Torv, hur mycket?

nexxa

Trådstartare
Hoppas jag lägger tråden rätt..
Jag funderar på att ställa en av mina hästar på torv. Har aldrig haft själv innan (däremot mockat i det och fyllt på med skottkärra från "torvhög" = inget hum om hur mycket som går)

Torv är ju lite mer flytande så det lär väl behövas mer för att fylla? Hur många balar fyller ni upp en tom box med och hur stor är boxen?
Jag vill ha som med spånet, en tjock "bädd" (som mockas ur dagligen givetvis)

Sv: Torv, hur mycket?

Jag brukar lägga in 3-4 balar i början. Trampar till och ev vattnar lite på ytan så det sätter sig. Sen mockar jag bara ut bajshögarna. Kisset får vara kvar att binda torven i botten. Krattar bara över de våta fläckarna med torr torv. Jag lägger därefter in ½ bal i veckan ungefär. Efter någon månad eller två börjar det likna en ordentlig bädd. Men förutsättningen för det är ju att din häst inte gräver.
Jag har haft torv i snart 11 år och är helnöjd. Kan inte tänka mig något annat strö. Det är dyrare än spån i inköp, men i längden tror jag det blir billigare. Torven är ju dryg om man har en fungerande bädd.

Jag ska oxå börja med torv i år. Boxen är lite större än 3*3, började med att fylla på med 3 balar. Nu har inte hästarna börjat gå in än men jag antar att det kommer bli påfyllning med minst en bal till när dom går in och bädden trampas till. Sen kommer jag att göra som Thora skrev

Ni missförstod mig lite med "bädd" jag vill ha ett tjock lager men jag ska ändå ta ut både kiss och bajs :D Var lite otydlig, förlåt!

Boxen denna pålle står i är nog runt 2,90x3 ++ några cm "längre", så det blir nog 4-5 balar.
Tack för svaren :bow:

Torv ligger still bättre än spån, jag har både och i mitt stall och föredrar att mocka torv boxarna! Jag har tre balar till att börja i tolv kvm boxarna och fyller sedan på med en bal i veckan. Enbart torv kan bli lite för packat så antingen kan man "fluffa" till det med antingen spån eller halm. Det kan upplevas som dammigare med torv än spån, men dammpartiklarna är större och går inte ner lika djupt som spån, dessutom innehåller spån inregneringsmedel och andra gifter... Torv är ren naturprodukt!

Lycka till med torven!

Jag har större boxar 3.3*4.5 och jag började med 4 balar (stora nästintill orubbliga) packade det (som någon annan sa) och har sedan lagt på ytteligare 2 balar innan jag fick min "grund".
Nu mockar jag ut allt blött och skiten varje dag och fyller på med 1 bal i veckan.Botten ligger helt stilla medan det översta lagret flyter lite. Funkar jättebra.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 483
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025