Tr, avstånd...

J

jojjo150

Hejsan!
Jo, jag undrar hur får man tag i TR? Hur långt är ett galoppsprång? 3 m eller 3,5? Hur långt ska det vara mellan 2 hinder med 2 galoppsprång? Galoppsprångens meter och hinder höjden? För hästarna hoppar väl av lika långt i från som hindret är högt om jag har fattat det hela rätt? :confused: Är rätt ny inom hoppvärlden...
Hur gör ni, Bedömer ni alltid avstånd och kortar/länger galoppen? Eller fixar hästen det själv? Hur lär man sig det? :confused:

Vanligtvis räknar man ett galoppsprång för stor häst som 3,5 meter. I en kombination med två hinder lägger man till 3,5 meter för landning och avstamp (sedan skiljer det ju om hindrerna är 40cm höga el. 1,40 höga...)En två kombination med två galoppsprång för stor häst blir alltså med ett avstånd av 10,5 meter man kan alltså behöva justeras beroende om man har en storgalopperande häst och hur höga hinder man har.

TR går att köpa på www.ridsport.se

Jag kan verkligen rekommendera jana wannius filmer om hoppning. Ska kunna gå att köpa genom tidningen ridsport och/eller www.ridsport.se. Jag har den om gymnastikhoppning, där finns massor av bra hoppövningar!

En beprövad övning kallas för 5,5:an. En tvåkombination där första hindret är ett kryss och det andra en oxer. Avståndet emellan är 5,5m (stor häst), du travhoppar krysset och hästen ska landa i galopp (vilken den oftast gör naturlig) och ta ett galoppsprång fram till oxern!

Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama