Sv: Torv
Våra hästar har stått på halm, torv och även spån. Spån dammade nog något fruktansvärt, dessutom gick det snudd på aldrig att få det luktfritt trots idoga försök. Att skapa en bra bädd med hjälp av spån funkar inget vidare, halm tycker jag var värdelöst. För hästar som behöver hållas sysselsatta är det nog ok dock var problemet att halmen hade sån varierande kvalitet med stor risk för mögel i balarna.
Idag står de på torvmix, alltså blandning av torv och 30 % spån. Det är en bra kombination eftersom torven i sig ger en bra bädd, det lilla spån skapar en luftigare ovanbädd och blir således lättare att mocka och hålla torr. Vi har stallosan i bädden, men använder även den mellan varven i ovanlagret också och absolut ingen lukt trots att jag har en riktig gris i en av hästarna.
Enda gången jag märkte av att torven dammade, var nog i somras. Nu stod inte hästarna inne då, men vid ett par tillfällen så ösregnade det och därför stod de inne ett par nätter.
De hosthästar som jag har känt, reagerar omedelbart på spån men har fixat att stå på torv eller mix. Det här har märkts när de övernattat och varit på tävling, det är då ofta spån som använts i gästboxarna. Dessa hästar har varit tvungna att promeneras en ½ timme innan besiktning för att rensa rören.
Det finns studier gjorda i ämnet, om man inte själv hittar dem så ta kontakt med en leverantör för de kan ge dem antingen i pappersform eller som länk.