Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

hejj ! :)

tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig ?

jag har ju ett 2-årigt gotlandsruss här hemma ( som dock inte är mitt eget ) men i alla fall, vi ska köra in honom och sånt. men ..

när man tar på han saker ( körgjord, täcke m.m. ) så backar han :confused:
men om han får ha det på sig en liten stund, så inser han att han inte ska backa, för han blir inte av med det ändå, och då slutar han. men sen när man ska börja tömköra, då vill han inte gå fram, man kan stå och smacka eller vadsomhelst tills man tappar rösten :D :mad: han rör inte en fena, och om han gör det, då e det baklänges ! :mad: så jag måste gå framför honom och leda honom, och det blir ju inte mycket tömkörning av det :grin: det hjälper inte ens om den andra hästen går framför, han bara står där ..

Jag tror ni behöver vara 2 till en början, en som leder, en som styr bakifrån. Efter hand kan man släppa på den som leder och bara gå brevid. Ett tips är att longera och nöta in lite kommando därifrån.

okej, tack :bow:

vi va ute och gick en "långrunda" idag, i början va vi piggelin och skuttade runt, men i slutet, så va vi inte lika pigga längre :D

Det provade jag på min lille kille i höstas .Fanns lite bus i han .
Jag gick en långpromenad ,,,han blev trött o la sej ner vid sidan av vägen !!!!! O somnade !!!! OMG! Jag var så chockad .
Hade aldrig trott att han skulle somna o vi gick faktiskt bara 4km *asg*

hahah, bara sådär ? gick ut i vägkanten oh somnade ? :D hahah, måste ha sett jätterolit ut ! :rofl:

Man kan förvänta sig vad som helst från en unghäst!! :D

Idag har vi haft en soli och härlig dag, tog med mig kameran ner till stallet. Hon är inte speciellt fin att se på nu, hon växer en kroppsdel i taget tror jag...
P1010745.jpg
[/IMG]
P1010740.jpg
[/IMG]

varför är hon rakad på halsen ? har hon blivit vaccinerad eller något ? :)

Hon fick dropp där för typ en månad sen.

Min i Jan 2010 ser jätte hög ut bak vilket hon oxå är men inte så hög som det ser ut på bilden. Blir lite halvknasig vinkel i stallgången ;)

Ja, det är ju inte allt för vackra just nu, hoppas de växer till sig lite mer i sommar.

Lucky's namnbyta gick igenom nu, så nu finns hon i AQHA's reg som Sierras Lucky Lady :bump:

OHHHH va det smälter ute! SKÖNT! Nu regnar det också, trodde inte jag skulle bli så glad över regn hihi! Jag har fått Lucky att äta linfrökaka, bra för päls och protein och billigt!

Men hallå va händer med tråden här??? Vi får ju inte dö!

Lucky har antagligen fått pälsätare... maximal otur verkar jag ha den här vintern...

Här börjar vi så smått komma igång :laugh: Tror att det är många som inte satt igång träningen ännu efter vinter ännu och då finns det ju inte så mycket att skriva om.. ;)

Just nu håller vi på att longerar med sadel på. Köra lite basicövningar stanna, backa, flytta osv. Ska börja tömköra honom om ett litet tag tänkte jag. Jag drar igång ordentligt när värmen kommer :D

Ja, det är nog sant! Vi väntar allihop på någon form av vårvärme... MMmmm, sitta mot en södervägg i lä...

jaa .. vad ska man säga .. här står det stilla . väldigt stilla . förstår mig inte på denna hästen, liknar inte någon som jag arbetat med innan. han är liksom. vet inte hur jag ska förklara. men typ. osäker ?

t.ex. när vi skulle longera..

började med att jag satte på honom all utrustning ( d.v.s träns, longerlina, gjord & benskydd ) sedan skulle jag då "skicka ut" honom i en ring runt mig, men han förstod inget alls, och när han inte gör det, när han blir osäker, då försöker han komma nära en och fråga om hjälp. så han stod där, intill mig och tittade frågande på mig. och vi båda tänkte säkert samma tanke "vad vill du att jag ska göra nu då?"

och ja .. jag vet ju inte hur jag ska göra :crazy: då jag bara lånar honom så vet jag ju inte speciellt mycket om honom. mer än att han är en väldigt nyfiken och pigg liten ponny. och han har inte blivit något hanterad innan misstänker jag ( då han i början bokstavligen gick uppe på ens fötter när man var ute och gick, bets, fattade ingenting av att ha bett i munnen, inga hjälper. ingenting helt enkelt. knappt ens att man lyfte på hovarna, han började direkt stappla runder för att sedan ta ett jätteskutt framåt.. ) men han har ändå blivit bättre sen han kom hit, även om det är lååång väg kvar tills han är färdig. han bits inte lika mycket, trampar inte på en, hoppar inte lika mkt när man kratsar hovarna. men han lyssnar inte för hjälper eller röst , och jag vet inte hur jag ska göra :confused:

men vi har försökt träna lite på att han inte får komma in till mig förrän jag har "bjudit in" honom, och det har väl funkat lite. men som sagt, han är himla nyfiken ! ställde sig i badkaret när dom precis hade fått det, kollar alltid vad jag har för borstar i min kasse, tittar om det finns ngt intressant i botten på alla spannar m.m.

oj, himla långt inlägg :angel: men hoppas ni har några ideér ! :idea:

Min spontana tanke är plocka av sadel och träns och grejer och jobba med markövningar gärna lös först i ett mindre avgränsat utrymme och sedan i grimma och rep. Dvs vanliga ledövningar där du flyttar hästen undan för tryck åt alla håll o kanter, ser till att han håller sin distans och lyssnar på framåtdrivning och styrning med hjälp av kroppsspråket.

Lycka till!

och....var konsekvent! Inget fram o snusande på dig eller i kassar osv, oavsett hur söt han är. Var vänlig men bestämd, alltid.

Såhär kul har vi det just nu...
20100330171.jpg
[/IMG]

Fått imaverol (mot svamp) så jag ska bada henne med. Urk, tar det aldrig slut på eländet.

Håller med wrangler. Av med all utrustning!! Hästen verkar inte alls vara redo för det ännu. Jobba på marken med longering och att flytta hästen. Och tänk på vid longeringen att du alltid ska stå i höjd med bakdelen. Så fort man hamnar i höjd med framdelen så ber man hästen att stanna med kroppsspråket. Lycka till! =)

Usch, ser inget vidare roligt ut det där. =/
Håller tummarna för att du får bort det nu!

Vi har försökt hålla igång en del under vintern ändå. Flyttade henne i januari och har sedan dess fått bukt på våra problem.
Så idagsläget är hon otroligt snäll, visst hon kan bli snällare ;)

I dagsläget så har vi lastat och åkt lite, och sen mest gått promenader och varit hemifrån.

och i den närmsta framtiden så väntar en privatlektion för P*trick All*ri i maj och sen i början av juni är det visning. Och kort därpå åker hon på inkörning. :)
Sen får vi se vad som händer där efter.. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
977
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 222
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 960
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka