Totalt oliksidig - vad göra åt?

break_a_leg

Trådstartare
Vad göra med en häst som varit "felriden" av tidigare ryttare och som nu är totalt oliksidig och försöker springa ifrån arbetet när det blir jobbigt?

Hästen har gjort framsteg med den nya ryttaren, men jag vill gärna ha input från andra också.

Sv: Totalt oliksidig - vad göra åt?

Har du haft ute någon ET som kollat så att hästen inte behöver justeras? Jag har brottats med samma problem i flera år och det vände inte förrän jag fick ut en ET som "knäckte" henne rakt igen. Hon blir fortfarande het och kivas lite när man jobbar henne, MEN hon har inte ont i rygg och är stel längre, så det andra kommer säkert att släppa med tiden också. Gamla vanor.....

Det behöver ju inte vara så att hästen är fysiskt sned, men min musklade sig snett när jag jobbade henne och efter ET så musklar hon sig rakt :banana:

Annars så tror jag att man ska börja om från början med en sådan häst. Köra igenom grunderna tills de funkar o tills hästen lugnar sig lite. Eftersom hästen varit snedriden tidigare så är ju risken ganska stor att den överbelastat sig och haft ont och det tar nog ett tag innan hästen förstår att det inte gör ont eller är obehagligt med den nya ryttaren.

Den nya ryttaren har börjat om från början med hästen, det är nästan bara ren unghästridning igen.

Nu har ni redan pratat ET i tråden, men tänkte bara flika in att när jag känner att hästar är så oliksidiga känns det som bortkastat arbete (nästan) att ens arbeta med hästen uppsuttet eller från marken (åt dressyr hållet) eftersom kroppen inte kan svara som den ska.

Kanske onödigt inlägg.

Testa med att inte låta ryttaren sitta ner när hästen vill springa iväg utan lätt lägga över vikten lite framåt och fortsätta be om samma jobb (så att ryggen avlastas).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 630
Senast: Hedinn
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka