Träckprov

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Vi tänkte skicka in träckprov på våra hästar, vilket nummer ska vi ta på vidilab??

Det är 4 st hästar och dom har fått styngflugelarver på sig nu för ca en vecka sen (har inte haft någonting alls under hela sommaren).

Hästarna har bara gått tillsammans ca en månad.

Tacksam för svar!!

Sv: Träckprov

Det står på deras hemsida. Finns olika att välja. 501 tror jag är för enskilt prov.

När är det bäst att skicka in ( vilken månad?? hästarna avmaskade senast i juli)

:bump:

I juli med vilket medel? Medlets intervall måste ha gått ut för att du ska få ett rättvisande svar.

2 av hästarna med phyranthel och 2 av hästarna med ivomeck (hästarna kommer från olika stall).

Jag tänker på styngflugan, hästarna har fått den på sig, när man ska skicka in så man inte tar för tidigt.

Styngflugan ser du ändå inte på träckprov, så eftersom de haft ägg på sig så ska du avmaska i alla fall. Då skulle jag skippa prov nu och istället ta provet i vår. Hästarna ska avmaskas med ett ivermectinmedel så fort flugan gett sig, dvs när frosten är här.

Okej tack så jättemycket för hjälpen, då vet jag det.

Bara en undran... Min häst har inte på många år haft styngflugeägg på sig men iår har han då fått, hur kommer det sig??

Hästarna går på ett bete som där inte har gått djur på många år (vallen har användts till att ta hö).

:bump:

Styngflugan kan flyga flera kilometer för att hitta en häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 001
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 097
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar