gulan

Trådstartare
Jag har läst fler här inne som säger att det damm torven åstakommer inte är skadlig för hästars luftrör och lungor. Ser även på hemsidor där torvförsäljning sker, hävdas att torv rekomenderas av vetrinärer till hosthästar eller hästar med luftrörsrelaterade problem. Nu skulle jag vilja veta var man får tag på de där rönen. Vem har gjort dessa undersökningar och var finns rapporterna? Någon?
gulan

Sv: Torv

Jag har de senaste tio åren haft häst i ett stall där vi bara använder torv som strömedel, och jag tycker inte att torven dammar! Det är väl det som är poängen för ex-vis hosthästar - att torven dammar mindre än vad i alla fall spån gör.

Vi kalkar dessutom bäddarna, och detta i kombination med torven tycker jag gör att stallet är ovanligt luktfritt!

Våra hästar har stått på halm, torv och även spån. Spån dammade nog något fruktansvärt, dessutom gick det snudd på aldrig att få det luktfritt trots idoga försök. Att skapa en bra bädd med hjälp av spån funkar inget vidare, halm tycker jag var värdelöst. För hästar som behöver hållas sysselsatta är det nog ok dock var problemet att halmen hade sån varierande kvalitet med stor risk för mögel i balarna.

Idag står de på torvmix, alltså blandning av torv och 30 % spån. Det är en bra kombination eftersom torven i sig ger en bra bädd, det lilla spån skapar en luftigare ovanbädd och blir således lättare att mocka och hålla torr. Vi har stallosan i bädden, men använder även den mellan varven i ovanlagret också och absolut ingen lukt trots att jag har en riktig gris i en av hästarna.

Enda gången jag märkte av att torven dammade, var nog i somras. Nu stod inte hästarna inne då, men vid ett par tillfällen så ösregnade det och därför stod de inne ett par nätter.

De hosthästar som jag har känt, reagerar omedelbart på spån men har fixat att stå på torv eller mix. Det här har märkts när de övernattat och varit på tävling, det är då ofta spån som använts i gästboxarna. Dessa hästar har varit tvungna att promeneras en ½ timme innan besiktning för att rensa rören.

Det finns studier gjorda i ämnet, om man inte själv hittar dem så ta kontakt med en leverantör för de kan ge dem antingen i pappersform eller som länk.

knapplån
Den erfarenhet jag har av torv är att den dammar hemskt. Men det kanske finns olika typer?
Den suger upp jättebra och jag tror ochså att ett stall enbart med torv blir den bästa stallluften.
Men den lägger sig överallt och så tänker jag på när jag mockar att det är bra dammigt. Så jag skulle vilja läsa den där undersökningen som antagligen gjorts som säger att dammet har lägre ph och därmed ofarligt damm för hästen.
gulan

TorvBäddar dammar väldigt lite och dammet faller snabbt till golvet. I sommras när vi skulle mocka ut inför högtryckstvätt i sommarvärmen dammade det inte heller nämnvärt. Dock fick jag stor problem med luftrören när jag försökte mocka ur en halmbox...
Torven blir ju aldrig helt torr i boxen/spiltan och det kan ju också var en anledning till att den inte dammar. Den är så gott som alltid lite fuktig vilket i sin tur binder ihop bädden bra.

Förra året fick vi tag på torv som gav ett tunnt brunt lager över allting. I år har vi tett annat märke om är mkt bättre.
PL

har hört att torvens dammpartiklar är större än t.ex spånets och det är därför man kan uppleva att torvet dammar mer, men eftersom torvets damm är större så fastnar det i flimmerhåren (heter det så) i näsan/hästens näsborrar och man slipper få ner i lika mkt damm i lungorna som man får utav t.ex spån. :)

Det verkar som om det finns olika god kvalite av torv. Fler av min vänner har väldigt olika uppfattning. En del gillar och en del ogillar. Jag har stött på väldigt dammig och trisst torv.
gulan

har hört att torvens dammpartiklar är större än t.ex spånets och det är därför man kan uppleva att torvet dammar mer, men eftersom torvets damm är större så fastnar det i flimmerhåren (heter det så) i näsan/hästens näsborrar och man slipper få ner i lika mkt damm i lungorna som man får utav t.ex spån.
Och det är just den har typen av uttalanden som jag skulle vilja få stärkt via en studie. Jag har ochså hört....men när jag frågar närmare så vet inte människor riktigt var de fått tag på den informationen.
Har kollat runt lite bland försäljare och hos flera står det just den fina egenskapen som dammfritt och att vetrinärer rekomenderar torv som strö. Vad vetrinärer rekomenderar väger tungt i marknadsföring och då vill jag som ev. kund veta om det är vad EN vetrinär tycker eller om det är vad vetrinärer generellt tycker.
Immer gav mig en länk som jag läst på och den var bra, men skulle vilja ha fler.
Ge mig gärna fler.
gulan

Hej. Jag jobbar med grisar där vi använder bla torv. vet/djurskydds vet..har sakt att torv dammet fastnat i de små håren i mäsan ex så de når alldrig ner i lungorna!vilket gör att det inte uppstår hosta.
Jag hostar 10 g mer av spån och halm än av torv.torven är dessutom bra för magen på ex små grisar som äter torv.
torven kan damma men dammet är inte skadligt som dammet från spån som är det värsta dammet.Jag tror att djurskydds nämnden har papper på forskning de låter vääldigt säkra på sin sak!!

Ja torv dammar väldigt. Men tydligen är det damm som de tål bättre, tror det är större partiklar eller så. Vet inga rapporter. Men veterinär har sagt det.

Jag har de senaste tio åren haft häst i ett stall där vi bara använder torv som strömedel, och jag tycker inte att torven dammar! Det är väl det som är poängen för ex-vis hosthästar - att torven dammar mindre än vad i alla fall spån gör.

Vi kalkar dessutom bäddarna, och detta i kombination med torven tycker jag gör att stallet är ovanligt luktfritt!

Jag använder själv torv sedan många, många år tillbaka. MEN visst kan torven vara dammig, det hänger allt på vad den är bryten, hur torr mon har varit.
Men då vattnar man bara den med en vatten kanna med stril.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 308
Senast: Lisa2014
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
6 111
Senast: Vallmo
·
Däggdjur Efter 4 år utan djur står jag inte uuuut! Så jag har bestämt mig för att skaffa hamster igen. Hade flera stycken (alla i egna burar!)...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: Modig_Korn
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 369
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka