Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Va kul!
Jag hinner inte just nu med min lille kille o det märks tyvärr ....
Hans mamma är sjuk så hon tar min tid.

Han är 141cm hög nu o växer o breddar som bara den .
Jag ger fri tillgång på hösilage o inget annat , tjock så han rullar snart ändå.
Senaste hysset = gå ut ur hagen o käka på åkern *suck*

Åh vad duktiga ni är, och så fiiina :)
Vi har anmält oss till en unghästutbildning (förberedelse för 3års) så det är väl mest halvblod och vi och en quarterkorsning :) Jag tycker iaf att det ska bli skitkul! Börjar med teori i helgen sedan är dt 5 träffar till innan jul med bla löshoppning lösgalopp m.m. Wish us luck!:bump:

Jag önskar dig lycka till! Har det gått bra på dom träningar ni varit på?? Själv försöker jag så gott jag kan hemma och tycker att det går bra, men är inget proffs på att träna unghästar. Skrutt är så känslig, så man får göra alla kommandon i slowmotion ;) och hålla sig inom hennes "bubbla" annars blir det popcorn:D Så jag får lära mig massor om kroppsspråk, för man märker direkt när man står eller gör fel....

Jag tänkte bara berätta att "Skrutt" heter Miss Quincy Copy Cat pappa är BR Dynamite Quincy och mamma var (R.I.P) Cherokee Tasoom och morfar är Lucky T Bar. Hon är född den 11 juni 2008 och mäter i dag 138 cm i manken och 146 cm i korset

Vi tränar inför nästa tävlings säsong, då det blir halter och longeline som tävlings grenar. Tyvärr hann vi bara med en tävling i år som ettåring, Uppland Summer paint show, då hon fick en sparkskada under sommaren. Men det resulterade i en Reserv Champion titel i halter :bump: Inte illa för två gröngölingar;)

copy-med-tavlingspyjamas.jpg

Åh, vad kul. Jag vill också tävla i Trail at Halter. Det tycker jag är kul. Vi kan väl tipsa varann i vår, när tävlingarna dyker upp. Jag måste väl söka mig till WRAS eftersom min är en korsning? Jag bor i Haninge, Stockholm.

Jag läste nånstans att trail at hand i wras bara är för 1-åringar men jag hoppas verkligen att jag missuppfattade!! :D Vill oxå tävla det med Legend. :laugh:

Kl*

Här händer det lite grejer iaf. :)
Kul att få lite uppdatering då och då! :D

Jag har fortfarande inte mätt min ordentligt. :o
Men lite snabbt gissat så är hon nog ca 145cm fram och någon eller ett par cm högre bak.
Och rund är hon! Jisses! :rofl:
Har börjat jobba henne i rundcorallen nu igen. Blir ca var 3e dag, och dom andra dagarna så blir det bara lite klappar och snabbvisitering och sånt. :)

Nu får vi bli lite bättre på att slänga in lite bilder! :idea:

Åh, vad kul. Jag vill också tävla i Trail at Halter. Det tycker jag är kul. Vi kan väl tipsa varann i vår, när tävlingarna dyker upp. Jag måste väl söka mig till WRAS eftersom min är en korsning? Jag bor i Haninge, Stockholm.

Det finns allbreed klasser för de flesta grenar, så om du har tur borde det finnas Trail in hand även för korsningar på APHA, AQHA tävlingar?! Men det kanske är någon på forumet som har bättre koll än jag, som kan svara på det??

Jag läste nånstans att trail at hand i wras bara är för 1-åringar men jag hoppas verkligen att jag missuppfattade!! :D Vill oxå tävla det med Legend. :laugh:

Om jag förstår innehållet i APHAs regelbok, så kan man bara tävla trail at hand som 1 åring. Men jag kanske inte tolkat den riktigt?? Någon som vet??

Det vet jag inte heller. Hoppas den klassen finns för lite äldre hästar också.

Nu har Elliot i alla fall haft sadel på sig. Vi gick en liten sväng på gården. För det verkade inte som han förstod att han hade sadel på sig. Men han reagerade inte alls.....Hoppas det fortsätter så här lätt. Då är det kul.
Lycka till alla, med era 1-åringar i höstrusket. På nyårsdagen är dom plötsligt
2-åringar. Oj, vad tiden går fort. Jag kallar dom fortfarande för föl.:o

ja, ojoj vad tiden går...
Vi har tagit en ordentlig promenad idag ut i rusket och det gick jättebra. Han skötte sig bäst av hästarna som var med, mitt fullblod tyckte det var läskigt i mörkret, men Tjabo bara gick :)
Han ha sår i munnen, på lanerna, är det där betarna ska komma upp tro? Ni som har hingstar/valacker... har era fått betarna än?? eller vad de nu kallas... kanintänder säger väl vissa...
Så han tycker iaf att det är äckligt att äta kraftfoder :P stackars
Lycka till allihopa!

Inte Legend iaf. men det är väl inte alla som får det?
Min quartervalack har det inte...

Jag trodde att alla killar fick det... men vissa kanske inte får det då.. Någon som vet? Kanske ska fråga i ett annat forum... typ hästvård eller nåt...

svarar här också då de finns 2 liknande trådar ;)

Nu växer lilla Toffan 149 cm i manken och 152 bak ska hon fortsätta växa så här blir hon stoor... jag ville ha ett mörkt sto som skulle bli ca 155cm kanske jag får de iaf

Bild.... nix... hoppas på att få en kamera när jag fyller 30 ;)

Ojsan. Min är 139 fram 145 bak och beräknas bli 152, så din blir nog större :D

Jag håller tummarna för att min får någon extra cm till skänkes ;)

kl*
Dagens träning. :D
Och jag äger nog lätt världens smutsigaste unghäst. :rofl:

29894697.jpg

29894698.jpg

29894699.jpg

29894702.jpg

29894713.jpg

29894700.jpg

Och något som har varit SÅ svårt för henne; Att flytta sig undan från mig. :love:
29894701.jpg

Igår när vi tog in Legend så upptäckte vi att han fläkt upp näsvingen ca 3 cm så vet fick komma hit och sy... Jätteduktig var han! :laugh:
Jag mätte honom igår och nu är han 133 cm fram och 139,5 cm bak så han har växt 3 cm fram och 5,5 cm bak :laugh::bump:

Och hur stor var det han skulle beräknas bli nu igen? Tycker det är intressant med alla siffror :)

Själva har vi en rätt lugn period just nu, inget särskilt som händer, lite promenader och daglig vardagshantering bara :) den 5e är det dags för löshoppning igen, yippie :bump:

Vi kan väl göra en höjdlista på pållarna! Kopiera bara denna och skriv till era uppgifter. Så får vi alla på ett ställe. Kanske kan köra dom olika årstiderna :-)
Jättekul om alla fyller på regelbundet!!

Legend (Isabell L)
Förväntad mankhöjd: ca 148 cm (knappt)
Ras: mamma c-ponny welsh och pappan quarter 154 cm
Sensommar: Fram: 134 cm Bak: 139 cm
Höst: Fram: 134 cm Bak: 139,5 cm
Vinter:

Suspisious Mind "Tjabo" Född maj -08 (Shallow_xx)
E: Zans little Elvis QH U: Victors Yellows Lady QH

Förväntad mankhöjd: ca 152 cm
Ras: QH
Sensommar: Fram: cm, Bak: cm
Höst: Fram: 139 cm, Bak: 145 cm
Vinter:

ELLIOT Född 8/5 -08 (Lintrollet)
E: Elmshorn (SWB) U: Robins Dixie (Quarter)

Förväntad mankhöjd: ca 154 cm
Ras: SWB
Sensommar: Fram: 139 cm, Bak: 143 cm
Höst: Fram: 142 cm, Bak: 147 cm
Vinter:

Igår när vi tog in Legend så upptäckte vi att han fläkt upp näsvingen ca 3 cm så vet fick komma hit och sy... Jätteduktig var han! :laugh:
Jag mätte honom igår och nu är han 133 cm fram och 139,5 cm bak så han har växt 3 cm fram och 5,5 cm bak :laugh::bump:

Jag har blandat ihop hästarnas mått, mätte alla i stallet samma dag så jag får nog mäta om honom :p

Ska se om jag kan länka bilder från min hemsida....

Legend förra veckan :)

Photo_94239_1298392.JPG

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 179
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka