Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hur stora är era nu?
Jag mätte Tjabo idag och han är 139 i manken och 145 över rumpan, ca...

Min är 1,48 fram och 1,54 bak,,lite lätt dragster formad!!
Är de någon som vet hur man räknar ut hur stora de kan bli,, vet att de fanns nå sätt förr men de kanske inte är så tillförlitligt heller,,

Hej Hej
Hoppar in med en fråga här och hoppas det är okej;)
Vad ger ni era unghästar för foder nu?
MVH
Eva

Min får fri tillgång på hösilage.
0,5kg havre, 0,5 kg korn och 2 dl lusern. :)
Har inte fått analysen ännu, men som det ser ut nu så kan jag nog dra ner på.. allt. :angel:

kl*
Har inte mätt min ännu... :o Ska göra det imorgon . Och den här gången SKA jag komma ihåg det :D

Man kan mäta frambenet från kotan till armbåge och från marken och till armbåge och plussa ihop :) Tror jag att det var....:angel:

I år har det blivit lite annorlunda med maten för vår del. Vi har haft så otroligt kraftigt gräs nu på hösten då det blev så varmt så alla våra hästar blev för tjocka på bara gräset i oktober... har aldrig hänt förr! :) Så Legend som i vintras stod på helt fri tillgång på hösilage får nu begränsad mängd och har ändå en tunna på magen :)

Vi har precis gått över till havre oxå så än så länge får han inte så mycket av det heller... men det kommer ju bli både mer havre och hösilge om nån månad. Vi har jättebra halm oxå som dom käkar på kvällen. Det låter lite... men som sagt dom är tjocka allihopa här hemma av gräset (förutom min quarter som går i sjukhage pga senskada och inte har tillgång till nåt gräs. Han får ändå över 15 kg hösilage/dag)

Morgon: 2 kg hösilage + 1/4 liter havre
finns fortfarande massor av gräs kvar i hagen att äta på dagen...
Eftermiddag: 3 kg hösilage 1/2 liter BLÖT betfor +mineraler
Kväll: 3 kakor halm (med gräs i) + 1/4 liter havre.

Nimbus är ca 141 i manken och ett par centimeter högre baktill.

Angående fodret så får han 2kg hackad alfa alfa (melass fritt lucern) och 0.2 kg sojamjöl, och nästintill fri tillgång på hö med dåliga värden tyvär...:crazy:

Min äter ,,,Morgon-5-6 kg hö, 0,8liter Edel Avel
Lunch-3 kg hö
Em-3 kg hö- 2 liter hackad strå(lusern)
Kväll- 5-6 kg hö 0,8liter Edel Avel,mineraler,olja
Hö har han alltid fri tillgång till..
Jag har inte heller fått min analys från årets hö,när den kommer ska de räknas,men han ser fin ut i hull och verkar må toppen.

Är det någon som ger mineralfodret steel joint till era små? Har läst mycket om det,,lite nyfiken bara,,

*kl*
Hoppar in i tråden då jag är nybliven ägare till en underbar 08:a

Hon heter Zorba, är född i juli 08 och mamma är arab och pappa welsh (vallas caracas). Hon har ärvt pappas man och nacke men mammas ädla kropp (än så länge)
Dock verkar hon inte vilja sätta vinterpäls trots vitaminkurer....
Testar länka ifrån bloggen:
dsc01186_59728711.jpg

Lillan i sitt alldeles egna träns

dsc01189_59728872.jpg

Gott med mat

Hon är nu ca 130 cm och både mor och far är 147.
Hon är helt fantastiskt trevlig, lättövertalad och inte rädd för något. Hittills har hon fått testa skydd, bakskydden var vääääldigt läskigt. Även tömkörningsgjord, träns och reflexbrösta. Vi har även hunnit med ett par möten med ett tåg! Under vintern ska vi börja med tömkörning lite smått och promenader med reflexer. Och såklart lite lek med presenning och annat skoj
dscf3028_58653879.jpg

Jätteroligt med en sånhär tråd! Ska bli roligt att följa olika hästar och se hur de växer! Vill veta mer om era hästars nuvarande och förväntade mankhöjder.

(la in samma inlägg i en till tråd men den passar nog bättre in i denna)

Min Zorba får fri tillgång på hösilage, lucern+lite müsli och b-vitamin just nu. Hon har inte satt vinterpäls än (eller jo, men den är riktigt klen)

lucern får hon som pellets eftersom hon går på lösdrift och jag skulle gärna ge hack, men det tar så lång tid att få i sig:( Stallet är under uppbyggnad men till våren ska det finnas uteboxar där man kan ställa in sin häst när den ska fodras tex. så den inte störs av någon annan häst.

Vi kan väl göra en höjdlista på pållarna! Kopiera bara denna och skriv till era uppgifter :laugh: Kanske kan köra dom olika årstiderna :)

Legend (Isabell L)
Förväntad mankhöjd: ca 148 cm
Ras: mamma c-ponny welsh och pappan quarter 154 cm
Sensommar: Fram: 134 cm Bak: 139 cm
Höst:
Vinter:

Vi har kraftigt hösilage så därför fodrar vi med halm oxå för att dom ska kunna få mer strå att tugga på utan att bli för tjocka =) Hade han gått på lösdrift så hade han fått fir tillgång på hösilage. Förra året hade vi en hösilagebal i hagen hela tiden men det kommer vi nog inte ha i år. Våra hästar är så olika svår/lättfödda så "tjockisarna blir för tjocka" :D

Tjabo äter fri tillgång på hösilage
morgon: 0,5l krafft groov 125
kväll: 1l krafft groov 125
och mineraler och saltsten...

Igår hade vi transportskydd på för första gången, gick super

www.lillatjabos.blogg.se

ELLIOT Född 8/5 -08
E: Elmshorn (SWB) U: Robins Dixie (Quarter)

Förväntad mankhöjd: ca 154 cm
Ras: SWB
Sensommar: Fram: 139 cm, Bak: 143 cm
Höst: Fram: 142 cm, Bak: 147 cm
Vinter:

Sa ju att Elliot var större :p Kram

Suspisious Mind "Tjabo" Född maj -08
E: Zans little Elvis QH U: Victors Yellows Lady QH

Förväntad mankhöjd: ca 152 cm
Ras: QH
Sensommar: Fram: cm, Bak: cm
Höst: Fram: 139 cm, Bak: 145 cm
Vinter:

Vi kan väl göra en höjdlista på pållarna! Kopiera bara denna och skriv till era uppgifter :) Så får vi alla på ett ställe ;) Kanske kan köra dom olika årstiderna

Legend (Isabell L)
Förväntad mankhöjd: ca 148 cm
Ras: mamma c-ponny welsh och pappan quarter 154 cm
Sensommar: Fram: 134 cm Bak: 139 cm
Höst:
Vinter:

Suspisious Mind "Tjabo" Född maj -08 (Shallow_xx)
E: Zans little Elvis QH U: Victors Yellows Lady QH

Förväntad mankhöjd: ca 152 cm
Ras: QH
Sensommar: Fram: cm, Bak: cm
Höst: Fram: 139 cm, Bak: 145 cm
Vinter:

ELLIOT Född 8/5 -08 (Lintrollet)
E: Elmshorn (SWB) U: Robins Dixie (Quarter)

Förväntad mankhöjd: ca 154 cm
Ras: SWB
Sensommar: Fram: 139 cm, Bak: 143 cm
Höst: Fram: 142 cm, Bak: 147 cm
Vinter:

I går och idag har Elliot varit på sin första löshoppnings-kurs.
Åh, vad han skötte sig bra! Idag är jag en stolt "matte".
Han gick plättlätt att lasta. Han stod ganska lugnt, själv i transporten. När han fick vänta på sin tur.
Sedan kom han in i ett nytt ridhus.
Han har varit i ridhus 1 gång tidigare i livet. Nu tittade han sig nyfiket omkring. Beundrade sig själv i spegeln.
HAN SKUTTADE GLATT ÖVER HINDREN. Hoppade ca 40 cm.
Han ska ju bara vänja sig, och tycka det är kul.
Det gjorde han verkligen.:bump::bump::bump:

Och vi var också med på löshoppningen igår och idag och Tjabo är verkligen underbar!
Igår var det väl ca 40 cm men idag fick han hoppa kanske 70, 80 svårt att avgöra på filmen (ska kolla lite närmare) och han var så duktig!!
Första gången i ridhus och allt annat!
Sansad och tog sig an uppgiften. Kan inte vara nöjdare!:love:
Kul när alla halvblodsmänniskor berömmer utbölingen ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka