Träckprov - Hur gör ni?

J

joneya

Vår stallägare kom här och sa till mig att hon avmaskat sina hästar, och jag får verkligen panik. Det är säkerligen någon månad kvar innan de ska ut på betet; och mig veterligen brukar man avmaska någon dag innan betessläppet så att parasiterna ska stanna kvar i gamla hagen och hästen ska komma ut i en "ren, fräsch och osmittad hage". Så här kommer då stallägaren och ger mig förslag på att avmaska när det definitivt inte känns som att jag vill göra det.

När jag just läste på startsidan här på Buke också, om det redan så välkända faktumer att man INTE ska avmaska i onödan, så känns det som att jag borde lyda mina instinkter och hitta ett sätt förbi avmaskningen (om det inte behövs alltså).

Om man tar träckprov, ska man ta från alla i stallet eller räcker det med den som inte är avmaskad nu (som min häst i just detta fallet)?

Vart skickar ni in träckproven, och vad kostar det på ett ungefär?

Hur ofta tar man träckprov?

Det var nog de "enda" frågor jag hade. Vore tacksam för svar.

M.v.h. från Joneya

Sv: Träckprov - Hur gör ni?

Vi åkte med vårat träckprov till labbet själva.. Träckprovet fick tydligen inte vara mer än 3 timmar gammalt. Iaf enligt vårt labb!! Var på atg-södertörn med hästen och var tvugna att koppla loss transporten och köra upp med provet direkt! Kolla vart ert närmaste labb finns och hur gamla proven måste vara eftersom det kan ju vara så att vårat prov ville de kolla något annat än bara mask också.. Kostade runt 300 tror jag!.

Men jösses, vad var det för nissar? Provet klarar lätt ett par dar, särskillt om det förvaras svalt.

Jag anlitar Vidilab. Snabbt svar, superservice och billigaste jag hittat.

Jag tittade lite på deras hemsida, men VILKET prov är det man ska skicka in nu? :confused:

Inte en aning!! Men det var vad vi fick höra av både vet och labbet.. så det vart bara att locka nybajsad klutt ur boxen på atg och koppla bort släpet och åka dit. Men som sagt.. det KAN ha varit för att de ville kolla något annat än mask också då vi varit inne på atg för just magproblem hos hästen.. Men så var det!

Prov 501 brukar väl vara mest intressant...dvs om du ska ta individuellt prov.

Jag vet inte riktigt...för mig skulle det säga liksom ingenting. Ok man får ju veta hur det står till, men man kan ju aldrig veta om häst A är ren och häst B är smittad. Vi funderade på ta samlingsprov i fd stallet, nu är jag glad att jag INTE gjorde det. Min häst hade 350 EPG, stallägarens 650 EPG och andra hyresgästens häst så mycket som 1700 EPG...Hade vi haft samlingsprov hade ingen vetat vem som burit på den enorma smittan...Och hästen som hade 1700 EPG, dennes ägare var den som var mest kritisk till individuella prover samt hela tiden skröt om hur enormt bra den hästen var maskad samt hur maskfri den antagligen va ;)

Trissa skrev:
Jaa, det tänkte jag nog...är det någon vits med att ta grupp-prov?

Om man har hästar som gått tillsammans flera år i samma hagar och avmaskats lika så kan man ju ta ett samlingsprov. Annars skulle jag inte göra det.

*lånar knapp*

Jag har 4 hästar som jag gjorde indv. prov på nu...
3 av dem har gått ihop i 4-5 år och en av dem kom in i gruppen för ett år sen.
Jag blev dock lite förbryllad, 3 hade 30 EPG blodmask och den 4:e 200. Fast det var inte den nyaste som hade mest....

Så klart är ju att det är bäst med individuella prov. Jag pratade med vidilabs vet och hon sa att det är just därför de försöker få folk att gå ifrån samlingsproven. Mitt skillde ju inte sååå mycket men det kan ju skilja betydligt mer. :smirk:

Hur ofta bör träckprov utföras?
Hur går ni till väga när ni ska testa era pollar ;)

:banana: :crazy: :banana:

Och jag kom på ytterligare en följdfråga! Kanske lite korkad, men....i vanliga fall har man ju ett avmaskningsprogram som man följer året runt. Men om man gör träckprov så kan man väl bortse från det helt och hållet? Och bara avmaska mot de ev. parasiter som behövs?

Man gör ju avmaskningsprogrammet efter sitt träckprovssvar!

Kom på en sak jag glömde fråga om i ditt inlägg...säger inte stallägaren till när avmaskning ska göras, eller görs det lite hur som helst ?? Menar: du fick ju just reda på att stallägaren maskat sina hästar...informerar man inte sina hyresgäster eller åtminstone snackar i hop sig om denna sak ??

Nu har även jag varit och kollat på vidilab´s hemsida. Kommer skicka iväg träckprover för våra tre hästar inom kort. Problemet är att de blivit avmaskade för bara någon vecka sedan, då antar jag att det kommer visa ett felaktigt resultat. Hur länge bör man vänta med träckprovet?
Om jag skickar in för tre olika hästar, betalar man då runt 300kr/häst eller 300 kr totalt för alla tre? Självklart kommer vi skicka in hur det än kostar, men man sparar ju gärna in på de få slantarna man kan!

Vad avmaskade du med för medel? Du måste vänta den tid det tar för maskarna att växa till sig så de blir äggurskiljande igen.

Använde du Fyrantel eller Banminth så minst 4 veckor. Ivomec, Eraquell, Bimectin eller Noromectin så minst 8 veckor, Cydectin minst 12 veckor.

Jag tolkar prislistan så att om du gör 3 individuella prover betalar du 165 kr + moms per styck. Gör du ett grupprov kostar det 205 kr + moms, men då ser du ju inte vilken häst som har högre belastning av mask om du får ett svar att det finns.

Tack för ditt svar! Är det ens lönt att göra ett gruppprov? Mina hästar har gått tillsammans i 3 år i samma hagar. Dessa hagar har det enbart gått kor och får i förr. Vad jag vet så var en av hästarna väldigt angripen av mask innan och när jag fick honom. De andra två har jag inte en aning om.

Jag avmaskade med fyrantel för nån vecka sedan, så då blir det ju 4 veckor tills vi kan göra provet.

Hur lägger man sedan upp ett avmaskningschema efter att man fått provsvaren? Om te x en häst har mkt mask och en annan har väldigt lite, avmaskar bara den ena hästen då? Hur ofta bör man ta träckprov?
Om det visar sig att en häst har väldigt mkt mask, hur går man tillväga då? Avmaskar med dubbel dos eller hur gör man?

Mycket frågor men jag vill gärna veta!

Du kan ringa Vidilabs veterinär efter att du fått provsvaret och få rådgivning om avmaskningsschema och annat som du vill veta.

Har du haft hästar som gått ihop så länge och på troligtvis rena marker skulle jag nog våga mig på ett grupprov.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 407
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka