träckprov - vilket är bäst

Sv: träckprov - vilket är bäst

Nu menade jag inte att apoteken hade sålt träckprovskit utan förpackningar med maskmedel.

Här har vi i vårat lilla samhälle inte alls några köer av det slaget du nämner, är det kö här brukar det vara väntetider på < 10 minuter. Och då endast på sommaren när dom har lunchstängt....

Nu menade jag inte att apoteken hade sålt träckprovskit utan förpackningar med maskmedel.

Ah missförstod dig men så har ju det nya djurapoteket öppnat ganska nyligen, ***vet där man får det direkt hem i brevlådan. Och detta apotek har ju enbart djurmedicin vilket ökar chansen att alla mediciner finns på lager. Det öppnade för ett år sedan ganska exakt (2010-08-01 om jag inte minns fel) och jag har använt det flera gånger eller min vet har det och medicinen har kommit dagen efter varenda gång. Vid akuta saker har jag fått medicin av vetten första dagen (eller över helgen) och sen ligger det i brevlådan dagen efter. Supersmidigt, inget jagande till stadens apotek eller letande på flera apotek efter rätt sorts medicin.

Så det är kanske en stor orsak till att ditt lokala apotek minskat sin försäljning av maskmedel. Inte att folk slutat att avmaska (när det behövs) sina hästar hoppas jag i alla fall

Senast ändrad:

Aha, det visste jag inte att det fanns....

Då borde nog dom flesta med datorer ha fått sina medel den vägen.

Sen är det då bara "resten" som är äldre "hästgubbar- och gummor" som inte avmaskar längre då dom avskyr/"hatar" allt vad datorer heter.... Alltså dom där personerna som fortfarande kommer med pengarna i handen och ska betala exempelvis elräkningen hos vårat lokala elbolag m.m.

Började få hemska bilder i mitt huvud om att markerna numera skulle översvämmas av maskägg m.m.

Aha, det visste jag inte att det fanns....

Då borde nog dom flesta med datorer ha fått sina medel den vägen.

Sen är det då bara "resten" som är äldre "hästgubbar- och gummor" som inte avmaskar längre då dom avskyr/"hatar" allt vad datorer heter.... Alltså dom där personerna som fortfarande kommer med pengarna i handen och ska betala exempelvis elräkningen hos vårat lokala elbolag m.m.

Började få hemska bilder i mitt huvud om att markerna numera skulle översvämmas av maskägg m.m.

Mja vetten ringer/mailar ju in receptet så man behöver inte använda dator om man absolut inte vill. Utan veterinär fixar så det kommer hem i brevlådan. Däremot måste man ju hämta posten i sin brevlåda men brevlådan är ju inte något modernt påfund som datorer är ;) Men snart drar de väl in på postutkörningen också här på landet :( i lokala tidningar diskuteras det redan om varannan dags utkörning och ett par året runt boende som bott vid en landsväg i hela sitt liv blev beordrade av posten att flytta sin brevlåda till ett ställe tre kilometer från deras hus :eek:

Och på vissa labb tror jag man kan få recept via telefon av labbets veterinär om man har gjort träckprov. Så det behöver varken blir så mycket krångligare eller dyrare men de lokala apoteken säljer nog betydligt mindre maskmedel nu är tidigare. Jag tror dock det beror på att avmaskning inte görs lika regelbundet som det gjordes förut utan när det behövs samt att det nya djurapoteket tillhandahåller en hel del maskmedel.

Därför så struntar dom i att avmaska i stället....

Vilket jag inte tror var meningen med den lagen.......

Nej verkligen inte men eftersom en del maskar börjar bli resistenta mot maskmedel så finns det ju en risk att det snart inte finns några preparat som biter på maskarna och då blir det jobbigt för vad ska vi göra när ingen medicin hjälper längre. Själv har jag inte avmaskat det senaste året och träckprovet som gjordes i våras visade bara nollor på alla hästar. Ska snart göra ett nytt träckprov och se vad det visar men varför avmaska hästar om det inte behövs?

Senast ändrad:

Det är otroligt många fler än de flesta tror som avmaskats i onödan. Att hitta smittspridarna och avmaska dem är vad som behövs för att hålla nere smittan förrutom att sköta sina marker förstås.

De allra flesta friska vuxna hästar har ett bra eget försvar mot parasiter och även om det är massor med smitta så plockar de inte upp den.

Här har vi i vårat lilla samhälle inte alls några köer av det slaget du nämner, är det kö här brukar det vara väntetider på < 10 minuter. Och då endast på sommaren när dom har lunchstängt....

Fast det kanske beror mer på att många hästar inte BEHÖVER avmaskas? Och det är ju jättebra=)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka