Träbitare vad göra?

Aliil

Trådstartare
Min ungponny biter på boxen inredning så fort hon inte får uppmärksamhat. Jag har smörjt in mer eller mindre hela boxen med CRIB HALT, men hon fortsätter iaf.

Så Vad kan jag göra för att hon ska sluta med detta beteende?

(Hon har fritillgång på hö)

Sv: Träbitare vad göra?

Jag har ingen aning om hur man får dom att sluta, min slutade när han fick vara ute i riktiga hagar och helt enkelt inte hade frustrationen i boxen som gjorde att han åt på allting.

Men det som hindrade honom från att gnaga en del var att ta tjära på allt trä, det var det enda som fungerade. Billigare också än alla andra antibit hit och dit.

Se över hur hästen trivs också, det kan bero på stress, säger inte att det måste göra det, har dom väl fått in vanan så kanske det är svårt för dom att sluta men ofta tycker jag det verkar bero på att hästen är stressad och frustrerad och kan inte slappna av riktigt i boxen.

Hur gammal är ponnyn? Kan ju vara så att det är dags för nya tänder, vilket gör att det kliar lite extra i munnen..

Om så är fallet är det bara till att vänta ut det och fortsätta envisa med Crib Halt för att hon inte ska få för sig att träet smakar gott.

Höstarna e ut mellan 6 och 8-9 varje dag. Så dom står inte inne spec mycket. Hade velat ha dom ute mera men då jag börjar 6 på morgonen har jag inte lust att ta in dom att för sent (hästarna står nämligen på jobbet).

Stressad tror jag inte det e mera utan svartsjuka. E jag och pysslar i stallet gör hon inte det så mycket. Då e det mest ett tugg sen kollar hon upp för att se efter reasopns. Då hon inte får någon hittar hon på något annat isället. Utan hon gör det mest när jag håller på med den andra hästen. Då e det nästan konstant tuggandet. Sen slutar hon en lite stund och börjar igen på ett nytt ställe.

Snuffel: Hon blir 2 i slutet på månaden.

våra hästar är ena riktigt termiter, gnager på allt trä de kommer åt i stallet, även fast de går ute från morgon till kväll. vi brukar då se till att de har trä som de får gnaga på på boxen, brukar hänga upp rejäla bitar av asp (brukar vara favoriten för de flesta hästar) som har barken kvar, och byter ut dem när det bara är flisor kvar ;) en enmeters-bit brukar räcka i ett par veckor.

Jag har gått i samma funderingar om det kan hjälpa. Men har inga aspar i närheten. Men går det lika bra med björk eller andra lövträd?

det gör det säkert :) vi använder asp för att vi har miljoner av dem i skogen runt gården, samt att hästarna oftast tycker att de smakar godast. ser man i hagarna så brukar de ha gnagt en del på asparna men låtit de flesta andra träd vara ifred. vi har dessutom inte så många olika trädsorter att välja bland där hemma (kalix), det är i princip bara asp, björk, gran, tall och rönn som växer vilt där. så mitt råd skulle nog vara att testa dig fram, verkar inte pålle intresserad av en sort så provar du en annan :)

Vet inte hur pass snällt det är, men en kompis till mig droppade tabasco :devil: på de mest utsatta ställena.. jag tyckte det var taskigt som attan men det funkade visst ??..

När de har för sig sånna grejer brukar det bero på understimuli hos hästen, provat att ge den en sån "lekboll"

Asp grejen tyckte jag lät bra (och billigt) brukar inte vara några problem att ta ner om det finns (det är ju ett skadeträd som ofta angrips av sjukdommar och förökar sig så in i hel***e när man avverkar det. Vet själv eftersom att jag jobbar i skogen)..

Men problemet är jätte vanligt speciellt bland yngre hästar enligt min erfarenhet.

Lycka till med din "termit" ;)

Hon bryr sin inte om bollen som jag har. Utan den ligger i ett hörn.

Men ska se om jag kan komma på något mer roligt att lägga i boxen till henne.

Min erfarenhet av just Crib Halt är att det är totalt verkningslöst, kunde lika gärna vara smör i burken :(

Det enda som har fungerat på min pålle (krubbitare som tar stöd för att svälja luft) är Windsor Crubnix. Kanske kan vara värt ett försök?

Senast ändrad:

Jag provade Renons produkter mot bitande hästar och jisses, det var effektivt!!! Det är baserat på någon pepparfrukt och cayennepeppar. Man måste absolut ha handskar på sig för det biter sig fast och smakar vedervärdigt:eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 169
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar