Tovhjälp!

L

Lidl

Hej igen.. efter en tids bukeuppehåll.
Jag har en Dvärgschnauzer på 7 månader som alltid lyckas få
hemska tovor i skägget, övriga kroppen lyckas jag hålla tovfri men skägget får jag panik på, ibland har jag lust att ta fram saxen och klippa bort allt!:devil:
Finns det någon som har något bra tips hur man lättas får bort tovor som redan finns? Ingen som har något mirakelmedel som får alla tovor att bara lösas upp? :angel:

Sv: Tovhjälp!

Brukar du använda utredningsschampo då den badat? Sen är ju det ett evigt kammande varje dag för att undvika detta. Undvik att klippa av skägget, det förstör hans gulliga utseende. Det är det som gör rasen tycker jag, är ju hur charmigt som helst. Men OK, det växer ju ut igen. Hade en afghan en gång som jag klippte ner p.g.a tovor. Han såg inte klok ut och skämdes så in i vassen. Låg helst under bordet där ingen kunde se honom.

Hej igen.. efter en tids bukeuppehåll.
Jag har en Dvärgschnauzer på 7 månader som alltid lyckas få
hemska tovor i skägget, övriga kroppen lyckas jag hålla tovfri men skägget får jag panik på, ibland har jag lust att ta fram saxen och klippa bort allt!:devil:
Finns det någon som har något bra tips hur man lättas får bort tovor som redan finns? Ingen som har något mirakelmedel som får alla tovor att bara lösas upp? :angel:

Precis som redan sagts så fins det schampo som hjälper till att förebygga tovor. Vet dock inte hur det fungerar. Har själv en hundras som lätt får tovor. Dock har jag aldrig haft hemska tovor på honom utan bara små trassel som gått att kamma ut. Det bästa är att kamma ofta där det uppkommer tovor. Speciellt denna årstiden i fuktigt väder. Blir lätt att de får fukt ekem på hunden under tovor då hunden inte kan andas på samma sätt. På vissa stället i pälsen får jag kamma varje dag just för att det inte ska bli tovor. Om du fått trassel eller liten tova i pälsen är det superbra att hålla kammen vänd åt fel håll. Inte rak utan lodrätt. Man får då lätt ut tovan.

Det ska även finnas någon spray som man kan spraya på som gör det lättare att kamma upp. Har dock inte testat den heller men har hört att det ska vara bra.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, glömde att skriva att det finns/fanns utredningsspray som underlättade kammandet vid tovor. Kommer inte ihåg vad det hette. Köpte det i en zoo/hundbutik.

Man och svansglans till häst.. :bow:
finns väl nått liknande för hund tror ja?

Det gör att tovor blir jätte lätta att reda ut, bara å spruta på och borsta :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret.
Ja, jag använder utredningsschampo och ett balsamspray som jag använder efter badet och HON ;) får inte nya tovor eftersom jag borstar ofta. Problemet är att jag missade en tova i skägget en gång och den blev jättestor med en gång och nu vet jag inte hur jag ska få ut den. Finns det något medel som man kan ta på tovor som gör att det går lättare att reda ut? och nej, jag ska inte klippa får bara sån lust ibland.

blir tovorna för stora är det bara att klippa bort. har de antagit dreadform blir det hemskt smärtsamt för hunden om man försöker reda ut dem.

Tack för svaret.
Ja, jag använder utredningsschampo och ett balsamspray som jag använder efter badet och HON ;) får inte nya tovor eftersom jag borstar ofta. Problemet är att jag missade en tova i skägget en gång och den blev jättestor med en gång och nu vet jag inte hur jag ska få ut den. Finns det något medel som man kan ta på tovor som gör att det går lättare att reda ut? och nej, jag ska inte klippa får bara sån lust ibland.

