Träckprov nu

E

Egonson

En tjej vi känner har 7 hästar och skulle skicka in träckprov på dessa pga den varma vintern som har varit, hon frågade om vi ville vara med (vi har 3 hästar) för det blir mycket billigare om man skickar in många prov samtidigt.
Så vi är med på det och skickat in prover i dag (individuella).

Nu har det ju varit kallt en vecka cirka (nu är det +grader igen..), tror ni maskarna har hunnit gå i dvala redan? Så att det inte syns något på provet menar jag.

Nåja, vi har redan skickat, men om där är nåt, tror ni att det syns på detta prov eller är det risk att det inte visar något alls?

Sv: Träckprov nu

Det här med dvalan är knepig. Ingen vet vad som får maskarna att aktivera sin dvala, men många som tagit prov den här vintern har haft positiva resultat = aktiva äggläggande maskar.

Har du varit med och tagit prov tidigare så du har något att jämföra mot? Alltså så du vet om dina hästar brukar ligga lågt eller högt. Vad avmaskade du med senast och när?

Nej vi har tyvärr inte tagit prov förut. Avmaskade efter den allra första frostnatten som var, för att ta styngflugan.
Det var någon gång i november (mitten) och medlet var Noromectin (ivermectin). Sedan dess har de inte fått något.

Mitten av november blir lagom att att ta prov nu då, det har gått drygt 8v. Och mer än så ska ni inte ha avmaskat, det är helt rätt som ni gjort nu.

Putt! En följdfråga. Måste man ta bollarna från olika högar i boxen eller är det lika bra att ta alla bollar ur samma hög?

Vi tog tre bollar från samma hög, men nu har vi hört att man bör ta en boll från varje hög för att få ett bra prov. Tar man från samma skulle det inte bli rätt?
(Om man ska ta tre bollar och har tre högar, så tar man en från var hög så att säga).

Är det så? På Vidilab's hemsida hittar jag inget sådant.

3 bollar ur den färskaste hög du hittar blir bra. Det är rundmaskar man ser säkrast på träckprovet, och de utsöndrar äggen "jämnt". Bandmasken kan vara knepigare att hitta, men att ta ur flera olika högar förbättrar inte chanserna att hitta.

Ok, tack. Tänkte "tänk om vi måste göra om provet" men då är det lugnt.
Labbet fick proverna i dag, så vi får väl resultaten i morgon kan jag tro.

Oj, skrev lite luddigt där. Vi tog alltså prov och skickade igår, det blev inget i början av veckan. Så det har alltså inte legat så länge som det verkar :p

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 260
Senast: lizzie
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp