Torvmix - erfarenheter?

Alexandra_W

Trådstartare
Spånbristen börjar bli mer än lovligt dryg nu, och jag blev tvungen att beställa (dyr) torvmix, då det fn är omöjligt att säga när de kan leverera spån.

Jag är INTE förtjust i torv alls, men ber böner om att torvmix iaf ska vara uthärdligt. Så vad är era erfarenheter, ni som använt/använder?

Sv: Torvmix - erfarenheter?

Funkar bra till våra pållar men sedan är ju inte dom några snuskgrisar utan håller rent i boxarna;).

Blir nog jobbigare när man har hästar som pinkar överallt i boxen,lite svårare att få ut allt piss så att det inte luktar eller blir snuskigt.

Har du hästar som pinkar överallt så kan det ju vara lämpligt att tömma boxarna helt åtminstone en gång i månaden om du inte kör med bädd..

hej!

jag har gjort egen torvmix, typ vanlig torv och spån som jag tar ca 50-50 av. mycket nöjd, ligger stilla och suger upp bra! jag har då haft bädd och varit jätte nöjd!

har även haft utan bädd och det har funkat lika bra, men lättare att mocka med bädd!

jag hade en som var grisig och tyckte det funka lika bra som bara spån om inte bättre då jag upplevde att det låg mer stilla!

Det jag är skeptisk/orolig för är att det ska bli för mycket som torv. Jag HATAR torv, innerligt det fryser på vintern, och det dammar på sommaren (inte när man ströar, men när det torkat), dessutom ser man inte små bajskluttar (läs - utspridda omkringdragna högar)

nu har jag ju inte haft färdig köpt mix men min mix frös inte på vinter och jag mosade de som såg ut som "bajsplutar" eller slängde ut riktigt stora bitar som ej gick sönder av sig själva men det var typ första och andra dagen när det var ny inlagt som det var så. sedan var det ljust i boxen (gillar inte ren torv då det är så mörkt) och inga "bajspluttar" förutom den vanliga avföringen från hästen=)

:)så försök vara positiv, du kanske blir jätte nöjd!! :)

Hur förvarade du den? Det står ju i reklamen att den inte ska frysa. Samtidigt står det 20% spån (dvs det är 80% torv), och TS-halt ca 55%. Och TS 55% lär ju säkert som amen i kyrkan frysa i minus tio ju? Så får inte ihop det riktigt?

Senast ändrad:

Åh, vad jobbig denna spånbrist är. Jag har spån så jag klarar mej nån vecka till sen blir det äckeltorv. Min pappa har använt det sen jul och det är ingen fröjd....

Funderar på torvmix precis som dej. Hur mycket dyrare är den än rena torven?

Hur förvarade du den? Det står ju i reklamen att den inte ska frysa. Samtidigt står det 20% torv, och TS-halt ca 55%. Och TS 55% lär ju säkert som amen i kyrkan frysa i minus tio ju? Så får inte ihop det riktigt?

Pappas torv fryser och är allmänt skitjobbig att ha att göra med....

Jag har tvingats köpa torvmix några gånger nu. Jag överväger starkt att fortsätta med det. vi har en liten ponny som brukar ställa till med fullständigt kaos varje natt. Men detta ligger mer på plats. Det drar till sig mer fukt och verkar mer ekonomiskt. Jag blev tvungen att köpa enbart torv ett par ggr. Det var inte lika bra - tungt - fruset och tråkigt. Men det är kanske jag som är ovan. Enda nackdelen är fånghästen som står inne mkt. Hon får lätt för sig att torven är ngt nytt foder. Det känns inte riktigt lika bra även om hon inte sätter i sig några mängder. jag har visserligen svårt att tro att det skulle vara farligt - kanske.

Åh, vad jobbig denna spånbrist är. Jag har spån så jag klarar mej nån vecka till sen blir det äckeltorv. Min pappa har använt det sen jul och det är ingen fröjd....

Funderar på torvmix precis som dej. Hur mycket dyrare är den än rena torven?

Vet inte prisskillnad ang torv. Finns ju flera tillverkare med.

Men kikar man på RS produkter så tar de, per bal, hämtpris 65 kr/st för torv, och 70 kr/st för torvmix och kutterspån. OBSERVERA dock att torv och torvmix är i MINDRE balar än spånet.
Jag är dock inte så övertygad om att det är dagspris, då de i så fall plötsligt är väldigt billiga i jämförelse.

'Min' fodernasare som inte köper sitt spån iaf från RS, höjde häromdagen spånpriset till 78 kr/bal hämtpris enstaka bal. De har E.O Sandström spån (samma som Granngården men brukar ligga betydligt lägre än GG)

Kollar man på EO Sandströms prislista, som dock är sen 1/10 2008 dvs inte aktuell, så tog de då för spån & torv 62,50 kr/bal, torvmix 65 kr/bal.

Men där får man ju en viss pejl på prisskillnad,

vi har torvmix sen 1 år tillbaks, tycker det fungerar bra.
Gillar torv bättre, gillar inte spån som lätt luktar amoniak trots noggran mockning.
Balarna fryser speciellt de översta på pallen men är betydligt bättre än torv.
Gillar att lägga in en ny bal torvmix, det blir ljust av spånet och luktar gott.

Har ni ingen såg i närheten så ni kan köra och köpa spån där?? Det gör vi i lite större sopsäckar och de kostar 10 kr säcken där. Det går ca 3 st i veckan om man har bädd. Perfekt strö!

Nej, iofs skulle jag INTE utsätta mina hästar för råspån, men sågen som sålde sånt slutade för flera år sen. De som sålde kutter slutade än tidigare. =/

Och halm är i princip omöjligt få tag i i år, iaf om man vill ha av godtagbar kvalitet.

Spånbristen börjar bli mer än lovligt dryg nu, och jag blev tvungen att beställa (dyr) torvmix, då det fn är omöjligt att säga när de kan leverera spån.

Jag är INTE förtjust i torv alls, men ber böner om att torvmix iaf ska vara uthärdligt. Så vad är era erfarenheter, ni som använt/använder?

Jag har gått över till torv-mix och är positivt överraskad, det ligger mer still och ponny-eländet som är en gris är det mkt lättare att hålla rent till (har permanentbädd).
Håller med om att det dammar på sommaren men det är ju ganska lätt att åtgärda genom att vattna lite försiktigt.
Dessutom så upplever jag att det blir drygare=billigare i längden och betydligt torrare i boxarna.

Min sköthäst och hennes stallkompis fick torv där ett tag kring jul vid spånbristen men sen då ägarn fick spån direkt från företaget så har hon blandat spån och torv. :)

Torv är huuur bra som helst tycker jag då det verkligen suger upp kisset och gör att det luktar mycket frächare i boxen. Det enda negativa är att det ser bajsbrunt ut i hela boxen men om man blandar med spån så ser det bättre ut! :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 849
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 395
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 195
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2