Köp minkolja, spraya på tovan och moja in det. Sedan tar du en kam eller karda och börjar längst ut. Håll emot tovan med tummen så att det inte drar i skinnet om du kör fast, och låt resten av handen fungera som mothåll under tovan där du kardar. Om du använder kam så är det bäst att bara använda en tand till tovan börjar glesna ordentligt. Fukta med mer minkolja vid behov.

Det är ett tidsödande terapiarbete, men fullt möjligt att reda ut även stora tovor på detta vis.

Vi använder en tovutredare när våra riesen får för hemska tovor.
Brukar först bada och använda mycket balsam och sen tovutredare och kam. Sen är de jättefina :).
Just skägg och benhår bör man kamma nästan varje dag.

/Elisabeth

Jag sprang genast iväg till zooaffären för att köpa minkolja men dom hade inte det. Jag chansade och köpte Fast daily grooming från Gold Medal Pets ska testa den så som Duvan beskrev och se om den fungerar. Annars får jag leta vidare efter oljan.
Tack för alla svar.

Hej Lidl
Länge sen! Visst har de blivit stora... Wilton är 9 mån (blev i tisdags :love:).
Ville bara skicka lite sympati mitt i kamningen... jag vet hur det känns. Wilton har iof sig bra päls som inte tovar sig speciellt mycket. Men ibland när man kommer från skogen har det fastnat 3000 småpinnar, frön och andra smågrejer i pälsen :cry:. Är han torr så är det ju inte jättesvårt att reda ut, men nu när det har regnat så mycket blir det ju tovor. Jag har köpt en sån där balsamspray, men någon gång har saxen åkt fram. Om du klipper så tänk på hur du håller saxen så att det inte blir ett hål utan klipp ett klipp "horisontellt" och red sen ut tovan (vid nödfall). Och du spraya inte för mycket så pälsen tappar sin naturliga "stuns" och blir för mjuk. Tror det bara blir värre då...

och Kamma kamma kamma kamma kamma kamma... :eek:

Om inte det du köpte funkar så bra som du vill kan du köpa minkolja på t.ex Häromi Du kan ju också passa på att shoppa under My Dog i början på januari.

Hej :) Ja, det var längesen min tjej har också blivit stor nu och det är så skönt nu när hon har blivit lite vuxnare och man kan börja träna mer.. och att hon äntligen förstår nej och stanna :)
Tack för sympatin och tipsen, har inte heller så många tovor men denna har jag haft stor ångest över!!

Till Alla: Tack för alla tips! Kan meddela att tovan är utredd :bump:
Jag gnuggade in medlet i tovan och gjorde som Duvan sa och efter ett tag var den borta. Det tog lite tid och var väldigt tålamodsprövande men skam den som ger sig.

Tack tack :)

Härligt att tovan är borta! Jag tänkte på er idag när jag redde ut Wiltons päls... Jag tycker att det är roligt och mysigt. Han tycker att det är sådär :crazy:.

Jo det är skönt att man kan börja "kräva" lite mer och inte bara ge positiv uppmuntran (även om man självklart försöker vara positiv även nu trots tendens till vissa unghundsfasoner :devil:)

När de redan finns där och inte går att få bort finns det väl inget annat at göra än att klippa bort allt och börja om.

Jag skulle ringt min uppfödare och bett om hjälp där. Får själv hjälp med borstningen av min unghund just nu.

Jag tycker också det är mysigt att pyssla och borsta lite men min är inte heller så jätteförtjust i det men det går bättre och bättre. :)

När de redan finns där och inte går att få bort finns det väl inget annat at göra än att klippa bort allt och börja om.

Jag skulle ringt min uppfödare och bett om hjälp där. Får själv hjälp med borstningen av min unghund just nu.

Det trodde jag med men det gick superlätt när jag hade gojsat in medlet jag hade köpt. Hunden låg bara och sov undertiden.
Jag har fått hjälp med borstningen så jag vet hur man gör jag hade bara inte varit tillräckligt uppmärksam på denna tovan som var väl dold i skägget. men nu är den borta och jag håller koll varje dag så det inte kommer nya

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 817
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 702
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 372
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna