Träckprov - för sent?

mirage

Trådstartare
Är det för sent på året för att göra träckprov nu? Min häst kliar svansen en del och pga att han varit nollad i våras och förra hösten så tog jag inget prov nu i höst men blir lite nojig när han kliar. Kan förstås vara annat också. Nu är det så varmt ute så jag tänkte att maskarna kanske inte sover än? Någon som vet?

Mvh Linda

Sv: Träckprov - för sent?

Skulle tro att maskarna kan övereva när det är såhär varmt. Träckprov kan du ju alltid göra, är hästen infekterad finns ju maskarna där tills du avmaskar bort dem..
Är hästen mjällig i svansroten? I så fall kanske h*n kliar pga det? testa Head&Shoulders i så fall, brukar funka bra : )

Det går bra att göra prov nu. Inga sömniga maskar den här skumma vintern inte!

Dock ger inte maskar man ser på träckprov klåda i svansen...

Förlåt för knapplån! (men det känns onödigt med fler trådar i samma ämne...) Någon som har tips angående avmaskning efter att fått svar på träckprov?! Två ettårringar med 200 resp 250 EPG och en 11-åring med 550 EPG. Är det nödvändigt att avmaska ettåringarna? Kan man avmaska bara den vuxna? Och om man ska avmaska, vad ska man använd för preparat? Vi har inte satt odling... (Odling förra året visade inga stora blodmaskar på ettåringarna, fd föl... Den andra vet vi inte)
Tusen tack på förhand!

Förlåt för knapplån! (men det känns onödigt med fler trådar i samma ämne...) Någon som har tips angående avmaskning efter att fått svar på träckprov?! Två ettårringar med 200 resp 250 EPG och en 11-åring med 550 EPG. Är det nödvändigt att avmaska ettåringarna? Kan man avmaska bara den vuxna? Och om man ska avmaska, vad ska man använd för preparat? Vi har inte satt odling... (Odling förra året visade inga stora blodmaskar på ettåringarna, fd föl... Den andra vet vi inte)
Tusen tack på förhand!

Ja, jag avmaskar vid 200EPG och över. Särskillt yngre hästar kan behöva lite extra hjälp att bli av med dem, och med den varma vintern så är det mer smitta än normalt (eftersom det inte fryser på).

Ivermectin eller moxidectin skulle jag använda.

(Tack alla för svaren! :bow: )

Är du säker på att det inte klias i svansen/rumpan om de har mask?

/Linda

Senast ändrad:

Ok. Då behöver jag nog inte vara orolig för det utan får söka mig vidare efter behandling mot svanskliandet. Väntar med träckprov tills våren kommer. Tack för svaret! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar