Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hopp hej! Nu står hon i stallet! Jag tog jackpot på trevlig häst, jag köpte ju lite grisen i säcken där faktiskt! Vi har bara tränat på stå i gången och bli borstade samt lyfta hovar. Vi ligger lite efter på hanteringsfronten, men det ska vi ta igen nu när jag bara än så länge har en häst hemma. Ihopsläppet gick kanon och nu tror kompisen Cindy att Lucky är hennes fölis...
P1010558.jpg
[/IMG]
P1010558.jpg
[/IMG]
Ska mäta henne idag om jag nu kommer ihåg det.

Nu har Legend haft westernsadel på sig :laugh: Innan har han bara haft en liten syntetsadel på sig en gång men han skötte sig utmärkt med denna stora tunga sadeln på :D. Jag har höjt kraven lite i paddocken och han sköter sig utmärkt!! Jag grejar bara med honom 1 gång i veckan nu när det är så kallt.

Vi lastade häromdagen oxå. Har bara lastat honom en gång i somras innan men han är verkligen en liten klippa!! Efter att ha varit inne i tranprten några gånger kunde jag skicka in honom själv med en liten smackning! Duktiga pojken!! :laugh: Han är grymt bra i psyket :)

Hur ska ni andra göra som har hingstar?? Om det är någon mer än jag som har det.... Ska ni kastrera och när i så fall eller ska ni behålla dom som hingstar??

Jag hade hingst sist jag hade häst. Han fick gå tills han var 2 som hingst, sen blev han totalt odräglig och fruktansvärt tråkig att hantera trots allt NH vi grejade med. Eftersom han inte skulle gå som avelshingst så var det inget svårt val. Blev mycket bättre efter kastreringen, men han hingstade sig som fasen i hagen när han gick med ston fast han var 4 år sen. Vad jag vet så går han inte med ston nu heller hos sin ägare, hans ego blir väldigt uppblåst då hahaha!

Ja, så kan det bli ibland :laugh: Vi har en shettis som vi kastrerade i våras för han blev helt omöjlig att han kvar i hagen. Han rymde in till vårt halvblodssto och det blev fullt slagsmål. Det tog honom sommaren att "bli valack" och nu går han med henne som inget hade hänt :D Legend kommer att få vara hingst till efter betet iaf så att vi ser lite hur han kommer att se ut och lite mer hur han bli i huvudet när hormonerna sätter igång.... Tanken är ju att om han bli riktigt snygg och bra så ska han få vara kvar som hingst och tävlas och gå lite som avelshingst men då får han vara väldigt bra att hantera! Mycket extra jobb tillkommer ju med hingstar tyvärr....

Du får berätta lite om din nya häst!! :laugh:

*knapplån*

Här kommer en nyårs bild på min lilla "gris".:cool:
Jag har motsatt problem från alla andra , min lilla är 1år och 3½mån o fet som en julgris trotts att han går påp lösdrift otäckad (lurvig som en björn) och bara äter hösilage med bra värden .

Jag vill inte sätta honom på ett mágrare hö då han behöver ju näringen .
Men finns det några faror med att ha en tjock unghäst??:eek:

mobilbilder-sep-09-1jan2010-229_67189360.jpg

Min lilla är hingst , jag hade velat behålla honom som hingst men det har visat sej att hans mor har en genetisk nedärvar sjukdom .
Jag ska skära honom när jag tycker att det är rätt läge nu ..
Inte skär jag honom på sommaren infektions risken är för hög .
Han är inte hingstig alls , han går i flocken o det finns både ston o vallacker där .

Jag har ingen aning faktiskt. :o

Jag tyckte min började gå upp rätt mycket, men hon är inte lika stor sm din ännu iaf. ;)

Bilder från gårdagen på min lilla:
Och hon är i dagsläget 150/152. Och nu har jag fått lite hopp om att hon kanske blir 160 iallafall. :D

30144907.jpg

30144908.jpg

30144909.jpg

Mm det syns inte på bilderna men han har fettvalkar på benen *S*
Gjorde hippos foderstats beräkning o blev mörkrädd .
Min går på fri tillgång med dessa värden :
Ts 73
sm råprot 65 g / kg foder
energi 7.3 mj/kg foder
råprot 128 g/kgTS
smältbart råprot 89g /kg TS
Energi 10 mj/kg Ts

Jag la in dessa siffror o iom att han går på fri tillgång så skrev jag 30kilo per dygn.

Detta resultat fick jag:

Detaljerat behov för din häst

Grovfoder-Ts 6.0
MJ 105.4
Pr 737.8
Ca 42.2
P 26.4
Mg 10.5
Se 1.2

Balans mellan behov och tilldelat foder
Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 6.0 21.9 265.0 Din häst måste äta en stor mängd foder. Du kan eventuellt behöva ge ett näringsrikare grovfoder.
MJ 115.9 219.0 88.9 Din häst får mer energi än vad medelhästen behöver. Om hästen ändå är i lagom hull skall du sett till att proteintilldelningens balansresultat är i samma storleksordning som energitilldelningens balansresultat.
Pr 737.8 1950.0 164.3 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.

Tips och kommentarer

Allmänna tips För de flesta hästar är en så stor grovfodergiva som möjligt det bästa. Tänk gärna på det när du gör din foderstat! Det är lämpligt att fördela fodergivorna jämnt över dygnet med den största grovfodergivan när det är som längst till nästa utfodring. Alla hästar bör ha tillgång till en saltsten (utom föl). Se till att vattenkoppen ger ett flöde som är högre än 3 liter/min eller vattna med hink. Oaktsam användning av mineralfoder och tillskottspreparat kan leda till störningar i hästens mineralomsättning. Programmet är inte utformat för att upptäcka giftiga överdoseringar (undantag selen) eller doseringar som kan orsaka störningar. Håll dig därför till rekommendationerna från försäljarna och var försiktig med användande av flera olika preparat samtidigt. Räkna gärna ut en kostnad för din foderstat och jämför foderpriser. Ett stall med 10 hästar kan spara över 10 000 kr/år genom att sänka foderkostnaden per häst med 3 kr/dag.

Hårt arbetande eller unghäst Unga och/eller hårt arbetande hästar kan behöva tillskott av A-, D- och E-vitamin.

Unghäst Unghästar kan med fördel ha fri tillgång till grovfoder med lämplig proteinhalt (minst 7 g smb rp/MJ).

Ja, svårt att ha hingst om de inte har sinnet för det. Jag ville också ha en så gynnsam fysisk utvecklings som möjligt när jag hade honom som hingst så länge. Han gick ju med hingstar i samma ålder då så det hade inte varit problem att ha kvar honom som hingst om jag velat det.
Jag köpte sto nu, men det var mest en slump faktiskt. Jag har ett arabsto sen tidigare, så det blir nog bra i hagen. sen. Köpte av en tjej som sålde ut nästan alla sina hästar pga av tidsbrist/ekonomi så jag fick köpa billigt. Men å andra sidan är hon i stort sett ohanterad... Tanken är att hon ska växa till sig medan araben går i pension efter hand, hon är ju 20 år nu. Sen blir det tävla av!
Ska du tävla Legend??

Ja det är ju bra läge för att köpa billiga hästar nu! :) Ja, Legend ska tävlas i både western, hoppning och dressyr. Vill ha mångsidiga hästar och särskilt om han ev ska få betäcka lite ston, då vill man ju ha lite tävlingsresultat! :) Han kommer att ridas in och utbildas inom western främst med eftersom jag är gammal tävlingsryttare inom dressyr så kommer det av bara farten :D

Ang. feta hästar och foderstat så finns det ju risker med fetma hos unghästar. Det belastar ju skelett och leder mer än vad som är tänkt och man kan ju även utveckla diabetes hos häst precis som hos människor.
Vi har oxå ett hösilage som hästrna går upp lite för mycket i vikt av och då byter vi ut lite hösilage mot halm. Våra hästar får dessutom väldigt lite kraftfoder!
Jag fodrar med ögat och håller inte på att analysera och så. Nu har vi ju våra hästar inne på natten men inte ens alla unghästarna får fri tillgång. Vissa hästar äter ju med måtta men vi har tre tjockisa som inte har något stopp i magen :D:p Legend och min quarter får så mycket dom orkar äta dock men dom är inte så åpna på maten heller...

Legend (Isabell L)
Förväntad mankhöjd: ca 148 cm (knappt)
Ras: mamma c-ponny welsh och pappan quarter 154 cm
Sensommar: September: Fram: 130 cm Bak: 134 cm
Höst: November: Fram: 133 cm Bak: 139,5 cm
Vinter:

Suspisious Mind "Tjabo" Född maj -08 (Shallow_xx)
E: Zans little Elvis QH U: Victors Yellows Lady QH

Förväntad mankhöjd: ca 152 cm
Ras: QH
Sensommar: Fram: cm, Bak: cm
Höst: Fram: 139 cm, Bak: 145 cm
Vinter: 1/12 Fram: 140cm, Bak: 147cm

ELLIOT Född 8/5 -08 (Lintrollet)
E: Elmshorn (SWB) U: Robins Dixie (Quarter)

Förväntad mankhöjd: ca 154 cm
Ras: SWB
Sensommar: Fram: 139 cm, Bak: 143 cm
Höst: Fram: 142 cm, Bak: 147 cm

MISS QUINCY COPY CAT "Skrutt" (Tasoom)
född 11juni 2008
e. BR Dynamite Quincy (PH) u. Cherokee Tasoom (PH)
Förväntad mankhöjd ca 150cm
Ras: American Painthorse
Sensommar: 7/8 Fram. 134cm Bak. 143cm
Höst:1/11 Fram. 138cm Bak. 146cm

SIERRAS LUCKY LADY: född 8 juni 2008
e: Sierras Royal Show
u: Keep Going
Ras: Am. quarter horse, appendix
Förväntat mankhöjd 155 cm
Mätt 5/1-10: 145 fram och 150 bak.

Shit pommesfrites... Jag tror hon blir större....

kl

Här kommer lite nya bilder på Rico!
19046_244094890965_560655965_3655398_4559682_n.jpg

19046_244094900965_560655965_3655399_8062857_n.jpg

19046_244094920965_560655965_3655401_2809843_n.jpg

19046_244094935965_560655965_3655402_2294106_n.jpg

Bonusbild på Allie och Rico :)
19046_244102930965_560655965_3655415_740074_n.jpg

Hur ser era planer ut med era nyblivna 2 åringar??

Idag blir Legend valack! Hormonerna har epxploderat i huvudet på honom så vi tröttnade fort på honom! Han tar sig ut ur hagen, är alldeles för på på dom andra hästarna och så har han blivit rätt knäpp i kolan ;) Så nu får han bli valack!! :) Det blir väldigt bra för då kan alla unghästarna gå ihop även stona och så får dom leka ordentligt :)

Men ooh, vilken härlig färg! :love:
Han börjar se väldigt vuxen ut nu :banana:

Isabelle L Det är ju bra att göra det inom dom blir ännu värre. :) Skönt att kunna ha alla ihop också.. Det underlättar hen hel del. :)

KL*
Min lilla flyttade för en veckasedan och nu står vi installade hos min tränare. :)
Jag har dock legat sjuk hela veckan och Roxie var kass i magen e första dagarna så vi har legat ganska lågt med träningen.
Känner jag mig något bättre imorgon så ska jag försöka komma ut och gå lite med henne. :)

30297835.jpg

Jag tog lite kort på en av 08-orna här härom dagen.

OBS! Han är inte ren men det var inte riktigt mening att jag skulle fota :grin:
Han är född i juni och kommer inte att ridas in riktigt än men han jobbas med sadel, tömkörning, halter och longe line träning.
Han är ca 148-150 cm i mkh nu.

http://www.pixbox.se/alb1157285

Jag kommer börja sitta och hänga på min till hösten, om hon inte kommer in i en ny växtperiod då.:laugh:

Min ena fyller 2 år idag. Henne kommer jag att börja med så fort underlaget är okej. Den andra (den på bilderna) är född i juni och om han är kvar här så är han förmodligen redo i slutet på sommaren, men han är till salu och förhoppningsvis såld då.

Kan bjuda på en liten videosnutt av taskig kvalitet filmad med mobilkamera för ca 2 år sedan när Britta var ganska nykläckt!
http://www.youtube.com/watch?v=kpcxex7Gono

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 179
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka