Torvmix - erfarenheter?

Sv: Torvmix - erfarenheter?

Här är det tvärtom, torvmixen är inte i sikte men torv och spån har vi (försäljarna får hem det rätt så sent men ändå)
torvmix är lite tyngre och känns inte lika flygigt som torv, jag är ju en spån människa så jag är väl inte heller så förjust, men dock säger jag hellre torvmix än ren torv!

Hur stora balar har ni av torv och mix?
Vem har spån hos er eftersom det är slut vid hyvlarna här???

Jag är en spån människa men har nu behövt prova torvmix pga spånbrist och kan nog tänka mig att fortsätta med det. Fast jag blandar i mer spån så det säkert blir 50/50 de färdiga torvmixen tycker jag att det är för lite spån i.
Jag har märkt att det ligger bättre suger upp bättre och jag tycker jag luktar mindre häst(piss) när jag vart i stallet än när jag enbart har spån.

PÅ vilket sätt upplever du att det ligger bättre och suger bättre? Har du permanentbädd eller växelströ? *nyfiken*

Jag har torvmix. supernöjd! mkt fräschare än spån, eller ser iaf fräschare ut på min skitgris som pissar överallt och rör runt.. men inte lika mörkt som torv:)

Varför inte prova halmpellets? Det verkar vara ett jättebra strö vad jag läst och hört! Lättmockat, drygt, ligger stilla i boxarna. Hade jag inte min fina halm skulle jag prova detta själv.:)

Priset, och att jag gärna vill se mer av det innan jag lägger ut en massa pengar på det, speciellt som jag misstänker vissa kreatur kan tänkas ÄTA det, med extremt god aptit ;). Men det här helt klart ett strö som intresserar mig.

Jag kan till viss del förstå er som inte gillar torv. Det är mörkt och det kan vara svårt att hitta alla bajskluttar. Många tycker det är dyrt. Det upplevs som dammigt, men...
Det är en konst att lära sig. Det tar ett tag att se skillnad på torv och bajs. Men när man väl lärt sig det så finns det inget bättre strö tycker jag.
Och det bästa av allt (nästan), bättre gödsel i rabatter och trädgårdsland kan du nästan inte hitta. Det växer så det knakar i rabatter och trädgårdsland.

Om man har permanentbädd så har du en torr, mjuk, luktfri och billig bädd. Inköp av torven blir minimal om man anlägger en bädd. Jag köper kanske tre, max fyra balar/mån till mina två hästar. Jag strör kanske varannnan vecka och lägger in en bal/gång. Har du en häst som kissar mycket så går det kanske åt lite mer i början. Men det som är viktigt är att lägga in rikligt med torv när man gör bädden från början. Då hinner torven suga upp vätskan och binda det till en kaka.

Vitsen med torv är ju bädden. Skulle aldrig komma på tanken att börja mocka ut det blöta varje dag. Då blir det dyrt och torven yr runt. Torven ska ligga still.

Så ni som aldrig provat, ge det en chans. Det tar lite tid innan man vant sig, men det är det värt. Jag har haft torv i över tio år och är helnöjd. Byter aldrig till något annat.

torven i torvmixen fryser så klart men man får loss det pga spånet i.
Vi använder torvmix, jag tycker det funkar fint men blandar helst egen för jag vill ha mer spån i.

tycker det är överlägset bästa bädden, torv som binder och spån som fräschar till.

Ang torv.
Dels vill jag undvika torv pga det torvbrytning gör med miljön. Men förutom det.

Så jag HAR haft torv, bädd. Jag har haft torv i BOTTEN på spån eller halmbäddar. Jag har dessutom i ett år jobbat i stall där alla hästar stod på torvbädd.

Och det som är problemet är att det bara fungerar så länge bädden/torven är fuktig. När den blir torr blir det förjävligt dammigt. Samma sak när den ligger i botten av spånbädden, torven torkar förutom där det kissats, och blir dammig. Går att lösa med att vattna givetvis, men anser inte man ska behöva bada boxarna varannan dag, dessutom krävdes det att de vattnades väldigt rikligt med slang, en vattenförbrukning jag inte har råd med.

Jag TROR att det som gör att torv fungerar dåligt för mig är två saker?

1. Mina hästar står inne jämförelsevis kort tid/dygn
2. Jag har kallstall med självdrag, dvs det är vääldigt luftigt, och är bara luftfuktigheten ute inte skyhög torkar det fort under 'icke vintertid'.

Men hade en 12 h per dygn i sjukbox ute, på torv, iofs sommartid, men den höll tyvärr på att hosta upp sina lungor efter någon vecka när torven var snustorr och dammade som f*n. Trodde det var fel på torvsorten och bytte till annan - samma resultat.

Jag känner faktiskt inte igen något av det du beskriver. Har bara positiva erfarenheter av torv. Kan inte tänka mig att byta. Mina förhållanden är likvärdiga med dina. Kallstall och kort uppstallningstid.

Men jag har sett dåligt skötta torvbäddar och de är inte roliga. Geggiga och stinkande. Men där har snålheten varit framme och det var inga bäddar.

Mina bäddar och torra och ger ett mjukt men stadigt underlag.

Ja, mina var ju varken geggiga eller stinkande, snarare motsatsen, fluffiga och dammiga.

Jag brukar ha torv och spån blandat.
Var kanon då torven sög upp bättre än spån och det luktade inte amoniak lika lätt. Var väldigt enkelt att rengöra i boxen då man bara tog upp torven där det var blött och sen blandade man i nytt torv och spån.
Bara positiva erfarenheter!
Har testat både halm och spån mm.
Men jag tycker du ska ha torv/spån.

Spånbristen börjar bli mer än lovligt dryg nu, och jag blev tvungen att beställa (dyr) torvmix, då det fn är omöjligt att säga när de kan leverera spån.

Jag är INTE förtjust i torv alls, men ber böner om att torvmix iaf ska vara uthärdligt. Så vad är era erfarenheter, ni som använt/använder?

HeJ!

Jag jobbade på ridskola som hade torvmix som bädd.. Inte min favorit kan jag säja.
Innan har jag jobbat med både torv- och spånbäddar och båda var bra mycket mer lättskötta. I mitt mening förenade torvmixen de dåliga egenskaperna med varandra och inte de bra. På skitgrisarna blev hela boxarna lervälling och det gick åt jättemycket och tom på de lite mer renliga hästarna såg det konstant ut som om dom hade torv.. Tycker det var mer tungmockat också.

( Jag testade med torv på en av skitgrisarna när mixen tog slut och det blev mycket mycket mer lättmockat, tyvärr fick vi tillbaka mixen och grisen blev ett faktum).

Detta är dock min erfaranhet (jag mockade ju ca 15 hästar/dag, ett par ggr/dag), andra som inte har hästarna inne lika mycket har säkert bättre erfarenhet.

/ Lavinia, som gillar ljuset i spånet och torven för den är lättmockad, men inte kombinationen

Nu har jag använt eländet ett tag, och hunnit bilda mig en uppfattning.

MINUS:
Éländet är närmast att betrakta som isblock. Jag får släpa in dem i HUSET för att tina dem.
Det ser tråkigt skitigt ut i boxarna hela tiden
Det går ironiskt nog mer strö, inte för det eg gör det, men för det endera blir en ändlös jakt på förrymda kluttar, eller så får jag kasta ut mer
Det ser skitigt ut överallt, fbl kommer ut med smutsbruna strumpor var morgon, täcket har en hinna smutsbrunt 'torvdamm'
Det blir ytblött i högre grad, då torven suger för snabbt och inte släpper igenom ner, utan det blir kissfläckar på ytan

Och ovanstående trots att jag har extra hög inblandning av spån, mockningsrelaterade/skitighetsrelaterade delar lär bli värre och värre ju mer torv det blir

PLUS hittar jag bara två. Det ligger ganska still i boxen faktiskt, vilket är ett stort plus, och det ger en 'mjukare', mer sviktande bäddkänsla.

Men jag drömmer våta drömmar på nätterna om när jag ska få hem fint, vitt, trevligt spån igen..

Åh fy sjutton vad otrevligt det där låter, jag avundas dig verkligen inte :(

Men är det inte möjligt att få tag i lite halm då? Som du kan lägga som ett "täcke" över denna förhatliga blandning. Då borde ju "lortrisken" minska samt att det isolerar lite så att torvblandningen inte fryser ihop så förbenat. Men det kanske är lika svårt att få tag i halm? Kanske du har en häst som skulle lägga ut fem storlekar runt midjan om den fick tillgång till halm?

Det låter iaf inte alls som ett trevligt läge som du har det nu :(

Jo tack jag vet, vi fick vänta 5 veckor på spån, när det kom fick alla 1-2 balar minde än vi beställt och fick betala fina 68kr/balen.

Jag använde torvmix i förra stallet och det fungerade faktiskt jätte bra. Tycker inte alls det var mörkt i boxarna, men det var grymt bra belysning i stallet + allt ljust målat.
Såg på blocket någon bonde som sålde super hackat halm som man kunde blanda med torv. Men minns inte vart ifrån han var. Köper du oxå från Österby sågen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 849
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 395
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 195
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2