Torv till hamster..?

I

Ifos

Hej! Har en liten fundering..
Jag har nyligen flyttat hästen min till nytt stall och bytt spån till torv, funderar på att byta till torv hos min hamster också.

Har sett att det finns lite gräsrötter i torven som han säkert skulle gilla och det är ju (vad jag tycker) ett naturligare material än spån. Det är ju jord och hamstrar lever delvis under jordytan, inte inne i träd.

Så nu undrar jag om det finns nån som har erfarenheter av eller synpunkter på torv till hamster.

Tack för mig!

Sv: Torv till hamster..?

Jag vet inte hur känsliga hamstrar är eller vad för behov de har, men jag skulle inte sätta mina marsvin på torv helst om jag inte fick tag i flera uppgifter om att det är okej/bra. Känns som om det är dåligt för andingen med så pass små torra partiklar.

Visst finns det små torra partiklar i torven, men det finns ju i spån också. Det är min erfarenhet iallafall.
När jag har lagt in ny torv till hästen har jag märkt att dammet lägger sig väldigt snabbt, snabbare än spån tycker jag.
Har även funderat lite på t.ex. stickor/flisor i tassarna, det är nog inte det lättaste att upptäcka på ett lite djur som aktivare på natten. Fula infektioner är inget jag vill ha då han inte är försäkrad.

Jag vet själv att jag reagerar mer på torv, är dammkänslig.

Skulle inte ha torv till hamster. Dels dammar det för mycket (det må vara okej för hästen men en hamster lever ju med nosen praktiskt taget där i leva tiden) och dels för det lätt med sig ohyra.

Spån är inte heller bra, samma anledningar där plus att det oftast är gjort av barrträd vilket innehåller terpentin som är cancerframkallande.

Bokflis är bättre, det dammar inte och för inte med sig en massa bonusgäster eller innehåller gitiga ämnen såvitt jag har hört. Annars finns ju aspflis också, men det är svårt att få tag på och svindyrt.
Tidningspapper kanske kan vara kul, strimlar du det så har den ju massa att leka i och bygga bo av, och så är det billigt också! :)

Det är ju dammet som jag har tänkt på mest. Vill ju inte att den lille ska få problem med lungorna eller så.
Har för mig att jag har hört/läst att trycksvärtan på tidningspapper är giftig..

Finns det överhuvudtaget något strö som är dammfritt, giftfritt och lättstädat?? :confused: Det finns ju iofs speciellt "gnagarspån" i små balar, men det är tämligen dyrt. Behöver minst 2 sådana för att lägga ett ordentligt lager i burbotten.

Ok, jag har inte så stor erfarenhet av torv. Har bara haft det en vecka nu. Men jag gillar det till hästen iaf.

Det var giftigt förut, men i dagstidningar har innehållet ändrats och går hur bra som helst att använda. Reklamblad och sånt däremot är det lite si och så med har jag hört.

Aspflis och bokflis finns ju, har inte provat själv men jag kan inte tänka mig att det är så annorlunda jämfört med vanligt spån. Skillnaden är bara att det varken dammar eller är giftigt.
Sen finns ju papperspellets (Toa Lätt, Majsans remiss) men jag tycker det verkar lite väl stort? Kan vara helt ute och cykla nu men tycker de ser ut att bli så obekväma för en liten hamster att gå på. Det dammar iaf inte och är fullständigt giftfritt och absorberar lukt enormt bra. En del tycker dock det luktar unket av själva ströet... Kan torka ut tassar på en del råttor dock så samma sak borde väl gälla hamstrar skulle jag tro.

Ok, då var det nog lite äldre information jag hade.

Damm- och giftfritt är ju bra, men du sa att det var svårt att få tag på och dyrt. Det är där det går snett, har varken körkort, bil eller jättebra ekonomi..

Har eldningspellets i kattlådorna, tycker att de har lite vassa kanter och jag är rädd att han får för sig att pellets=mat.. Ingen bra idé med tanka på att de sväller ganska bra.

Det får bli spån tillsvidare, ingen har ju direkt rekomenderat torv.

Ok.

Annars kan jag varmt rekommendera att iaf prova tidningspapper, är som sagt kul för hamstern att pyssla och bygga bo med och hamstrar brukar ju inte direkt lukta :-) Bättre än spån iaf ;)

Annars finns ju förresten vissa ställen som säljer stora spånbalar (har själv köpt en stooor i somras för 69 kr, räcker nog en månad till skulle jag tro...), en del kan vara av lövträd och dammsuget. Går det att fixa skjuts eller så så kanske det kan vara något att testa?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38