Torv i fölboxen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MalinJ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 541

MalinJ

Trådstartare
Har ett sto som är lite klumpig - har inte riktigt koll på var fölet är. Sist hon fölade fick jag flera gånger under dom första timmarna rädda fölets ben från hennes hovar. Fölet var svart och syntes inte så tydligt i all halm. Jag vågade knappt lämna dom ensamma men tänkte tillslut att jag var larvig och att det där finns nog instinktivt om man låter dom vara.

Men någon dag senare hade fölet ett rejält svullet märke i form av en hov på halsen - hade alltså blivit trampad. Fick inga men av detta men det kunde ju gått illa. Nu när stoet ska föla igen funderar jag på att istället ha enbart torv i boxen. Tycker att det då borde vara lättare för stoet att se var fölet befinner sig.

Någon som har erfarenheter av fölning i något annat än halm?

Sv: Torv i fölboxen?

Jag har aldrig träffat på någon som använt något annat än halm vid fölningar. Halm är nog faktiskt det enda riktigt bra materialet att använda, tror jag.

Inte helt svaret du är ute efter, men jag har sett pappersströ användas i stället för halm i fölningsboxen.

Du tror inte att stoet har lärt sig nu till andra fölet? Var hon konstant klumpig med det förra eller lärde hon sig att vara försiktig med tiden?

Inte helt svaret du är ute efter, men jag har sett pappersströ användas i stället för halm i fölningsboxen.

Du tror inte att stoet har lärt sig nu till andra fölet? Var hon konstant klumpig med det förra eller lärde hon sig att vara försiktig med tiden?
Det var inte hennes första föl sist heller. Hon hade haft föl innan jag köpte henne så det var ju inget nytt för henne. Jag vet inte heller om man kan säga att hon blev mer försiktig med tiden. Det är ju precis i början fölet ligger ner så mycket och det är ju också då dom håller sig tätt intill varann.

om du använder torv borde ju inte benen försvinna ner under halmen på samma sätt och då borde stot se var hon sätter föttrna. Tycker jag allafall.

Jag vet de som använt spån, för det mesta har det gått bra men ett föl behagade prova äta spånet och blev förstoppad. Jag tror egentligen det bästa är att ha gummimatta och "klippt" halm så att du inte behöver ha enorma mängder och det blir lättare för stoet att se fölet. Torv borde precis som spån klibba fast i en våt fölunge.

Har ett sto som är lite klumpig - har inte riktigt koll på var fölet är. Sist hon fölade fick jag flera gånger under dom första timmarna rädda fölets ben från hennes hovar. Fölet var svart och syntes inte så tydligt i all halm. Jag vågade knappt lämna dom ensamma men tänkte tillslut att jag var larvig och att det där finns nog instinktivt om man låter dom vara.

Men någon dag senare hade fölet ett rejält svullet märke i form av en hov på halsen - hade alltså blivit trampad. Fick inga men av detta men det kunde ju gått illa. Nu när stoet ska föla igen funderar jag på att istället ha enbart torv i boxen. Tycker att det då borde vara lättare för stoet att se var fölet befinner sig.

Någon som har erfarenheter av fölning i något annat än halm?

:idea::idea:

Alltid roligt med föl.

Jag har alltid en bädd av torv som har blivit nedtrampad som en tjock matta. Där ovanpå ett lager halm.
Med halm blir det enklare för dig att få ren fölet efter fölningen.
Med torv blir det endast kletigt.

Jag har funderat på att ha spån i botten och ett rejält lager halm ovanpå. Vad tror ni om det? Halm suger ju inte upp kisset så bra. Ska tillägga att det ingte ska vara nån slags spånbädd utan att det kissiga spånet ska mockas ur varje dag. Finns det någon nackdel att ha ett lager spån i botten vid fölning?

Jag har funderat på att ha spån i botten och ett rejält lager halm ovanpå. Vad tror ni om det? Halm suger ju inte upp kisset så bra. Ska tillägga att det ingte ska vara nån slags spånbädd utan att det kissiga spånet ska mockas ur varje dag. Finns det någon nackdel att ha ett lager spån i botten vid fölning?

Ingen som vet/har erfarenhet? :(

men, torv är ju mörkt, och om inte fölet blir skimmel eller iaf ljus kommer den ju ändå inte synas så bra?
det är stoet som är ouppmärksamt, och det kommer hon nog vara oavsett vilket strö du har.
Hur stor ät boxen? ju större den är desto mer plats har ju stoet att "missa" fölet.

Jag hade faktiskt inte avlat vidare på ett sto som inte kan hålla hovarna borta från sitt föl :crazy:

Kan bara säga så här. Spån fastnar ingenting på fölungen.
Trodde det också tills för något år sedan när ett sto fölade 14 dagar för tidigt o utan några visade tecken. Vi hade som ni ser inte ens hunnit mocka innan.
Hade tidigare alltid spån i botten o halm över...men efter detta är det bara spån som gäller o halm läggs högt runt väggarna i samband med fölning...sen max ett par dagar. Fördelarna är många anser jag.
Det är lättare att se om fölet bajsar som det ska(inte bara första dagen), fölet har lättare att gå i det redan från början, det suger upp kisset bättre än halmen, lättare att mocka, o man slipper oroa sig att fölet ligger o andas in ev mögelsporer som kan finnas i halmen.
Men jag anser att inget är bättre än det andra...men man behöver inte gå ut med fakta som inte är sant när man inte vet hur det är...Spån fastnar inte på det nyfödda fölet.
Däremot fastnade det på den svettiga mamman.
HPIM0802.jpg

HPIM0801.jpg

HPIM0800.jpg

Obs att detta spån är mindre än det vi har nu...alltså borde det fastna mera.

Här jag hittade den...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=645374
Där finns tankar ang spån kontra halm osv(dessutom jag som startade den såg jag) o mycket fina bilder på spånbebisar.

Senast ändrad:

Aldrig torv. Har man rejäl otur så kan fölisen kvävas. Halm rekomenderas.

Glöm inte att ta av allt vad skor heter på den märren. Och massa, massa strö.

Vi gör alltid en "botten" av spån (eller torv), den anlägger vi redan på hösten (permanentbädd), sedan fyller vi på med spån efter behov under månaderna. cirka 1 månad innan beräknad fölning öser vi in halm i boxarna. Stona brukar käka en del halm de första dagarna, därför lägger vi in det såpass tidigt.

Vår ena granne hade spån i sina fölboxar och där klibbades det minsann fast i fölpälsarna, huja vad otrevligt det såg ut:crazy:

Har faktiskt aldrig varit med om att ett sto trampat sitt föl allvarligt.
Var fölboxen tillräckligt stor?
Var stoet "barfota"?
Var miljön lugn och trygg?

Osv...

Kicket - kollade din förra tråd och du har rätt - massor av söta spånbebisar! Har också följt i väntans tider-tråden på avelsgnägg och det är inte utan att man börjar bli fruktansvärt sugen på att se vad som gömmer sig i dom där jättemagarna!:bump:

Torv är ju ett helt hopplöst underlag innan hästarna har trampat till en ordentlig bädd, men sen tycker jag det är lysande. Balarna skiljer sig en hel del åt och min tanke var att i fölboxen, uppe på bottenbädden använda den lite "trådigare" torven som inte faller sönder till damm på samma sätt. Känns som det borde funka på ungefär samma sätt som spån.

I övrigt då: Har inte exakt koll på måtten på fölboxen men den är definitivt större än rekommendationsmåtten. Det är ett litet lugnt stall - 7 hästar som alla känner varann väl och funkar jättebra tillsammans. Och inte en massa olika människor som springer där. Och självklart har jag inga skor på mina fölmärrar!!!!;)

Åke skrev om ett tjockt lager strö och jag tror att det var just det som var problemet sist. Jag hade bullat upp med så mycket halm för att det skulle vara mjukt och skönt så fölet i princip försvann där bland alla strån.:crazy: Ben som spretade åt alla håll UNDER halmfluffet - jag hade själv svårt att hålla koll på var alla lemmar befann sig. Och det är klart att hästar har instinkter men jag är tveksam till att dom skulle ha röntgensyn.

Jag hoppas nu att det kommer underätta med ett tydligare underlag för stoet är jättebra som mor. Förra fölet fostrade hon fram till att bli en individ med egenskaper som inte växer på träd. Den lilla som nu hunnit bli två år vill alltid vara i centrum, går efter en som en hund, alltid öronen framåt, massor av humor och dessutom väldigt vacker. Den självsäkerheten hon har får man inte om inte mamsen har gjort ett bra jobb.:rofl:

I övrigt då: Har inte exakt koll på måtten på fölboxen men den är definitivt större än rekommendationsmåtten. Det är ett litet lugnt stall - 7 hästar som alla känner varann väl och funkar jättebra tillsammans. Och inte en massa olika människor som springer där. Och självklart har jag inga skor på mina fölmärrar!!!!;):

Du behöver inte ta så illa vid dig.;) här inne förvånas man nämligen inte över så mkt längre, och hur många gånger saker "nöts och blöts" så är det ändå nya/orutinerade besökare som gör/begår "nybörjarfelen...
Det är inte enkelt att hålla reda på alla här.
antar att även du insett detta , det räcker oftast med att öppna några få trådar...:D

Åke skrev om ett tjockt lager strö och jag tror att det var just det som var problemet sist. Jag hade bullat upp med så mycket halm för att det skulle vara mjukt och skönt så fölet i princip försvann där bland alla strån.:crazy: Ben som spretade åt alla håll UNDER halmfluffet - jag hade själv svårt att hålla koll på var alla lemmar befann sig. Och det är klart att hästar har instinkter men jag är tveksam till att dom skulle ha röntgensyn.

kanske du var överambisiös då och hävde in för mkt halm...de måste ju kunna röra sig i det såklart:rofl: Röntgensyn...kanske inte, men väl en inre radar som gör att de mkt sällan trampar medvetet på ngt levande, gäller ju inte bara föl...

Jag hade haft halm under själva fölningen, sett till att vara med första timmarna tills fölet har torkat och d.e. bytt strö till ngt annat, t.ex. torv eller ännu hellre spån. (Mörk fölunge syns bättre mot vitt spån.)

Mvh Jate Volim

Jag vet de som använt spån, för det mesta har det gått bra men ett föl behagade prova äta spånet och blev förstoppad. Jag tror egentligen det bästa är att ha gummimatta och "klippt" halm så att du inte behöver ha enorma mängder och det blir lättare för stoet att se fölet. Torv borde precis som spån klibba fast i en våt fölunge.

Du menar väl hackad halm istället för lång halm?? :angel:;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 683
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 275
Senast: Habina
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka