Torvmix - erfarenheter?

Sv: Torvmix - erfarenheter?

Åh fy sjutton vad otrevligt det där låter, jag avundas dig verkligen inte :(

Men är det inte möjligt att få tag i lite halm då? Som du kan lägga som ett "täcke" över denna förhatliga blandning. Då borde ju "lortrisken" minska samt att det isolerar lite så att torvblandningen inte fryser ihop så förbenat. Men det kanske är lika svårt att få tag i halm? Kanske du har en häst som skulle lägga ut fem storlekar runt midjan om den fick tillgång till halm?

Det låter iaf inte alls som ett trevligt läge som du har det nu :(

Det fryser - än iaf, men varit hyfsat milt, inte i boxarna om man bara försöker få bort så mkt klumpar som möjligt. Men balarna är som stora isbitar, helt hopfruset. Så får släpa in balarna (uppför backen) in i HALLEN, och sen släpa ner dem när de tinat. Men sen har det hitills, med den höga spånblandning som blir iom att jag vräker in torvmixen på befintlig spånbädd och 'mixar' övre lagret, inte frusit. Men milt, så vet inte hur mkt de tål.

Halm går inte att få tag på vettig kvalitet här, om man inte vill betala 3 kr/kg. Jag gav upp redan i höstas, ponnyn ska eg stå på halm, dels för han ska ha ngt att plocka med (han tycker det är rätt äckligt med halm så han protestäter lite bara), och för att han är en sån gris på spån/torv/annat. Men han har fått stå på spån hela vintern pga halmbristen. (Skörden regnade bort, markerna stod under vatten, det var inte åkrar och hagar utan sjöar på sensommaren/hösten.)

HeJ!

Visst är det skoj??

Jag tycker som sagt att torv är bättre, på nåt vis skitar det inte ner hästarna lika mycket??? Fast fryesr gör det ju, tyvärr. Jag brukade få hacka sönder balarna med halmgrepen... Tar ju lite tid det med:-(.

Jag är faktiskt så glad över att ha halm där jag bor nu, vill inte byta nånsin, även om det var sjukt jobbigt att lära sej mocka halm när man är uppvuxen med torv och spån..

Lycka till iaf! Hoppas du får tag på trevligt spån nånstans.
/ Lavinia

Har inte läst hela tråden, men vi har torv, ibland gör vi egen torvmix, beror på vart vi handlar, många ställen har ju inte spån.. :/
För oss är det billigare att göra egen torvmix, jämfört med att köpa torvmix.
Jag har en shetlandsponny och ett varmblod, varmblodet stökar inte till det så mycket i boxen, men det gör shettisen, om vi kan, brukar jag lägga ett rätt tunt lager torv underst, sen tjockare lager spån över. Torven därför att det suger upp och han kissar lite här och var, så det blir enklare att mocka då :)

Granngården ska ju få ett nytt strö, mamma pratade om det, ngt färgglatt, som vi ska börja med, vet inte exakt vad det var för ngt, men ngnhär kanske kan påminna mig? :crazy:

Jag har i alla år haft halm :love: o tyckt att de är helt super, men efter att haft 8 hästar en period börja tycka det är lite drygt att mocka. Så när jag flyttade för någon månad sen tänkte jag byta till spån men de gick ju inte o få tag i. Tänkte pröva halm pellets men de är ju en bit o åka o hämta :angel:. O jag hatar hatar o åter hatar torv värdelös på många sett o vis. Men till slut blev de en torv bädd i botten med spån över o de funkar kanon. Har inte super mycke spån på men hästarna blir inte torviga!! :bump: (Hämtade torv i lösvikt o fick tag i super torv har inte frysit ihop fatt de legat ute på backen med press över.) Lätt att mocka även till mina grisar, mycke ljusare o frächare. Har oxså kall stall till mitt stora förtret! Tror att jag kommer fortsätta med detta till nästa vinter. Har mina hästar inne max 9 tim/dygn.

Jag tycker att torv är bäst, som några skrivit så luktar ju spån så äckligt, alltså inte nytt men när det är lite gammalt, suger upp dåligt osv. Vi har provat torvmix, då det var fel i några balar, mix ist. för torv och det var mysigt jämfört med torven, lite ljusare och luktade gott. Men förstår inte vad folk har emot torv, och vaddå missar pluttar, man går ju igenom med grepen, då fastnar ju pluttarna där i. Det är ju jobbigt att dom fryser iofs. men kan du inte lägga in "nästa" torv i ett hörn i boxen? Så gör vi. Lägger in en under krubban hela tiden, utan plast så den hinner tina innan den behövs sas.

Jag tycker att torv är bäst, som några skrivit så luktar ju spån så äckligt, alltså inte nytt men när det är lite gammalt, suger upp dåligt osv. Vi har provat torvmix, då det var fel i några balar, mix ist. för torv och det var mysigt jämfört med torven, lite ljusare och luktade gott. Men förstår inte vad folk har emot torv, och vaddå missar pluttar, man går ju igenom med grepen, då fastnar ju pluttarna där i. Det är ju jobbigt att dom fryser iofs. men kan du inte lägga in "nästa" torv i ett hörn i boxen? Så gör vi. Lägger in en under krubban hela tiden, utan plast så den hinner tina innan den behövs sas.

Kallstall, så de får ligga i det där hörnet tills det blir vår om det ska tina tyvärr.

Torvklumpar fastnar också i grepen. Och dessutom stå och sila en hel box är ganska drygt. Man ser inte var pluttarna är, eftersom torven är mörk, så man får stå och just sila igenom rubbet. Jmf med spån där man bara behöver sila där man ser att pluttarna är, eller där man känner dem.

Halm går inte att få tag på vettig kvalitet här, om man inte vill betala 3 kr/kg.

...och vi valde att inte ta in ngn halm i höstas, för vi hade kvar sen året före...! Tänk så olika det kan vara! Hoppas det löser sig för dig med strö!

Spån försämrar torvens egenskaper! Därför gillar jag INTE torvmix!

Har själv torv då det vart så dåligt halmår och jag älskar det! Suger upp jättebra och gör att hästen slipper kiss i hela boxen! Lillan gillar det också då det är mjukt o skönt att sova på :)
Köper en riktigt bra torv som kostar 85kr balen (normalt pris?) och den är hyffsat ljus och heeeelt underbar att mocka/sprida ut! :)
Har växelströbädd = tar ur ALLT bajs o kiss varje dag! :)

Senast ändrad:

Använder det, första gången jag faktiskt använder något med torv. Tycker det funkar bra till min häst. Hon är rätt lätt att hålla bädd till, och det funkar utmärkt med torvmix. Håller sig fräsch och blir en bra "jämn" bädd.

Dock blandar jag min egen eller hur man ska säga. Lägger in varannan spån och varannan torv.

Ni som inte tycker om torv och mix har ni provat halmpellets eller krossad halm.;)

*KL*

Jag fick SPÅÅÅÅÅN förra veckan. Fiiint, kritvitt, trevligt, underbart väldoftande spååååån :love:

Fast FY vad det kostar nu, 76 kr per bal (om man köper hel pall, annars 78 kr/bal)..

Jag har tvingats köpa torvmix några gånger nu. Jag överväger starkt att fortsätta med det. vi har en liten ponny som brukar ställa till med fullständigt kaos varje natt. Men detta ligger mer på plats. Det drar till sig mer fukt och verkar mer ekonomiskt. Jag blev tvungen att köpa enbart torv ett par ggr. Det var inte lika bra - tungt - fruset och tråkigt. Men det är kanske jag som är ovan. Enda nackdelen är fånghästen som står inne mkt. Hon får lätt för sig att torven är ngt nytt foder. Det känns inte riktigt lika bra även om hon inte sätter i sig några mängder. jag har visserligen svårt att tro att det skulle vara farligt - kanske.

Jag hoppas verkligen inte att hon äter torven. Hästar som äter torv och sand får lätt tarmvred.

*KL*

Jag fick SPÅÅÅÅÅN förra veckan. Fiiint, kritvitt, trevligt, underbart väldoftande spååååån :love:

Fast FY vad det kostar nu, 76 kr per bal (om man köper hel pall, annars 78 kr/bal)..

å vi har 3,5 pall kvar så det kommer att räcka läääänge, jag är så glad att vi slog till och köpte mycket på en gång, det sved i plånkan just då men jag är oändligt tacksam idag!

Det jag är skeptisk/orolig för är att det ska bli för mycket som torv. Jag HATAR torv,dessutom ser man inte små bajskluttar (läs - utspridda omkringdragna högar)

Efter vad du skriver så kan det vid din ålder vara lämpligt med en synundersökning. Många äldre personer får snabbt försämrad syn men skyller gärna över problemet på ngt helt annat.

Spånbristen börjar bli mer än lovligt dryg nu, och jag blev tvungen att beställa (dyr) torvmix, då det fn är omöjligt att säga när de kan leverera spån.

Jag är INTE förtjust i torv alls, men ber böner om att torvmix iaf ska vara uthärdligt. Så vad är era erfarenheter, ni som använt/använder?

Torvmix leder enligt min erfarenhet lätt till ökade problem med strålröta/bärrandsröta. Främst vid ägarnas "bekvämlighet" med att envisas med sk. permanentbäddar.

Inga problem med synen, tvärtom, jag ser extremt bra.

Däremot har jag inte belysning i boxarna, men det var lika illa i uteboxen där jag hade lysrör i taket i boxen ;) Är snarare fenomenet med utspritt, sönderdelat bajs och torvklumpar.

Torvmix leder enligt min erfarenhet lätt till ökade problem med strålröta/bärrandsröta. Främst vid ägarnas "bekvämlighet" med att envisas med sk. permanentbäddar.

Torv överlag anses ju vara en ökad risk för bärrandsröta, då det lätt blir för fuktigt.

Permanentbädd eller ej, så med vissa små grishästar så är det betydligt torrare och trevligare med bädd än utan, utan blir det mer blött då de då drar runt eländet.

Bädden är torr för handen på ytan, och har 0 ppm ammoniak vid bäddytan. Så jag är inte oroad.

Jag vet inte vad du har för temperatur i ditt stall men torv blir aldrig 100% torr utan är alltid lite fuktig och då fryser den i klumpar. Skulle den vara 100% torr så drar den ju dessutom till sig av luftens fuktighet och blir därmed inte torr efter ett tag.

Har torv som är så torr att det går hyfsat enkelt att finfördela även när det har varit minusgrader länge men även hos min renligaste häst som bara kissar/bajsar på ett ställe fryser hela ytan i små bajsklutsstora bitar. Det är oerhört irriterande för att man som sagt inte ser vad som är vad av skit och torvbitar.

Har nu bytt till halmpellets och det är UNDERBART även till min ena lortgris.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 849
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 395
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 195
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka