Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

golden_tinka: Men så fin han är! :love:
Hur länge har du hållt på med honom då? Tycker ni har kommit ganska långt, allihopa! :D
Jag har inte bråttom med att lära henne saker, men jag tycker att min är väldigt lättlärd.
Det är visserligen min första unghäst och jag har som sagt bara haft henne i en vecka så.. ;) skenet kan bedra :D

Tack!:) Din lilla fläckiga var väldigt fin den med!
Jag har haft honom sen han var 7månader(dec), så vi har haft gott om tid ihop, och det har gått upp och ner, periodvis har han vart väldigt skygg, men nu känns det som om han har blivit tryggare.
Han är väldigt kontaktsökande och vill gärna vara med och se vad som händer, även om han gärna gömmer sig bakom matte!
Visst är det kul med lättlärda hästar, just unga hästar är väldigt kul att jobba med!

Jag röstar för att du knäpper bensnörena och ser vad som händer, hon får säkert inget trauma ;) Kanske känns lite konstigt, men de hajjar nog snabbt att det inte vill äta upp en :)

ÅÅÅhhhh vad duktigt av er! Vad coolt att han redan gör såna "konster" :)
SUPERFIN!

Det gäller att inte vara FÖR försiktig med unghästarna ;) Knäpp dom i hagen där du kan släppa om hästen blir rädd och låt den gå hela dagen med täcke. Hon/han vänjer sig snart.:laugh:

Oftast är det ju vi som gör att dom bli "rädda" för saker. Det är lätt att spä på deras oro om man inte vågar prova utan hittar vägar runt "problemet" istället och det är ju först då det blir ett problem :laugh:

Sen kan man ju iofs vara för oförsiktig och det är inte heller bra men i regel ska man nog försöka utsätta dom för så mycket som möjligt :)

Ne, det är klart! :)
Jag försöker inte vara allt försiktig med täcket när jag lägger på det osv.. Idag var hon alldeles blöt så då ville jag inte lägga på något täcke, men.. på söndag ska jag ta och göra ett tappert försök och bara knäppa alla jordar+ snören. :D

Band upp henne i stallgången för första gången igår, och likaså idag. Och det var verkligen skönt att kunna lyfta alla ben utan att oroa sig för att få sig ett bett i rumpan. :D
Förutom det så fökjde hon med mig in och likaså ut från stallet idag utan att tveka, och det om något var verkligen skönt! :banana:

Igår var jag på ridbanan och trixade lite. Whoa och back sitter ju välli bra nu, har flyttat baken förut men första gången jag skulle flytta frammen. Han förstod inte riktigt, ville först backa när jag tryckte på honom, sedan fattade han åt ena hållet men ville gärna gå frammåt lite samtidigt, korsade dock benen rätt, men tänkte höra om ni hade några tips, hur gör ni nu i början?

Jag hade slak lina och tryckte med handen ovanför frambenet/sadelgjordsstaden...

Tips tack :d

Min tränare lärde mig att ge tryck på ganachen och halsen samtidigt. Och släppa direkt h*n flyttar. :)

kl*

Ska strax bort, och idag blir det lite mer "jobb" för oss. Ska försöka filma lite. :D

aha, smart :) Ska testa imorgon...

Idag gick det åt fanders...

Hade tänkt vänja honom vid gjord, men började knasa med grimman så jag tog tag i det... i onödan... läs hela orsaken på bloggen, orkar inte skriva allt igen :P

www.lillatjabos.blogg.se

Sånt där gör en bara klokare! :D
Visst är det härligt att ha små bebisar. ? :love:

Kl*

Ok! Idag har jag knappt alla gjordarna på täcket. Gjorde det i hagen så hon kunde hoppa och skutta så bäst hon ville.
Ca två sekunder att jag släppt henne, så börjar hon röra sig långsamt.. sen sätter hon en j*drans fart iväg.. Hela hagen bort, uppfattar staketet för sent, så hon slirar rakt in i det och försvinner iväg.:eek: Springer runt på åkern en stund meddans jag springer och hämtar lite kraftfoder.
Jisses! Hon kom direkt fram till mig när jag sprungit som en idiot hela hagen ner. Följde ganska snällt med mig, med tanke på att hon hade ett monster på sig som ville äta upp henne. :p

Lät henne stå och pusta ut lite och lugna ner sig, sen lyfte jag alla fötter, drog lite snabbt med borsten över henne och tog med henne ut i ridhuset för att jobba lite.
Ska försöka slänga ihop några av filmklippen imorgon när jag har mer tid.
Men lite bilder kan ni få se iaf. :D

Och SÅ snäll och duktig hon var! Jag är så stolt! :love:
Och min sambo som inte sett henne på hela veckan kände knappt igen henne, han tyckte hon var jättesnäll!
Fina fina hästen! :D

Stannade lite sent. Backade tillbaka henne några steg sen.
29660803.jpg

När jag ber henne backa
29660807.jpg

Här vill jag ha henne när jag leder henne. (hon lär sig ;) )
29660804.jpg

Första gången hon ser sin egen spegelbild.
29660805.jpg

Jag ser faktiskt inte riiiktigt ut så här :rofl: Men Roxie sköter sig kanon!
29660806.jpg

Och så fick hon gå över lite bommar.
29660802.jpg

Hur går det för er alla?

Vi har satt på elastisk täckesgjord och planerar att testa sadel i veckan.
Dags för bett oxå, ska fråga Lintrollet i veckan om hur hon gick tillväga :)

Har haft ont om tid sista veckan, men det lider han säkart inte av :)

Lycka till till er alla därute i höstmörkret!

www.lillatjabos.blogg.se

Det går fint!! Jag försöker hantera min kille varje dag, om de så är bara att lyfta fötter ,sätta upp honom i gången eller hantering på banan.
Här om dagen blev det träning att släpa en säck efter mig och han i rep bredvid, sen blev det paraply träning och sadel o träns träning. Han är cool och finner sig i det mesta, gör inga ryck eller teckan på att bli rädd.
29722798.jpg
29722801.jpg

29722794.jpg

Va duktig! :laugh:

delvis kl*

För våran del går det just nu bakåt. Hon vill inte stå stilla och hon vill inte lyfta hovarna, speciellt inte vänster bak :devil:
Och hon ska leka med mig när jag går med henne, till och från stallet går tack och lov bra.

Igår tog jag bara in henne för att vet. skulle komma och vaccinera och idag tänkte jag ta och samla lite kraft och ha en bra dag med henne :p

Jag tänkte bara berätta att jag och min åring har varit och tävlat i Halter i år, våran första tävling och vi blev Reserv Champion:bow:. Skit kul!! Då jag är så mycket blåbär som man kan bli, när det gäller att visa häst:D

Mark arbetet går jätte bra och hon har haft sadel på sig några ggr. Mycket skogspromenader, lydnadsträning och lite longering mellan varven är vad vi tränar. Ca tre ggr i veckan gör vi något ordentligt, annars är det mest lydnad och socialträning som gäller.

5280_113115248422_658103422_2323488_422906_n.jpg

5280_113115268422_658103422_2323492_3847253_n.jpg

7827_137894073422_658103422_2626281_2827528_n.jpg

5280_113118843422_658103422_2323511_2813784_s.jpg

7827_140214813422_658103422_2645613_3020169_n.jpg
:o

Senast ändrad:

Åh vad duktiga ni är, och så fiiina :)
Vi har anmält oss till en unghästutbildning (förberedelse för 3års) så det är väl mest halvblod och vi och en quarterkorsning :) Jag tycker iaf att det ska bli skitkul! Börjar med teori i helgen sedan är dt 5 träffar till innan jul med bla löshoppning lösgalopp m.m. Wish us luck!:bump:

kl*

Har haft en jobbig period just nu.. Sorgen efter min stora häst är enorm och jag har inte mycket ork till att vara i stallet.
Så tyvärr har den lille blivit lite lidandes och har "bara" fått vara häst ett tag.
Tog dock ut henne i ridhuset idag en stund och japp, hon reste sig hela tiden och tyckte väl att jag skulle leka med henne.:devil:

Åh! blir så trött.! Så på onsdag kommer min tränare ut och tar ett tag i henne, samt hjälper mig med hur jag ska bete mig och korrigera det hela.

Förhoppningsvis kommer hon att få gå med en yngre häst så småningom och får kanske ut lite av sitt lekhumör i hagen istället .:)

Nu har Legend haft sadel på sig, det gick hur bra som helst! :) Passade på att ha lite social träning med en ikeapåse när han hade sadel på och han är verkligen skitcool!:D Hade påsen över huvudet och hängandes i örat utan att reagera :p:laugh:

Vad duktiga ni är :)
Vi har lasttränat idag, och det gick helt okej, vi gick in och ur tre gånger samt stängde och satte fast honom och stod och åt kraft där inne i mörkret :) Tummen upp!
Måste ju kunna gå in då vi ska på löshoppningsträning fre och lördag, jättenyttigt med ny miljö och allt :)
Har inte varit i ridhus, har inte hoppat, men vi hoppas på det bästa.
Vi köpte ett par senskydd idag åsså, och satte på, ingen reaktion, super!
Sedan fick han springa lös på ridbanan en stund med mammas fjording, woohoo sa de :) Så söta :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka