Toyota avensis

Apollo

Trådstartare
Era erfarenheter av denna bil. Har hittat en som får dra 1480 på B-kort.
En 2003 som bara gått 7000 mil. Ett pris som är bra oxå.
Med risk för att bli lynchad den har framhjulsdfrift. Vi kör väldigt lite men vill kunna dra om jag behöver. Vintertid om det är absolut nödvändigt. Kommer nästan direkt ut på asfalt och bor inte i "skogen" och behöver tampas med såna vägar. Vi har två avensis ägare i stallet och dom är nöjda.
Nå vad säger bukefolket.

Sv: Toyota avensis

Jag har en fast en 08 och diesel. Jag tycker det fungerar bra att dra med den, men det hänger ju lite på vad det är för storlek på motorn också.

Vi hade en avensis som dragbil årsmodell 08, disel (precis som Calvaro) och med 4-hjulsdrift, den fungerade och låg stadigt framför transporten :)

Jag har rullat bakåt nedför en krokig backe med hästsläpet bakom i en Avensis när den inte ens orkade på ettan längre. Jag vågade aldrig dra häst i den igen.

Jag har en fast en 08 och diesel. Jag tycker det fungerar bra att dra med den, men det hänger ju lite på vad det är för storlek på motorn också.

Vad räknas som en stark motor. Vad är det minsta i motorkraft man bör titta på?

Avensis av den årsmodellen och fram till när de fick nytt utseende (typ -09 eller -10) får inte dra mer än 1400 kg överhuvudtaget. Bilmodellen registrerades in i Sverige på max 1400 kg även om det tekniskt sett finns utrymme högre vikt innan man nått 3500 kg.
Jag har en avensis och ett släp som väger 1380. Fungerar helt ok men man får planera körningen och är det snö och isigt ute får jag välja att låna 4-hjulsdriven bil eller inte åka tyvärr, så att jag inte riskerar att bli ståendes och inte ta mig fram. Framhjulsdrift är ju lite som det är.

Jag har en Avensis av den nyare modellen (årsmodell 09) som får dra 1480 kg med B-körkort.

Jag kör ungefär lika mycket (eller lite) som du verkar göra och bor inte heller långt ut i skogen utan har nära till hyfsat bra asfaltvägar. Och precis som du så kör jag bara i yttersta nödfall när det är isigt/snöigt.

Tycker att Avensis fungerar helt ok som dragbil med tanke på det lilla jag kör. Det blir några körningar till skogen ibland, kanske in till veterinärkliniken och tur/retur med hästarna till betet varje sommar. För den lilla körningen känns bilen fullt tillräcklig.

Kanske ska nämna att jag åker ungefär 1 gång i veckan, körningar på 30-40 minuter, men det är mestadels på asfaltsvägar och då fungerar det rätt bra även vintertid.
Problemet uppstår i backar om man kommer in med för lite fart, tex svänger av och vägen går direkt uppåt, då saknar man 4-hjulsdriften. Även att ta sig iväg i isiga plana korsningar kan vara lite trixigt.. men jag har ett enkelaxlat släp.. kan tänka mig att en boogie inte trycker ner bilens bakände lika mycket..

Tack alla som svarat. Det blev en Mitsubishi Outlander. Den har fyrhjulsdrift och kändes säkrare.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 224
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back... 2
Svar
22
· Visningar
6 162
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka