Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja, obeskrivligt segt med allt som hänt henne i vinter.Jag ska tvätta henne nu ett par gånger med imaverol och se om det går över.

Låter som om du fått bra fart på din! Får lite ångest att man inte gjort mer, men det får va tills vi får hem dom till gården. Vill gärna få henne inkörd också, men det får jag fixa själv senare. Hela vintern har varit ett virrvarr av skottning och sjukdomar. Jag och sambon har vabbat jag vet inte hur mycket!!! Hela påskveckan dominerades av magsjuka i omgångar, woho! :banana:

Ugh! kallt att bada hästarna idag. :angel:

Och jag som tycker att jag är lite efter med min :D
Hon har bara haft sadel på sig en gång, så det tänkte jag kanske försöka lägga på henne idag. :)

haha! Jag är så glad att jag bor i en bostadsrätt. :rofl:
och sen älskar jag verkligen snö, så den här vintern har varit helt perfekt!:love:

wrangler aha! haha! jag har verkligen bra koll på vad man får och inte får skriva här. :idea::D

*kl*
vi har äntligen kommit igång så smått igen!:)

Det vi sysslar med är främst markarbete, promenader och tömkörning!
april%2010%20028.jpg

april%2010%20062.jpg

Hej!

Har en paintkorsning född i 3:e mars 2008 :-)

Hon har hanterats nån gång i veckan, typ ledd, backad, flyttad osv.
Hon har följt med som handhäst på korta ridturer en del.
Började longera korta stunder och tömköra i höstas.
Hon har haft sadel på sig ibland när hon har gått som handhäst också.
Tränad och Tävlad några ggr i Trail at hand ifjol.

Sen Januari så har vi suttit en del på henne och för 3 veckor sedan började vi skritta runt på henne i ridhuset korta stunder. Hon gick även då som handhäst för att få moraliskt stöd och det har gått jättebra. Nu har vi precis provat att rida korta stunder medan en håller henne på longerlina även i trav några steg. Hon var lite osäker när hon inte skulle gå som handhäst men det släppte snabbt :-)
Vi kollar av start, stopp och styrning varje gång, det är ju nöta, nöta, nöta som gäller. :-)
Nu ska vi igång i galopp också när det andra funkar. Låta allt bli någorlunda befäst och sen blir det sommarvila för tjejen. Fast först ska hon tömköras med skaklar också.... helst köras in men vi får se vad vi hinner och hur hon tar saker och ting.
Allt hänger ju på hur hon orkar med allt, både fysiskt och psykiskt. Men än så länge tycker hon att det mesta är kul :love:

Oj, så tidigt hon rids in?
Jag som inte tänkte börja sitta på min förrän till hösten/vintern. ;)

Har du inga bilder eller filmer? :D

KL*

Har fixat ihop en film från senast, Några veckorsedan nu. :)
http://www.youtube.com/watch?v=8NbV8jPD_io

Oj, ni kör verkligen på för fullt med henne! Väldigt tidig inridning och med rätt mycket ridning låter det som. Var försikt med hästen bara så att ni inte går för fort fram.
Trail at hand låter så himla kul :D Det vill jag oxå åka på! Men först behöver vi träna lite. Ska kolla upp om det inte finns någon sån kurs i närheten :)

Jag hade tänkt att sitta in Legend (och vår andra 2-åring) till hösten så att han får sommaren på sig att växa. Tanken är att jag ska rida honom 3-4 veckor. 2-3 dagar i veckan max 10 min per gång. Någon galopp kommer vi träna utan det blir bara att ha ryttare på sig i skritt och lite trav. Sen får han vila hela vintern och så blir det "riktig" inridning på våren igen.

Han ska köras in nu i sommar är det tänkt, efter att vi kört in vår andra 2-åring som vi tömkör för fullt just nu.
Tycker att 2-åringarna är lite för rangliga för att ridas på våren men det kan ju iosf vara väldigt individuellt.

Hur ska ni andra lägga upp inridningen?

Javisst är det! :D
Här ska man inte vara rädd för vatten! :rofl:
Hon är fortfarande lite rädd om sin bakdel dock, vilket syntes när hon trampade på en bom med bakbenet och sen försökte gå rakt över mig som en ångvält. :p

Men jag är SÅ stolt över henne!:love: Vi har kommit så långt med tanke på hur hon var innan.

Ang inridningen så kommer min skickas på inkörning över sommaren och sen sitter jag nog på henne til hösten/vintern beroende på om hon hamnar i en växtperiod igen.
Åh, så spännande det är! :bump:

Ja, min är alldeles för ranglig för att ens sitta på nu, men hon har ju haft en del sjukdomar och så med. Jag tänkte att jag ska jobba henne från marken när tagit hem dom, sen får hon gå med gamlingen på bete i sommar. Inridning blir i höst, men jag kommer att ta det mycket lugnt. Det blir nog snarare insittning i höst.

Ja, man kan inte kalla min "plan" för inridning heller utan snarare insittning :)
Idag ska vår andra 2-åring iväg på körkurs för första gången :laugh: Ska bli spännande att se hur det går :)

Fast när är din född?
Min är ju i många fall 3-4 månader äldre än sina årskompisar ;-)
Hon är stadig och jämn i storleken så vi passar på nu innan hon sätter igång och växer igen... sen är det ju inga långa stunder vi pratar om... kanske 10-15 minuter nån gång i veckan...

Oj, ni kör verkligen på för fullt med henne! Väldigt tidig inridning och med rätt mycket ridning låter det som. Var försikt med hästen bara så att ni inte går för fort fram.
Trail at hand låter så himla kul :D Det vill jag oxå åka på! Men först behöver vi träna lite. Ska kolla upp om det inte finns någon sån kurs i närheten :)

Jag hade tänkt att sitta in Legend (och vår andra 2-åring) till hösten så att han får sommaren på sig att växa. Tanken är att jag ska rida honom 3-4 veckor. 2-3 dagar i veckan max 10 min per gång. Någon galopp kommer vi träna utan det blir bara att ha ryttare på sig i skritt och lite trav. Sen får han vila hela vintern och så blir det "riktig" inridning på våren igen.

Han ska köras in nu i sommar är det tänkt, efter att vi kört in vår andra 2-åring som vi tömkör för fullt just nu.
Tycker att 2-åringarna är lite för rangliga för att ridas på våren men det kan ju iosf vara väldigt individuellt.

Hur ska ni andra lägga upp inridningen?

Jag skulle inte kalla det "för fullt" att "rida"/ "åka" ca 10-15 minuter på henne max 3 gr per vecka med en person som är ca 150 lång och väger 50 kilo ;)

Det är ingen som vet, men i september när veterinären åldersbestämde henne så var hon enligt dom 1,5 år. :)
fast hon har en del kallblod i sig så jag räknar nästan med att hon kommer ha växtperioder rätt länge. :)

Om man redan nu kommit så långt så att man ska galoppera så tycker jag att det är att köra för fullt, men alla har vi olika åsikter...;)

Varför skulle galoppen per automatik slita mer än dom andra gångarterna? *nyfiken*

Många "rider" (åker på) sina hästar i alla gångarter första gången dom sitter upp, utan att för den sakens skull nödvändigtvis rida mer än dom som skrittar i flera månader innan dom börjar trava osv. Snarare kanske många rider mindre eftersom man får "mer gjort" på färre gånger och sedan kan ställa av, eller hur man nu vill göra. Säger inte att det ena sättet är bättre än det andra men undrar varför det per automatik skulle vara tuffare för hästen rent fysiskt med galopp?

Många gånger är det lättare för en unghäst att jobba på framåt istället för att skritt"jobbas". Och då pratar jag inte voltarbete i form utan framåt rakt fram i fri form -kan va i repgrimma o rep.

Ser att jag skrivit "slita på" vilket du inte har sagt, omformulerar mig -varför är det sämre eller att köra på för fullt att galoppera? Tolkar det som att du tycker det är svårare för eller mer slitande på hästen?

Varför skulle galoppen per automatik slita mer än dom andra gångarterna? *nyfiken*

Många "rider" (åker på) sina hästar i alla gångarter första gången dom sitter upp, utan att för den sakens skull nödvändigtvis rida mer än dom som skrittar i flera månader innan dom börjar trava osv. Snarare kanske många rider mindre eftersom man får "mer gjort" på färre gånger och sedan kan ställa av, eller hur man nu vill göra. Säger inte att det ena sättet är bättre än det andra men undrar varför det per automatik skulle vara tuffare för hästen rent fysiskt med galopp?

Många gånger är det lättare för en unghäst att jobba på framåt istället för att skritt"jobbas". Och då pratar jag inte voltarbete i form utan framåt rakt fram i fri form -kan va i repgrimma o rep.

:bow: :bow: :bow:

Om man redan nu kommit så långt så att man ska galoppera så tycker jag att det är att köra för fullt, men alla har vi olika åsikter...;)

Fast det beror nog på hur man lägger upp det :)
Vi har ju som sagt inte mer än lagom koll på start stopp och styrning, det räcker eftersom hon inte skyggar eller fjantar sig för saker och ting. Hon är ju en van handhäst och har följt med ofta till ridhus och "tittat på" osv.
Jag känner att det här är det sättet som funkar för mig och har alltid gjort ;)
Innan vi börjar "sitta in" ska hästen vara välhanterad och van vid alla möjliga och omöjliga situationer sen förut. Vi försöker sedan klara av alla 3 gångarterna med det snaraste för då blir det naturligt och ingen stor grej för hästen och den tröttnar inte heller. Bättre att ha det gjort innan den skaffar för mkt. muskler och kommer på att den kan slänga av en. :cool:
Men sen kan man ju inte göra exakt likadant med alla hästar, det säger ju sig självt. De är individer och där kommer det här med känsla och öga för vad hästen klarar just nu, inte igår och inte imorgon, man måste alltid känna av läget här och nu. Här om dagen satt vi inte ens upp eftersom det inte var läge för det. Vi bara tömkörde en stund och sen fick hon leka i ridhuset och hade skitkul :love:

Jag fattar ärligt talat inte vad vi i sverige har fått för oss för idéer om att man inte ska rida på 2-åringar? Det man istället borde diskutera är väl att inte rida på en häst som är i växtperiod eller kanske inte psykiskt mogen för det oavsett ålder. Jag har sett 4-åringar som "går i barndom" och då skulle jag ju backa av lite och ta det lugnt ett tag om det var min häst men det är det lång ifrån alla som gör ;)
Jag mäter min väldigt ofta både fram och bak för att snabbt upptäcka om det drar iväg och börjar växa.
Min ska bara "ridas" lite till sen blir det sommarvila från det. Kommer som sagt att vänja henne vid skaklar innan betet men sen får hon vara helt ledig fram till hösten.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
954
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 179
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka