SiZo

Trådstartare
Hejsan, när jag var med på björkviksritten förra helgen så blev jag tillsagd av dommaren att jag inte fick röra eller prata med min häst när den blev pulsad, stämmer det???????
jag har aldrig hört talas om det förut, anledningen till att jag måste prata med honom är att han är lärd att gå undan för tryck, och den som pulsar trycker ju stetoskopet mot hans mage, om jag inte står där och säger whhoo så springer han alltså runt och gör som han blir tillsagd av människan som tar pulsen...

jag klappade även honom på huvudet men fick order om att sluta med det, vad gäller?? om jag varken får röra vid eller prata med min häst så känns det som att jag inte kommer bli så långvarig inom denna sport, för han fattar ju inte skillnaden mellan att han inte får flytta på sig när nån trycker ena gången och att matte blir jätte arg när han inte flyttar på sig nästa gång...

har letat överallt efter mitt TR men kan inte hitta det, men jag minns inte att jag har läst något om detta.

Sv: TR-fråga

Det låter som att din häst är extremt känslig för "tryck" om den inte tål att ett stetoskop läggs intill huden. Det är inte mycket till tryck tycker jag. Att kunna stå still under veterinärbesiktning under distanstävling ingår som ett moment som hästarna behöver behärska. Sen har jag aldrig heller upplevt det som ett problem om man tyst säger nåt till hästen eller försiktigt stryker den nånstans.

Det låter som att din häst är extremt känslig för "tryck" om den inte tål att ett stetoskop läggs intill huden. Det är inte mycket till tryck tycker jag. Att kunna stå still under veterinärbesiktning under distanstävling ingår som ett moment som hästarna behöver behärska. Sen har jag aldrig heller upplevt det som ett problem om man tyst säger nåt till hästen eller försiktigt stryker den nånstans.

ja han är känslig, jag kan stå flera meter bort och peka på rumpan så ska han flytta på den, det är han tränad till och det är så jag vill ha det, och det tänker jag inte ändra på, men grejen är att jag har väl varit med på 9(?) tävlingar men det var bara den senaste jag fick en tillsägning på... nån som hittar något i sitt TR??? jag vill ha fakta så jag kan säga till dommaren att jag visst får det om de säger till igen, för jag tycker att det är väldigt löjligt... vad spelar det för roll?

eller så får jag börja träna hästen helt emot alla mina principer, men jag vill gärna veta fakta innan jag ändrar hela grundträningen.

Att prata kan störa pulsare när denna räknar, så att den måste räkna om gång på gång. Detta i sin tur kan göra att "nån" sätter i system att gå till puls för tidigt, oc snacka bort pulsaren några minuter så att pulsen hinner sjunka.

Men att klappa om sin häst vid pulsning är knappast otillåtet.

Hejsan, när jag var med på björkviksritten förra helgen så blev jag tillsagd av dommaren att jag inte fick röra eller prata med min häst när den blev pulsad, stämmer det???????
jag har aldrig hört talas om det förut, anledningen till att jag måste prata med honom är att han är lärd att gå undan för tryck, och den som pulsar trycker ju stetoskopet mot hans mage, om jag inte står där och säger whhoo så springer han alltså runt och gör som han blir tillsagd av människan som tar pulsen...

jag klappade även honom på huvudet men fick order om att sluta med det, vad gäller?? om jag varken får röra vid eller prata med min häst så känns det som att jag inte kommer bli så långvarig inom denna sport, för han fattar ju inte skillnaden mellan att han inte får flytta på sig när nån trycker ena gången och att matte blir jätte arg när han inte flyttar på sig nästa gång...

har letat överallt efter mitt TR men kan inte hitta det, men jag minns inte att jag har läst något om detta.

Givetvis måste du lära dig häst att inte gå undan för stetoskopet. Det får du träna hemma och tar inte någon längre tid att lära hästen. Det är ju skillnad på tryck för att få hästen att gå undan och annan beröring. Du måste ju kunna klämma och känna på din häst.

Att beröra hästen kan fungera som doping. Speciellt om man tar i öron eller överläpp. Tyst behöver du vara så att pulsaren hör. Men med pulsmätare bör det inte vara ett problem. Fast det kanske är mer än jag vet.

Hälsning Maja

Givetvis måste du lära dig häst att inte gå undan för stetoskopet. Det får du träna hemma och tar inte någon längre tid att lära hästen. Det är ju skillnad på tryck för att få hästen att gå undan och annan beröring. Du måste ju kunna klämma och känna på din häst.

Att beröra hästen kan fungera som doping. Speciellt om man tar i öron eller överläpp. Tyst behöver du vara så att pulsaren hör. Men med pulsmätare bör det inte vara ett problem. Fast det kanske är mer än jag vet.

Hälsning Maja

grejen är ju den att kroppspråket som de som pulsar har ofta är lite... motsägelsefullt(?) höjda axlar, sänkt huvud, osv, allt är aggresivt kroppspråk, därför är det ju svårt för mig att träna det, gör jag det hemma så är det inga problem då min häst litar på att jag "säger vad jag menar" men han litar inte på att en främmande person har samma komandon... så jag måste alltså ta hit folk som han aldrig har träffat förut för att öva detta.... jag har eget stall, så om jag ska öva det här så lär det ju ta ett par år att ens få ihop tillräckligt med folk som vill pulsa honom...

varför måste allt vara så krångligt?

en annan lösning är att jag står på andra sidan om honom, men får man det? då kan jag ju hitta på vad som helst utan att nån ser... jaja, men det lustiga är att jag har gjort samma sak på varje tävling, i varje grind, och först nu fått nån tillsägelse.

jag tycker attantingen så ska man bli tillsagd med en gång när man gör fel, eller så får man ta bort alla "dumma" regler som känns som om de inte spelar nån roll

Trådskaparen har fortfarande inte fått svar på sin fråga... Vart i TR står det att man inte får prata med hästen eller klappa den under pulstagningen. Att hästarna ska kunna stå still, tåla det trycket osv är en helt annan fråga:-) På sistona har det dykt upp en hel del frågor kring vad som gäller och vart det står i TR. Det verkar finnas en del oklarheter.

Jag vet inte exakt vad TR säger så regelmässsigt får någon som kan svara, men så som jag fattat det får du inte röra hästen under pulsningen. Anledningen är att det finns akupunkturpunkter som du kan trycka på som gör att pulsen går ner. En bra regel tycker jag.

Angående NH så är min övertygelse om hästen har ett förtroende för dig så vet han att du försvarar honom mot fiender och han behöver inte göra det själv. Han läser av dig för att se vad han ska göra.
Om du står brevid och säger att allt är lugnt så kommer han att lyssna på det och inte på allt annat. Det är en träningssak.
Bjud hem en massa folk (din klass?) som får leka pulsare och veterinärer.
På samma sätt som du tränar hästen för att stå still när det kommer läskiga grejer, så är lär sig hästen att titta på dig efter ledtrådar vad den ska göra och stå still när pulsaren kommer.
Det gäller att man har koll på sina egna känslor och inte blir stimmig och nervig själv för då snurrar hästen upp sig och undrar vart den ska ta vägen när matte inte vill vara en trygg ledare längre.
Oavsett om pulsaren har aggressivt kroppsspråk så skickar dom inte ut signalen "Flytta på dig!", så det är inte så svårt för en häst att fatta det efter ett tag. Du behöver alltså inte träna om någonting utan det är skillnad på signalen "nu vill jag pulsa" och signalen "flytta på dig".
Träna på så kommer det att funka bra!

Jag tror inte att det har nån betydelse egentligen.
Du hade kunnat fråga varför...

På Vedema så var det en domare som sa till en tävlande att hon inte fick pussa sin häst vid pulsning. Men han sa också att hade det varit utomlands så hade hon kunnat bli utesluten.
Jag hittar inget i TR om vad man som hästhållare inte får göra med hästen under pulsning.
Hade en domare sagt till mig att inte prata med min häst under pulsning så hade jag frågat var i TR det står att jag inte får göra det?
// Linda

Jag förstår inte riktigt hur en nybörjare ska känna till regler som gäller om det inte står i TR eller i proppen..

Nu brukar väl hon vara utomlands och tävla, den pussande ryttarinnan. Det brukar ju gå galant för henne där med,inte för att jag vet om hon pussas då med. Jag tror domaren var avundsjuk:rofl:

Men själv är jag osäker om mina hästar verkligen skulle gå ner i puls av det, Zodiac skulle nog bli rätt krängd.
Jag tycker det fungerar bäst att stå stilla och blunda samtidigt som jag räknar långsamma hjärtslag om jag upplever att mina hästar är oroliga vid pulsning.
Mina hästar är också NH tränade och att ge efter för tryck men de är också tränade att stå still medan jag slänger plast och dylikt över dem.
Alltså träna flyktinstinkten om de har mycket av den varan.
Det är samma sak om hästen upplever att den vill gå undan för en person så som vetrinären.
Jag tror inte att din häst flyttar sej när du tar pulsen tex utan det är nog snarare att hästen blir osäker inför nya människor som den inte känner med ett främmande kroppsspråk och finner det bäst att flytta sej lite.
Så har samtliga hästar jag tävlat gjort även innan jag började med NH träning.
Och nu när jag var pulsare på Vedemaritten så var det flera hästar som gick undan både i CR och tävlingsklassen. Och jag har inte agressivt kroppsspråk.
De flesta lär sej snabbt medan andra kan behöva några tävlingar.
Men det är alltid bra att träna så mycket som möjligt hemma.

Just att träna mycket med stetoskop är bra.
Min vilde buse dansade alltid rundor som ung men han lärde sig snabbt att när stetoskopet kom fram skulle man stå stilla. Matte blir så arg annars.
Han är ju dessutom skitsvår att höra pulsen på. Så när man precis hittat ett bra ställe så vill man inte förlora det därför att hästen tar ett steg.
När det sen var dags att börja tävla så var han inte lätt. Spänd och nervös, skrikig och störig. Men så var det dags att pulsa och hoppsan där stod hästen plötsligt stilla. Spänd som en fjäder och beredd att hoppa rakt upp. Men det satt så hårt inpräntat att man står stilla vid pulsning så han frös på stället.
// Linda

Nä.. det finns ingen regel som säger att du inte får röra vid eller prata med din häst under pulsningen... Det är nog snarare som någon sa att det störde personen som tog pulsen kanske? Som du skrev var det här enda gången du fått "tillsägelse" för det så det låter som det var individuellt för pulsaren. När vi pulsade på Berga så hade de inte heller "ett litet stetoskop" som någon skrev utan ett pulshandtag så då är det ju sak samma om du pratar med din häst eller inte. Jaja.. hoppas det ger sig :)

Nu brukar väl hon vara utomlands och tävla, den pussande ryttarinnan. Det brukar ju gå galant för henne där med,inte för att jag vet om hon pussas då med. Jag tror domaren var avundsjuk:rofl:

Jag var med om att en av veterinärerna kom och pussade min häst under pulsningen!!! Han skulle inte ens besikta hästen utan var "ledig" och kom och gullade med min häst! Jag såg nog väldigt snopen ut. När jag kom ut ur bes. sa min kompis att veterinären nog hellre hade pussat på mig men att det vågade han inte, haha

Nä.. det finns ingen regel som säger att du inte får röra vid eller prata med din häst under pulsningen... Det är nog snarare som någon sa att det störde personen som tog pulsen kanske? Som du skrev var det här enda gången du fått "tillsägelse" för det så det låter som det var individuellt för pulsaren. När vi pulsade på Berga så hade de inte heller "ett litet stetoskop" som någon skrev utan ett pulshandtag så då är det ju sak samma om du pratar med din häst eller inte. Jaja.. hoppas det ger sig :)

det var veterinären som pulsade och denne sa inget om att jag skulle vara tyst... men då får jag alltså säga whow till min häst om jag vill det, skönt att veta! whow betyder nämligen stå still och jag säger det mkt tyst då jag vet ju hur svårt det kan vara att ta pulsen!.... så a...
tackl för alla svar! undrar vart mitt TR har tagit vägen... grrr!!!

Hej,

det står ingenstans i TR att man inte får prata med hästen men pulstagaren kan bli störd och få problem med att höra pulsen. Vilket kan medföra att en eventuell för hög puls kan gå ner under maxgränsen och hästen blir felaktigt godkänd i pulstagningen. När det gäller att du klappar hästen kan det medföra att hästen lugnar ner sig och pulsen sjunker. Främst om du smeker pannan på hästen. Det kan du testa hemma så kan du märka att om någon smeker hästen på huvudet så går pulsen ner.

Jag tycker att du skall träna hästen att bli pulsad utan att du pratar med den. Gör det till en vana, varje dag till att börja med. Ta med stetoskopet när du tränar, hoppa av efter en viss sträcka, pulsa (bara för att träna hästen att den blir det då och då), hoppa upp, rid en sträcka till, hoppa av, pulsa .. osv.

Om den är orolig i början lägg din hand på hästens hals och låt den ligga still. Hästen kan då stå still utan att du smeker den.

Lycka till, träna på och rid några CR till så att ni får till det med pulstagningen.

Hej,

det står ingenstans i TR att man inte får prata med hästen men pulstagaren kan bli störd och få problem med att höra pulsen. Vilket kan medföra att en eventuell för hög puls kan gå ner under maxgränsen och hästen blir felaktigt godkänd i pulstagningen. När det gäller att du klappar hästen kan det medföra att hästen lugnar ner sig och pulsen sjunker. Främst om du smeker pannan på hästen. Det kan du testa hemma så kan du märka att om någon smeker hästen på huvudet så går pulsen ner.

Jag tycker att du skall träna hästen att bli pulsad utan att du pratar med den. Gör det till en vana, varje dag till att börja med. Ta med stetoskopet när du tränar, hoppa av efter en viss sträcka, pulsa (bara för att träna hästen att den blir det då och då), hoppa upp, rid en sträcka till, hoppa av, pulsa .. osv.

Om den är orolig i början lägg din hand på hästens hals och låt den ligga still. Hästen kan då stå still utan att du smeker den.

Lycka till, träna på och rid några CR till så att ni får till det med pulstagningen.

jag tror du har missuppfattat lite, jag en ingen nybörjare, jag har planerat att rida junior SM på dacke... och det är inga problem när jag pulsar, bara när andra pulsar, men om det alltså inte står nåt i TR så tänker jag fortsätta på mitt sätt, för så tyst som jag säger det så kan det inte störa den som pulsar, och jag klappar inte hästen, jag smeker den, och det stör inte heller pulsaren, möjligt att pulsen sjunker, men det är väl det jag vill????

På bangenomgången på A9-ritten sa domaren att man får inte klappa hästen utan ska stå mitt framför den under pulsning. Minns ej om hon sa att man inte heller får prata med hästen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 162
Senast: snorp
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 150
Senast: Hemlig21
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 486
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