MalinJ
Trådstartare
Har ett sto som är lite klumpig - har inte riktigt koll på var fölet är. Sist hon fölade fick jag flera gånger under dom första timmarna rädda fölets ben från hennes hovar. Fölet var svart och syntes inte så tydligt i all halm. Jag vågade knappt lämna dom ensamma men tänkte tillslut att jag var larvig och att det där finns nog instinktivt om man låter dom vara.
Men någon dag senare hade fölet ett rejält svullet märke i form av en hov på halsen - hade alltså blivit trampad. Fick inga men av detta men det kunde ju gått illa. Nu när stoet ska föla igen funderar jag på att istället ha enbart torv i boxen. Tycker att det då borde vara lättare för stoet att se var fölet befinner sig.
Någon som har erfarenheter av fölning i något annat än halm?
Men någon dag senare hade fölet ett rejält svullet märke i form av en hov på halsen - hade alltså blivit trampad. Fick inga men av detta men det kunde ju gått illa. Nu när stoet ska föla igen funderar jag på att istället ha enbart torv i boxen. Tycker att det då borde vara lättare för stoet att se var fölet befinner sig.
Någon som har erfarenheter av fölning i något annat än halm?