J
joneya
Vår stallägare kom här och sa till mig att hon avmaskat sina hästar, och jag får verkligen panik. Det är säkerligen någon månad kvar innan de ska ut på betet; och mig veterligen brukar man avmaska någon dag innan betessläppet så att parasiterna ska stanna kvar i gamla hagen och hästen ska komma ut i en "ren, fräsch och osmittad hage". Så här kommer då stallägaren och ger mig förslag på att avmaska när det definitivt inte känns som att jag vill göra det.
När jag just läste på startsidan här på Buke också, om det redan så välkända faktumer att man INTE ska avmaska i onödan, så känns det som att jag borde lyda mina instinkter och hitta ett sätt förbi avmaskningen (om det inte behövs alltså).
Om man tar träckprov, ska man ta från alla i stallet eller räcker det med den som inte är avmaskad nu (som min häst i just detta fallet)?
Vart skickar ni in träckproven, och vad kostar det på ett ungefär?
Hur ofta tar man träckprov?
Det var nog de "enda" frågor jag hade. Vore tacksam för svar.
M.v.h. från Joneya
När jag just läste på startsidan här på Buke också, om det redan så välkända faktumer att man INTE ska avmaska i onödan, så känns det som att jag borde lyda mina instinkter och hitta ett sätt förbi avmaskningen (om det inte behövs alltså).
Om man tar träckprov, ska man ta från alla i stallet eller räcker det med den som inte är avmaskad nu (som min häst i just detta fallet)?
Vart skickar ni in träckproven, och vad kostar det på ett ungefär?
Hur ofta tar man träckprov?
Det var nog de "enda" frågor jag hade. Vore tacksam för svar.
M.v.h. från Joneya