Träckprov och avmaskning

E

Eeiram

Hej!

Jag måste bara fråga om jag uppfattat det hela rätt. Jag har läst i många gamla trådar, men måste ändå fråga själv för säkerhets skull.

Har jag uppfattat det hela rätt att om man har fler är tre hästar (vi har fyra stycken i samma stall) så blir det billigare att skicka in till Vidilab istället för att köpa "Kolla masken"? Individuella prover från fler än tre hästar kostar 170 kronor + exp.avgift och moms, någon som vet vad den totala kostnader blir?

Vi avmaskade hästarna innan betessläpp i våras med Noromectin. Vi brukar byta substans emellanåt, nu kör vi på ett Ivermectin-år. Skall vi avmaska nu i höst (har redan köpt avmaskningsmedel) och vänta med träckprov till i vår?

Det här med träckprov är något nytt i mina öron, men jag vill gärna göra det för att kolla hur det står till med just min häst.

Skall träckprov sedan göras varje år?
Det är kanske en dum fråga, men varför är just våren lämpligast (eller har jag bara fått det hela om bakfoten att det är bäst att göra det på våren)?

Jag är mycket tacksam för svar!

Hälsningar Marie

Sv: Träckprov och avmaskning

Hej!

Kostnaden vågar jag inte svara på, där har jag inte koll.

Men angående träckprov eller inte så skulle jag ha tagit det nu innan avmaskning, eftersom avmaskningen kanske inte behövs.

För någon vecka sedan hölls en intressant föreläsning här på Gotland, föreläsare var en veterinär som specialinriktiat sig på avmaskning och inälvsparasiter samt representanter från Vidilab.

De menade att vi i Sverige ofta över-avmaskar och att det kan leda till resistens mot de olika medel som finns. Och det är inte hästen utan parasiterna som blir resistenta. Detta kan leda till stora problem med inälvsparasiter på sikt. Så hellre då ta träckprov och avmaska vid behov. Med träckprov och bra hag-hygien kommer man långt. Och det innebär inte att man behöver mocka hagen då och då....

Har du 4 hästar blir det billigare att skicka in direkt till Vidilab än att köpa KollaMasken.

Jag skulle absolut tagit träckprov nu om ni inte avmaskat sen i våras. Det ger både indikation på om ni ska avmaska nu, samt ett mått på hur smittad er hage kan vara.

Tack, nu fick jag svar på min fråga. Jag tog inget prov i våras pga att stoet skulle till seminstation och jag tänkte attt det är bättre att kolla efter hon varit där.
Nu drog det ut hela sommaren och sedan har jag fått en till häst.

Tänkte kanske att det var fel årstid att kolla nu.

Förra året jag kollade hade jag alla med 0, men ovan nämda ungsto låg på 450.

Men, då skickar jag i väg på alla nu istället.

Och glöm inte att det finns ett blodprov om du vill kolla bandmasken.

Vi i mitt stall (13 hästar) har gjort så nu de senaste två avmaskningarna att vi tar ett träckprov från varje häst som vi sen skickar in och får sen svar på om vi behöver avmaska eller inte.
Det har funkat mkt bra och jag har inte behlvt avmaska på ett tag nu :)

Vi i mitt stall (13 hästar) har gjort så nu de senaste två avmaskningarna att vi tar ett träckprov från varje häst som vi sen skickar in och får sen svar på om vi behöver avmaska eller inte.
Det har funkat mkt bra och jag har inte behlvt avmaska på ett tag nu :)

Precis så man ska göra! Då sparar man på avmaskningsmedlen så de är verksamma de gånger man skulle behöva dem. Bra jobbat!

Fråga: de jag nu hört tagit prover har haft superhöga värden, långt över de 0,2-0,6 som finns på skalan på om man behöver avmaska.

Hur tillförlitligt ÄR provet egentligen? Har du kvar länken du gav till forskningen och har tid med lite hjälp att tolka? Nu känns det som att jag är tillbaka i min uppfattning att provet inte är säkrare än träckprov... alldeles för stora variationer. Hur kan man veta att det inte är så att det är gamla infektioner som ligger och stör på vissa hästar?

Även träckprov är tillförlitligt om hästen har så mycket mask att den lider av det. Såg att Proudman 1993 publicerade en fall-kontroll-studie där chansen att hitta ägg i träckprov var 92% om hästen var infekterad med fler än 20 maskar. Har han ändrat åsikt?

Men alltså HUR skickar man in det. läste någonstans att man skulle lägga det i först en påse, och sen ta en till påse utanpå det
och sen någon jellypåse? Vad tusan är det? Lär väl lukta en del på posten?
Och hur mycket ska man skicka in. Räcker det med en plutt eller mer? eller kanske mindre. har förstått att den ska vara så färsk som möjligt i alla fall.

Köper du "Kolla Masken" så är påsar, handske och instruktioner med i lådan. Lådan lägger du sen på posten, porto och provtagningskostnad är betald sedan du köpte lådan.

En plastpåse först, och sen en till utanpå. Det brukar vara sånna som du kan försluta genom en plastlist. Läggs i en robust låda tillsammans med följesedeln. Tror inte det luktar något alls, faktiskt.

Vart köper man såna lådor någonstans?
Är allt med som ska vara med i dem eller? Verkar ju skitbra. får man räkning hem se då eller?

Allt är betalt när du köper lådan, mailsvar får du redan dagen efter om posten sköter sitt jobb. :idea: Jag har köpt mina lådor på Granngården.

Fy vad bra :D
Det måste jag genast åka och köpa. Så man behöver inte betala något alls sen då? Fyller man i en lapp som ligger med, eller skriver man en egen?
hur mycket skit ska man trycka ner i påsen?

Allt du behöver finns i paketet, även bipacksedeln som du fyller i och instruktioner på hur du gör. Vill du att de gör en odling kostar det extra, men annars har du betalat för rubbet iom att du köper lådan.

Det är bara frågan om en 3-4 bollar, inte så mycket. Kolla Masken var verkligen enkelt att använda :)
Här är sidan: http://www.kollamasken.nu/

Senast ändrad av en moderator:

jag förstår inte riktigt. kryssar man i om man vill ha odling då? Kostar det något extra? annars är det väl lika bra att göra en odling. fast vad gör man det? blod eller träcket man skickar in. Ååh, varför är allt så krångligt, haha. Dock verkar denna låda vara svaret på mitt livs alla frågor :rofl:

jag förstår inte riktigt. kryssar man i om man vill ha odling då? Kostar det något extra? annars är det väl lika bra att göra en odling. fast vad gör man det? blod eller träcket man skickar in. Ååh, varför är allt så krångligt, haha. Dock verkar denna låda vara svaret på mitt livs alla frågor :rofl:

Om det är över 100 EPG blodmask (EPG = ägg per gram träck) så sätts en odling för att utesluta stora blodmasken om du kryssar i rutan. Den stora blodmasken är relativt ovanlig, men mycket farligare än den lilla (som är väldigt vanlig). Det går inte att se skillad på äggen, utan man måste odla fram en larv, då kan man skilja dem åt.

Okej, men man kryssar i att de ska göra det OM det nu skulle ligga över 100 EPG?
Måste komma iväg och köpa ett sånt idag känns det som :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 365
Senast: lundsbo
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 201
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Hästvård Vi gjorde kolla masken i våras innan sommarbetet, 4 st hade höga värden. En hade strax under gränsen men är stallets magra häst,på...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama