Sv: TR-fråga

jag tror du har missuppfattat lite, jag en ingen nybörjare, jag har planerat att rida junior SM på dacke... och det är inga problem när jag pulsar, bara när andra pulsar, men om det alltså inte står nåt i TR så tänker jag fortsätta på mitt sätt, för så tyst som jag säger det så kan det inte störa den som pulsar, och jag klappar inte hästen, jag smeker den, och det stör inte heller pulsaren, möjligt att pulsen sjunker, men det är väl det jag vill????
Hej, jag har inte missuppfattat detta med smekningar heller. Om du klappar eller smeker hästen i pannan så lugnar du hästen så att pulsen sjunker ... och det är väl meningen att hästen är nere i puls när du ropar pulsning ... och inte smeker ner din häst i puls när de tar pulsen på hästen.

Jag har inte riktigt fattat detta tror jag.
Om jag tar in min häst för pulsning och han är stressad/uppförd, så kan jag givetvis få pulsen att hålla sig på en lägre nivå om jag smeker honom.
Men tar jag in en trött häst för pulsning kan jag väl omöjligt få pulsen att sjunka från 76 till 60 genom att klappa den?

Som jag fattat det så finns det akupressurpunkter du kan trycka på för att en på "konstlad" väg få ner pulsen på en trött häst.

jag tror du har missuppfattat lite, jag en ingen nybörjare, jag har planerat att rida junior SM på dacke... och det är inga problem när jag pulsar, bara när andra pulsar, men om det alltså inte står nåt i TR så tänker jag fortsätta på mitt sätt, för så tyst som jag säger det så kan det inte störa den som pulsar, och jag klappar inte hästen, jag smeker den, och det stör inte heller pulsaren, möjligt att pulsen sjunker, men det är väl det jag vill????

Vilken konstig attityd du har! Allt kan inte skrivas in i TR. Det står t ex inte att man inte får bremsa hästen i vet grinden - tror du alltså att det skulle vara okej då, bara för att ingen skrivit in det i TR? Eller tror du det skulle vara okej att mata hästen under veterinärundersökningen, bara för att ingen skrivit in ett förbud mot det i TR?

Lyssna på funktionärerna och veterinärerna. Om de säger att du inte får smeka hästen och att du ska vara tyst, då får du respektera det.

Jag har vetat länge att det inte är tillåtet att smeka mulen under pulsning, för det kan fungera lite som en light-brems. Jag minns inte om någon har sagt åt mig när jag gjort så, eller om jag har lärt mig det genom vad andra har berättat, men för mig är det självklart att respektera regeln.

Jag tycker definitivt att du låter som en nybörjare, eftersom du inte förstår att distansträning handlar lika mycket om praktiska saker som vet grind, transportvana, dricka vatten med olika smak o s v, som att rida snabbt.

Vilken konstig attityd du har! Allt kan inte skrivas in i TR. Det står t ex inte att man inte får bremsa hästen i vet grinden - tror du alltså att det skulle vara okej då, bara för att ingen skrivit in det i TR? Eller tror du det skulle vara okej att mata hästen under veterinärundersökningen, bara för att ingen skrivit in ett förbud mot det i TR?

Lyssna på funktionärerna och veterinärerna. Om de säger att du inte får smeka hästen och att du ska vara tyst, då får du respektera det.

Jag har vetat länge att det inte är tillåtet att smeka mulen under pulsning, för det kan fungera lite som en light-brems. Jag minns inte om någon har sagt åt mig när jag gjort så, eller om jag har lärt mig det genom vad andra har berättat, men för mig är det självklart att respektera regeln.

Jag tycker definitivt att du låter som en nybörjare, eftersom du inte förstår att distansträning handlar lika mycket om praktiska saker som vet grind, transportvana, dricka vatten med olika smak o s v, som att rida snabbt.

jag tycker din attityd är konstig, har jag ens skrivit nåt om de saker du har nämt? nej, hur kan du då veta?? Och min förfrågan var mest om att jag inte fick göra något som helst ljud, röra vid hästen behöver jag inte.
jag tycker det är dummt att du uttalar dig om saker du inte vet, jag har ridit fort på 2 tävlingar av 10 st jag har varit med på, och mina 4 första red jag ca mellan 9-12 km/h, jag blir faktiskt riktigt irriterad när folk bara skriver påståenden, om du har en dålig dag så hacka på nån annan!

jag är en person som tar reda på mina rättigheter pga av att det värsta jag vet är att bli tillsagd om saker och sen få reda på att de inte stämmer, det är därför jag har frågat, och däför tänker jag fortsätta att viska wohw till min häst under pulsning.

jag är en person som tar reda på mina rättigheter pga av att det värsta jag vet är att bli tillsagd om saker och sen få reda på att de inte stämmer, det är därför jag har frågat, och däför tänker jag fortsätta att viska wohw till min häst under pulsning.

Du har fått en mängd svar men du gillade inget av de svar du fick verkar det som, så fortsätt att säga whoa och smek din häst du och om det är så att du blir tillsagd eller utesluten pga det så är det i alla fall ditt beslut. Och det är nog det som är viktigast för dej just nu.
Du ha ridit 5 st 50 km och 3 st 80 enligt distanslistan och det känns när du skriver att du är ung och då vill man inte lyssna så noga på råd och det är okej.
Men du frågade om råd och du har fått svar och du svarar faktiskt lite uppnosigt på de svar du får på din fråga.
Du är inget blåbär men du är faktiskt en nybörjare särskilt om du jämför dej med flera av de som svarat på ditt inlägg,då några av dem har många 1000 km på sin lista och har hållt på med hästar i 30 år.
Att kunna lyssna och värdera information är guld värt, det handlar inte alltid om rätt och fel. Det finns massor med tips hur du tävlar och hanterar din häst på distans tävlingar! Allt finns inte i TR och på listor. Men genom att lyssna på andra kan man slippa göra egna misstag. Alla svar du fått har varit för att hjälpa dej och få en mängd infalls vinklar på ditt problem. Hur du sedan väljer ibland de råd och information du fått det är helt upp till dej själv!
Är du en taktiker så tar du in all information och värderar det och gör en egen strategi av det och detta gäller inte bara denna fråga utan hela livet.

Du har fått en mängd svar men du gillade inget av de svar du fick verkar det som, så fortsätt att säga whoa och smek din häst du och om det är så att du blir tillsagd eller utesluten pga det så är det i alla fall ditt beslut. Och det är nog det som är viktigast för dej just nu.
Du ha ridit 5 st 50 km och 3 st 80 enligt distanslistan och det känns när du skriver att du är ung och då vill man inte lyssna så noga på råd och det är okej.
Men du frågade om råd och du har fått svar och du svarar faktiskt lite uppnosigt på de svar du får på din fråga.
Du är inget blåbär men du är faktiskt en nybörjare särskilt om du jämför dej med flera av de som svarat på ditt inlägg,då några av dem har många 1000 km på sin lista och har hållt på med hästar i 30 år.
Att kunna lyssna och värdera information är guld värt, det handlar inte alltid om rätt och fel. Det finns massor med tips hur du tävlar och hanterar din häst på distans tävlingar! Allt finns inte i TR och på listor. Men genom att lyssna på andra kan man slippa göra egna misstag. Alla svar du fått har varit för att hjälpa dej och få en mängd infalls vinklar på ditt problem. Hur du sedan väljer ibland de råd och information du fått det är helt upp till dej själv!
Är du en taktiker så tar du in all information och värderar det och gör en egen strategi av det och detta gäller inte bara denna fråga utan hela livet.

jag menar inte att vara otrevlig, men min fråga handlade strikt om vad som stod i TR, inte något annat, och jag har mest fått svar som har handlat om något annat! självklart övar jag hästen på att stå still utan att jag säger nånting annat, rör vid den, eller gör något ljud. men jag har ett stort problem, jag har eget stall, är ensam när jag håller på med hästarna och när jag rider, varje dag! utom när jag är på tävling, hur ska jag kunna öva det när jag inte har någon främmande som kan ta pulsen på honom, eller ens låtsas? om jag säger till honom att stå still här hemma så kan jag lämna honom där i ca 30 min utan att han rör en fena,(glömde honom utanför stallet en gång)... det är just det när en främmande människa går fram och pulsar, jag har ingen möjlighet att öva det... så vida ingen av er vill komma hem till mig och rida en sväng kanske? men jag gissar på att det inte finns nån som vill det.

som sagt, jag menar inte att vara otrevlig, men jag vill bara veta vad som gäller eftersom jag inte har någon möjlighet att öva dessa saker hemma, jag försöker gå ifrån det mer och mer på tävling, men man kan ju inte ta allt i en handvändning (tyvärr)

målet är självklart att jag bara ska kunna ställa hästen, pulstagaren tar pulsen medans jag sneglar på de hästarna som vet-besiktas eller travar upp, eller drömmen, groomen tar hästen jag får sitta och vila, men det känns långt bort...dels för att jag själv vill ha all kontroll...

hur mkt tror ni att pulsen påverkas av att det helt plötsligt kommer hen helt främmande människa och går iväg med hästen till pulsning? jag vågar inte testa på tävling, känns som en dum anledning till att bli utesluten ifall det skulle påverka jätte mkt...

En bekant till mej hade ett sto hon tävlade i distans tidigare,det stoet hade likartade problem när främmande personer kom fram till henne.
Min bekanta tog med stetoskop på alla ridturer hemma så fort hon träffade någon så bad hon dem pulsa hästen. Var som helst och vem som helst, nästa tävling sa hon bara till att hästen kunde spänna sej lite till en början men då gick det hur fint som helst!
Jag står också i eget stall och det är bara jag som tar hand om mina hästar. Den ena är väldigt bunden till mej. Men har nu börjat tänka att min man skall få besikta just av den anledningen som du skriver att man vill hinna pusta ut och äta.
Jag har hitills tagit alla besiktningar själv även på alla 100 och 120 km jag ridit men det blir snålt med tid för en själv.
Tänkte börja med att han får ta grinden i slutet mot tävlingen så hästen har gått ner lite i varv.
Men jag har ju alltid samma groom du kanske har olika?
Vissa hästar bryr sej mer än andra om vem som håller i dem.
Kanske kan din groom gå ut och gå med din häst utan att du är med till en början så de får ett band till varandra. Sedan kanske det går bra. Ofta är groomarna mindre stressade än ryttaren under tävling och det kan ha en lugnande inverkan.
De som låter sina groomar visa hästarna pratar alltid om hur skönt det är att få vila mera. Så skall man rida långt så är det ett måste särskilt på FEI och internationella ritter där det alltid är reinspection som skall hinnas med också.
De groomar som besiktar säger också att de känner sej mera delaktiga i tävlingen och tycker det är roligt.
Det är också viktigt,utan bra medhjälpare blir det inget distanstävlande.

En bekant till mej hade ett sto hon tävlade i distans tidigare,det stoet hade likartade problem när främmande personer kom fram till henne.
Min bekanta tog med stetoskop på alla ridturer hemma så fort hon träffade någon så bad hon dem pulsa hästen. Var som helst och vem som helst, nästa tävling sa hon bara till att hästen kunde spänna sej lite till en början men då gick det hur fint som helst!
Jag står också i eget stall och det är bara jag som tar hand om mina hästar. Den ena är väldigt bunden till mej. Men har nu börjat tänka att min man skall få besikta just av den anledningen som du skriver att man vill hinna pusta ut och äta.
Jag har hitills tagit alla besiktningar själv även på alla 100 och 120 km jag ridit men det blir snålt med tid för en själv.
Tänkte börja med att han får ta grinden i slutet mot tävlingen så hästen har gått ner lite i varv.
Men jag har ju alltid samma groom du kanske har olika?
Vissa hästar bryr sej mer än andra om vem som håller i dem.
Kanske kan din groom gå ut och gå med din häst utan att du är med till en början så de får ett band till varandra. Sedan kanske det går bra. Ofta är groomarna mindre stressade än ryttaren under tävling och det kan ha en lugnande inverkan.
De som låter sina groomar visa hästarna pratar alltid om hur skönt det är att få vila mera. Så skall man rida långt så är det ett måste särskilt på FEI och internationella ritter där det alltid är reinspection som skall hinnas med också.
De groomar som besiktar säger också att de känner sej mera delaktiga i tävlingen och tycker det är roligt.
Det är också viktigt,utan bra medhjälpare blir det inget distanstävlande.

det var bra tips! tyvärr möter jag inte så mkt folk när jag är ute och rider... men det kanske hjälper även om man bara gör det ca 1 gång i veckan, på vinterhalvåret kan det gå flera månader mellan gångerna, undrar vart allt folk gömmer sig?
för det mesta har jag olika groomar, men de som är med oftast är ju mamma och pojkvännen, mamma vill jag inte ge hästen till, hon blir så himla nervös! men pojkvännen står ju bara och hoppas på att man ska bli utesluten så man kan åka hem nångång, så han kanske håller sig lugn.
men jag ska testa på förbesiktningen på nästa tävling, då får mamma ta honom, och så får vi se hur lugn han är, men jag antar att det är en vanesak...
så jag ska försöka, hoppas verkligen att det går vägen...

hur ska jag kunna öva det när jag inte har någon främmande som kan ta pulsen på honom, eller ens låtsas?

Det är inget unikt problem du har. Jag tror alla som tävlar ställs inför olika utmaningar som de måste lösa för att bli bättre. Det är liksom det som allt går ut på.

Jag skulle nog kunna komma på några förslag till lösningar, men vill inte lägga min energi på det när du redan bestämt dig för att fokusera på ifall ditt problem finns beskrivet i TR eller inte. (Om det inte står i TR att man inte får lugna sin häst som du gör - då tycker du inte att du behöver åtgärda det, har du skrivit.)

Att hävda att man ska ha rätt att fortsätta med ett visst beteende, bara för att man inte har någon som kan hjälpa till och träna bort det - det håller inte. Jag gillade t ex inte spöförbudet som infördes för några år sedan, för jag använde spö som hjälpmedel vid vissa moment, men jag fick vänja mig och min häst vid andra metoder. Det hade knappast hjälpt ifall jag hävdat att jag inte kunde tävla utan spö, och att jag inte hade någon som kunde lära mig tävla utan spö.

så vida ingen av er vill komma hem till mig och rida en sväng kanske? men jag gissar på att det inte finns nån som vill det.

Menar du verkligen vad du skriver nu?! Eller överdriver du? Har du inte en enda kompis, släkting (eller någon du kan betala!) att anlita? Den enda lösning du ser är att okända människor på ett internetforum ska ställa upp? Jag tycker det låter som att du vill att problemet ska vara olösbart, så att du slipper ta itu med det. Eller så är du oerhört ensam, och då ber jag om ursäkt för att jag inte trodde på dig.

jag tycker det är dummt att du uttalar dig om saker du inte vet, jag har ridit fort på 2 tävlingar av 10 st jag har varit med på, och mina 4 första red jag ca mellan 9-12 km/h, jag blir faktiskt riktigt irriterad när folk bara skriver påståenden, om du har en dålig dag så hacka på nån annan!

Menar du att jag har skrivit något om hur fort du rider? Eller att det skulle vara fel att rida fort? Det har jag inte. Du läser nog in lite för mycket själv. Jag skrev:
"distansträning handlar lika mycket om praktiska saker som vet grind, transportvana, dricka vatten med olika smak o s v, som att rida snabbt."

Menar du verkligen vad du skriver nu?! Eller överdriver du? Har du inte en enda kompis, släkting (eller någon du kan betala!) att anlita? Den enda lösning du ser är att okända människor på ett internetforum ska ställa upp? Jag tycker det låter som att du vill att problemet ska vara olösbart, så att du slipper ta itu med det. Eller så är du oerhört ensam, och då ber jag om ursäkt för att jag inte trodde på dig.[/QUOTE]

Alla är inte lika lyckligt lottade, mina föräldrar vill inte hjälpa mig med något, min pojkvän blev allergisk när vi hade varit ihop i ett år, mina kompisar... ja... jag går i skola på annan ort, så närmsta klasskamraten är 10 mil bort, och de som jag har från grundskolan har antingen heltidstudier + x antal hästar, eller är livrädda för hästar, så nej jag har ingen som kan komma och pulsa hästen, men om du hade läst mina nya inlägg så hade du sett att på nästa tävling så kommer inte jag pulsa hästen och den personen som ska pulsa (har aldrig varit på distans tävling förut) ska bli instruerad att varken röra eller prata med hästen, dock tror jag hon får stå på motsatt sida mot den som tar pulsen, man kan ju inte ändra allt med en gång!

Jag förstår inte varför du är så arg?

angående att rida fort så läste jag nog lite snabbt, jag tolkade det som att jag bara skulle ha ridit fort och inte alls tänkt på hästen, men så var ju inte fallet, så jag ber om ursäkt för det. men jag förstår verkligen inte varför du är arg, förklara så jag vet vad jag har gjort för att reta upp dig, för så vitt jag vet så har jag inte gjort nåt, men det kanske inte är något som jag har tänkt på?

Jag förstår inte varför du är så arg?

Jag är inte arg. Jag är bestämd. För att den attityd du hade i början (typ: jag gör som jag vill om det inte står reglerat i TR, oavsett vad funktionärer och veterinärer säger) inte gagnar sporten. Jag vill inte att distansryttare ska vara sådana. Risken finns att alla distansryttare får dåligt rykte, även om några få distansryttare beter sig så. Det är därför jag bestämt ville få dig att överväga att välja en annan attityd.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 162
Senast: snorp
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 150
Senast: Hemlig21
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 486
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Pusseltråden
  • Att curla eller inte curla sina barn

Hund, Katt, Andra Djur