Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Har du inte haft unghästen hemma nu i vinter?? Hänger inte med riktigt ;)

Idag har unghästarna fått gå över i sommarhagen och äta lite nytt grönt gräs för att vänja magarna :laugh: Dom har jättestora vinterhagar men gräset växer så sakta att det inte hinner komma upp något där innan dom tuggar i sig det. Dom var väldigt nöjda iaf :D Ska se om jag kan få upp lite kort, min telefon krånglar..

Hihi, ja, inte lätt att hänga med i alla svängar!
Jag har ett 20 årigt arabsto som stått hos fodervärd i 2 år då jag fick barn. Blev sugen på en unghäst att tävla med så jag köpte Lucky. Hon fick stå på inackorderingsstall från dec-maj så att vi fick ordning på allt här hemma, få hem gödselvagn, staket osv. I helgen åkte jag ner och hämtade hem min "tant" och sen Lucky. Nu går de här utanför fönstret och har blivit så bundisar att de kliar på varandra faktiskt.

Nu är jag med ;) skönt att ha dom hemma! underbart att kunna titta ut på dom genom fönstret :laugh:

Ja, jätteskönt faktiskt! Så många år av pendlande till stallet...

Jag har funderat på sommarbete och kommit fram till att jag inte vill släppa min gamling, hon är jättefet och jag befarar fång/cushing om hon får gå på bete. Hon måste bantas och jobbas, sen kanske få lite bete i augusti. Hittade ett unghästbete bara 1 mil härifrån, kostar 500/månad med all tillsyn, så jag tänkte faktiskt ta det. Den gamla ska jag låna ut till en tjej som vill rida i sommar, precis så som jag själv gjorde i tonåren :D Nyttigt att ha en sommarhäst och prova på hur det är.

Första riktiga prasselträningen!
20100508226.jpg
[/IMG]

Har varit lite dålig på att uppdatera här men i veckan tömkörde jag Tjabo för första gången, gick kanon!
Idag satt min sambo på honom för första gången, gick bra det med :)
Jag älskar min lilla häst!

Bilder på
www.lillatjabos.blogg.se

Planen nu är att kunna skritta och trav lite på egen hand innan betet och släppa dem i början på juni, så en gång i veckan nu ungefär så ska vi nog vara i hamn :)

Så gott att det börjar komma lite grönt i hagarna även om gräset växer väääldigt långsamt. Legend och Silver :)
Photo_94239_1363144.JPG

Här kommer ett kort på mammas 2-åring som ska sättas för vagn nu i dagarna. Mamma och min lilla dotter är med på kortet oxå :laugh:

Photo_94239_1363148.JPG

Nu har jag suttit på Tjabo för första gången och jag är så lycklig!!

Förra söndagen satt ju Johan på honom (min sambo) men nu var det minsann min tur och det gick så himla bra!

många bilder på

www.lillatjabos.blogg.se

Hehehe, jag hade sadel för första gången på Lucky... Jaaa, rodeo var väl bara förnamnet hahaha! Tror jag väntar med att sitta upp... Så var det med den "lugna" hästen!

Ja, det kan vara väldigt obehagligt med sadel ;)

Nu ska vi släppa våra hästar på bete vilken dag som helst :laugh: Skönt att värmen äntligen kommit!!:laugh:

Regn, regn regn... det bara regnar bort allting här! Hagen flyter! Vi ska släppa nästa vecka, men det är ju inge skoj direkt om det är såhär blött.

Jag har hängt på Lucky i stallet nu! Det gick bra! Tänkte att jag ska göra det varje kväll nu innan betet.

Nu har jag suttit på henne :D
P1020017.jpg
[/IMG]

Nu ser hon iallafall inte sjuk ut på något sätt! En frisk och kry kuse!
P1020003.jpg
[/IMG]

Va fin hon är! :laugh:

KL*
Det var nog ett tagsen jag uppdaterade här. Har nog hänt en del sen sist men kortar ner det lite..
Flytt, clinic och nu utställning igår. :D Haha, blev väldigt kort!

Utställningen var mest träning för oss båda. Gick bra i början sen blev hon ganska uttråkad. Och då blev hon lite brötig och stökig. ;)

två bilder på sötnöten! :love:

31057700.jpg

31057684.jpg

Härligt att äntligen komma igång med träning kan jag tänka mig! Jag skulle också vilja gå på clinic! Vem tränade ni för?

Jag har hållt igång träning hela vintern och våren, Men det går långsamt. Men så är hon ju min första unghäst så det får ta den tiden det behöver. ;)
Vi tränade för Patrick Allori! Ska bli kul att se om jag har lyckats med "hemläxan" i september när han kommer tillbaka. ;)

Hej allihop!
Sommaren äntligen här! Jag har faktiskt ridit Lucky 3 varv i paddocken idag! I skritt då, barbacka och med gammelhästen som dragplåster :D Det gick bra iallafall. skönt att ha kommit igång!

Hej! :)
Vill till en början säga att alla har väldigt fina 08 or :love:

jag har också en liten 08, ett sto. ska se om jag kan lyckas lägga ut en bild haha
hon är ett svenskt halvblod, brun, svart skäck med ett blått öga :love:
hon är ca 155 cm hög och ett hjärta av rent guld! jag köpte henen för 2, 5 veckor sen så jag är nybliven första hästägare :D
synd nog blev det en massa strul i det stallet jag skulle ställa henne i för dom andra hästarna mobbade henne och betäckte.. :cry:
men i onsdags flyttade jag henne till ett annat och där står hon med ett äldre sto på 30 år :D hon blev överlycklig och galopperade runt och bockade, sen rullade hon sig glatt i en liten lerpöl innan båda ställde sig och betande sida vid sida. underbart att se!!
iaf jag har longerat henne lite, hon har haft sadel o träns på, hon har blivit löshoppad 130, och jag har hoppat upp på henne barbacka med grimma och skrittat runt lite, men mest bara suttit och masserat, hon är verkligen ursnäll! :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
954
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 179
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 851
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur