Träckprov - Hur gör ni?

Sv: Träckprov - Hur gör ni?

Min polare Capabel Case blandar visst ihop alla prover vi tagit på min frieser, så här var det:
Träckprovet tas och läggs i dubbla plastpåsar, det behöver inte in till labbet inom 3 timmar, (det var tarmfloreundersökningen som skulle till labbet inom 3 timmar)
Du kan posta det i ett kuvert bara och skicka till SVA i Uppsala.
Träckprovet kostar 300 kr och du får svar inom en vecka per post

Zeeke skrev:
Min polare Capabel Case blandar visst ihop alla prover vi tagit på min frieser, så här var det:
Träckprovet tas och läggs i dubbla plastpåsar, det behöver inte in till labbet inom 3 timmar, (det var tarmfloreundersökningen som skulle till labbet inom 3 timmar)
Du kan posta det i ett kuvert bara och skicka till SVA i Uppsala.
Träckprovet kostar 300 kr och du får svar inom en vecka per post

Eller så tar man och skickar till Vidilab, det kostar 250 kr och man får svar på e-mail eller fax nästa dag.

Magdalena skrev:
Eller så tar man och skickar till Vidilab, det kostar 250 kr och man får svar på e-mail eller fax nästa dag.

Jag ska göra träckprov på min häst nu också. Jag ringde distriktsvet. och hon sa ju förstås att jag skulle skicka till SVA. Men man tar ju helst det billigaste alternativet :angel:
MEN, vet. sa att svar om 1-1,5 veckor ungefär, eftersom de skulle kläcka äggen eller nåntng sånt. Hur kan det då gå så fort på Vidilab??

Tydligen säger inte stallägaren till. Hon kom och sa något i stil med "jamen just det, vi maskade för några dagar sedan, tänkte att det kunde vara bra att säga till dig, så det är ju bra om du maskar inom några dagar".

Nu avmaskade jag ändå, av ren "pliktkänsla", vilket visade sig åtminstone vara LITE bra, för jag byter stallplats idag.

Förut kändes det onödigt, att maska en häst som står i en vinterhage, och att ha kvar hästen där i 1-2 månader till?! Det kändes bara korkat egentligen. Många säger att man ska låta hästen gå några dagar i gamla hagen efter att man maskat, och sedan släppa i ny hage.

Du får ett preliminärsvar samma dag provet kommer till Vidilab. Innehåller provet/proven mer än 100 EPG (ägg per gram träck) sätts en odling för att utesluta förekomst av stora blodmasken, då får du ett kompletterande svar efter ca 10 dagar. :D

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 407
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka