Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Alla våra hästar vilar nu. Denna vintern har verkligen varit seg! Vi bestämde för några veckor sedan att ställa av alla från träning och det är väldigt skönt att få ta lite paus och vänta på värmen. Så fort snön försvinner så blir det återigen träning med alla hästarna! :D Det enda vi gör nu är att lastträna unghästarna på helgerna så att man ska kunna åka på löshoppning osv till våren.

Måste säga att Legend är enormt duktig!! Har aldrig träffat en häst som fattar så fort och är så himla bra att ha att göra med! :love::bow::D han lastar sig själv helt och har gjort det sen första gången vi tränade! Lägger bara grimskaftet på ryggen och så går han upp och jag står kvar utanför, sen säger jag bara back så backar han ut! Går att greja hur mycket som helst i transporten och, skramla med vägga och bommar utan att han reagerar!

Ja, här är det ganska stiltje med. Jag väntar på att vi ska ta hem hästarna till vårt eget stall, så man slipper åka iväg hela tiden och dessutom ha alla andras hästar att vattna, fodra osv. Man har ju verkligen tröttnat på alla denna snö nu. VÅR TACK!

Jag tycker vintern har varit perfekt med all snö- har tränat mycket med sadeln och varit ut på promenader. Jag har suttit på min kille nu två gånger utan minsta problem o kommer fortsätta någon gång i veckan att träna så. Sedan blir det tömkörning o halter träning till våren :) längtar!!!

Oj, det var tidigt att börja sitta på hästen... Eller är han född tidigt??

Jag har hängt på Legend 2 gånger men då inte med hela min tyngd. Tanken är att jag ska sitta lite på honom efter sommaren. Han fyller 2 år i maj :)

Vad härligt att du är så nöjd med honom!:)
Nimbus har än så länge uppfyllt alla mina förväntningar, men sen så är hans mamma världens bästa häst och min soulmate med så det är ju kanske inte så konstigt...;)

lite promenad bilder..
feb%20422.jpg

feb%20178.jpg

och lite arbete...
feb%20142.jpg

Vilka härliga bilder! :laugh: Han ser så trevlig ut din pålle :) Ska du sätta för vagn nu i vår eller? Vi har en welshcob som blir 2 i sommar som vi håller på att köra in. Legend får nog oxå bli inkörd här i vår/sommar :) Ska åka och kolla på en tung rockard här i veckan, får se om det är nåt att ha..

Vilka härliga bilder! :laugh: Han ser så trevlig ut din pålle :) Ska du sätta för vagn nu i vår eller? Vi har en welshcob som blir 2 i sommar som vi håller på att köra in. Legend får nog oxå bli inkörd här i vår/sommar :) Ska åka och kolla på en tung rockard här i veckan, får se om det är nåt att ha..

Tack!:) Han är väldigt trevlig!:D

Det blir nog tidigast till hösten han sätts i vagn, har en två årig shettis som ska köras in först och eftersom jag måste köpa selar till båda och vagnar till båda, tar jag en häst i taget annars kommer jag definitivt inte ha råd att leva på nåt annat än nudlar...:angel:

Hur kommer det sig att du vill ha en tung vagn, är det inte bättre med en lätt vagn till inkörningen?

När man kör in har jag lärt mig att man alltid ska ha en tung vagn. Våra kompisar kör in massor av hästar varje år och sen har vi en granne som livnärar sig på brukskörning. Båda säger likadant ang. tung vagn. :)
Vi har anmält cob-stoet till körkurs hos grannen i vår :D

Sen kommer vi att köpa en lätt och smidig sulky till dom :)

Jag har ett gotlandsruss :laugh:

Vi har än så länge bara varit ute och gått små rundor i skogen och tränat lite NH, då jag bara har haft honom i ungefär en vecka. ( Vi lånar bara honom ). Hade tänkt att fram tills snön smälter, vilket verkar ta tid :mad:, så ska vi bara fortsätta med våra små rundor i skogen och vår NH. Kanske även tömköra, men har för tillfället inget träns eller bett som passar :cool:

Sen till våren/sommaren tänkte jag vi skulle testa löshoppa honom lite. Fortsätta med det vi håller på med just nu. Sen ska jag se om jag kan försöka köra in honom med hjälp av min kompis som har körlicens :laugh:

*KL*
Vi har just kommit fram till beslutet att vänta tills slutet av april innan vi tar hem vår andra häst. Vi har nämligen så mycket snö att vi inte kommer fram till stallet med varken hö eller gödselvagn. Vi har inte dragit eltråd i hagen och om vi ska göra det får vi ju gräva fram den först... Lite drygt, så vi väntar lite till, annars skulle arabstoet kommit hem i slutet av mars.

Jag har ju sportlov nu eftersom jag är lärare, och det suger med detta kalla! Vi hade -27 i morse och nu är det uppe i -20. Har en dotter på 2,5 som klättrar på väggarna här... Hoppas det vänder i mars!

Ja, det är inte kul när det är så kallt. Inte för hästar och vuxna och speciellt inte för små barn. Man har fått vara mycket inomhus denna vintern eftersom det inte är så käckt med -20 grader för små barnkinder....

Nä, man får verkligen hoppas att det ger sig snart. Idag är det bättre, -13 när vi gick upp, så idag kanman ta en promenad med vagn till stallet :D Igår va Milla med på eftermiddagen där nere och hon gnällde nonstop att hon ville hem, det är för kallt...
Jag har lite halvångest att jag inet gjort så mycket med Lucky nu i vinter, jag bara pysslar och ser om henne. Det är svårt nu att ge sig ut på promenad, alla vägar har stora vallar snö på sidorna så man har ingenstans att ta vägen när det kommer en bil. Lucky är ju så ohanterad så hon snurrar ju gärna runt en del. Bilarna hinner ju knappt stanna heller i halkan.

Löshoppade Tjabo igår, gick bra, men vart sparkad dagen innan så han kände nog av det lite så vi hoppade inte så jättehögt, men han skötte sig utmärkt, in i transport, åkte med kompis för första gången, kompis ut och han kvar å vice versa, ridhus med snöras från taket och andra pållar och han reagerade inte på nåt.

Bilder på www.lillatjabos.blogg.se
Så stolt över min lille pojke som börjar bli stor, nu har han faktiskt 125 i täcket ;) hehe

Läste mitt eget inlägg, Tjabo blev alltså sparkad, inte jag :D

Roligt att kunna löshoppa! Jag ska kolla om det finns nåt på g här i ridhuset, jag har inte möjlighet att åka iväg eftersom jag saknar transport. Det var så skönt i skåne, 500m till ridhus med regelbundna träningar och löshoppningar.

Idag har jag äntligen fått iväg pengar till AQHA för ägarbyte och namnbyte på hästen. Jag har tänkt att byta namn från "Keep going Rut" till "Sierras Lucky Lady". Jag har bara så svårt att tycka om "Rut" Här kommer Lena och Rut liksom.... Näe...

På tal om heeelt andra saker... UNDERBART med plusgrader och töväder, tjoho!!

Jahapp!
va händer och sker där ute med era 08:or??? Här är det fortfarande lite stiltje, tycker hon växer så ojämt nu, börjar grova till sig fram, men inte bak t.ex. En månad till så kan vi ta hem dem, äntligen.:bump:

Tjabo har fått en kompis, Tobbe, 08 paint, helt underbar!!!! Så de leker och lär känna varaqndra....
Annars är det promenader, häromdagen med träns ca 4km och möte av hästar hundar bilar lastbilar m.m. inga problem alls <3

I just love him :D

Här står det stilla oxå.. vill att snön ska försvinna och när våren kommer ska vi börja på riktigt :) Slängde dock på honom westernsadeln och träns häromdagen. 2:a gången han har westernutrustningen på sig (3:e gången totalt med sadel). Det vara bara att sadla på som vilken häst som helst. Han gillar inte riktigt bettet men det blev bättre efter ett tag. Har ju köpt en bosal som jag ska ha på honom sen så han slipper bett varje ridtur :laugh: Jag hoppade så högt jag kunde bredvid honom, "kastade" mig på sadeln, drog i sadeln och fendrarna och han rörde inte en min! :laugh: Han är så jäkla cool i huvudet! :love: Blev sååå sugen på att bara hoppa upp men än är han inte redo för det så först nu blir det inkörning till våren av honom och vår andra 2-åring som vi har. Vi har hittat en jättefin rockard som vi ska köpa oxå. Helt ny :love: Man sitter väldigt högt så att man ser över hästarna och kan ha koll på bilar och så..

Roligt att köra in! Jag skulle köra in min förra när han va hingst, det gick inte alls. Jag gav upp, ,men skulle kunnat starta igen när han blev valack. Nu bidde det inte så. Hoppas på att kunna köra in Lucky, vore så kul att ha en häst som går att köra! Det blir mer en familjehäst då tycker jag eftersom alla kan åka med.

Jag hoppas också att snön försvinner, jag vill stängsla klart här hemma!

Roligt! Har ni skaffat en till eller bara ny kompis i stallet??

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka