Bak: 139,5 cm
Vinter: februari fram:139 cm bak: 142 cm
2010 aprill: Fram: 144 cm Bak: 145 cm

Suspisious Mind "Tjabo" Född maj -08 (Shallow_xx)
E: Zans little Elvis QH U: Victors Yellows Lady QH

Förväntad mankhöjd: ca 152 cm
Ras: QH
Sensommar: Fram: cm, Bak: cm
Höst: Fram: 139 cm, Bak: 145 cm
Vinter: 1/12 Fram: 140cm, Bak: 147cm
Vinter: 25/1 Fram: 143cm, Bak: 149cm

ELLIOT Född 8/5 -08 (Lintrollet)
E: Elmshorn (SWB) U: Robins Dixie (Quarter)

Förväntad mankhöjd: ca 154 cm
Ras: SWB
Sensommar: Fram: 139 cm, Bak: 143 cm
Höst: Fram: 142 cm, Bak: 147 cm

MISS QUINCY COPY CAT "Skrutt" (Tasoom)
född 11juni 2008
e. BR Dynamite Quincy (PH) u. Cherokee Tasoom (PH)
Förväntad mankhöjd ca 150cm
Ras: American Painthorse
Sensommar: 7/8 Fram. 134cm Bak. 143cm
Höst:1/11 Fram. 138cm Bak. 146cm

SIERRAS LUCKY LADY: född 8 juni 2008
e: Sierras Royal Show
u: Keep Going
Ras: Am. quarter horse, appendix
Förväntat mankhöjd 155 cm
Mätt 5/1-10: 145 fram och 150 bak.
Mätt 9/7-10: 150 fram och 155 bak

Näää. nu bidde det fel.. här är den senaste ju

Legend (Isabell L)
Sensommar: September: Fram: 130 cm Bak: 134 cm
2010 aprill: Fram: 144 cm Bak: 145 cm

född 11juni 2008

Mätt 4/5-10: 150 fram och 153 bak.

Jag ska nog ta det lite lugnt med ridningen, ska nog ta lite hjälp från nån, men vi får se. Jag har inte suttit mer på henne, de går fortfarande på bete. Det är som sagt en clinic för Jonna G i slutet av månaden som jag är sugen på att åka med på. Kostar 1800:- för 2 dagar.

*kl*

Texas har lite "semester". Ska till High Chaparall på Westernallsvenskefinal i början på augusti så han får ta större delen av tiden nu. Det är ju inte på något vis bråttom med Texas!
Har suttit på honom typ fyra gånger nu. Första gången stod vi bara still, andra gången gick vi typ fyra meter, tredje gången skrittade vi runt på ridbanan vid ridklubben (när de hade dressyrlektion på en halvan av ridbanan och lilla banan harvades med traktor... ) och fjärde gången skrittade och travade vi litegrann på ridbanan vid stallet!

Vi har även varit till Enköping på vår första quartertävling! Ställde upp i en open halter och en amature. I openklassen var det fyra startande och vi kom trea. I amaturen var det åtta starter och vi kom femma. Han skötte sig precis som hemma så jag är jättenöjd!!

Har ingenting att mäta honom med riktigt, men hade varit kul att göra't!

Jag mätte ju fel förra gången som vanligt ;) Ska mäta honom nån dag nu men skriver i rätt från förra gången så länge. :D

Legend (Isabell L)
2009 Sensommar: September: Fram: 130 cm Bak: 134 cm
2010 aprill: Fram: 142 cm Bak: 144 cm

född 11juni 2008

Mätt 4/5-10: 150 fram och 153 bak.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
954
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 179
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka