torv eller spån?

E

elina_elina

vad är för och nackdelar med dem och vilket är billigast? hoppas nån vet å kan svara ;)

Sv: torv eller spån?

Spån är något billigare, i alla fall här omkring.

Spån är ljusare och ger ett fräschare intryck medan många upplever att torv är mer lätt mockat. Jag föredrar spån även om det fastnar i hästarnas svansar, på täcken och benlindor. Torv gör allt så smutsigt och jag tycker personligen att spån är mer lättmockat. Det är nog väldigt individuellt.

En fördel med torv är ju dock att det inte dammar, vilket spån oftast gör.

Jag föredrar dock också spån eftersom det är ljust, luktar gott och inte skitar ner täcken osv lika mycket som torven gör.

Beroende på vad man har för gödselstack så är ju torv absolut minst utrymmeskrävande på den fronten.
Spån är ljust och fräscht men jag själv tex får svårt med andningen i ett spånstall.
Att mocka med så tycker jag att det är ungefär lika lätt/tugnt.
Prismässigt ingen större skillnad.

Var jag bor är det billigare med torv än spån, kommer tyvärr inte ihåg det exakta priset.

Jag har upplevt att torv blir billigare i längden även om en enskild bal är dyrare. Detta då det går åt mycket mindre torv än spån till min häst. Hon har stått på bädd av båda slagen. Dessutom tycker jag det är mycket mer lättmockat med torv. Vad det gäller att det fastnar i täcken och dylikt som någon skrev så finner jag det mycket enklare att ruska bort torr torv från ett täcke än spån som sitter fast liknande kardborre...

varför inte halm? det tycker jag är det bästa. Har haft både spån, torv och nu halm och jag tycker att halm varit det bästa alternativet. spån dammar så mycket och fastnar som sagt överallt. med torv blir allt så smutsigt. dessutom är halm jättebra för hästarnas magar.

Hynning skrev:
varför inte halm? det tycker jag är det bästa. Har haft både spån, torv och nu halm och jag tycker att halm varit det bästa alternativet. spån dammar så mycket och fastnar som sagt överallt. med torv blir allt så smutsigt. dessutom är halm jättebra för hästarnas magar.

Om man inte har en häst som min förstås....
Han har nämligen väldans tråkigt i sin box på nätterna så om han står på halm så äter han helt enkelt tills någon tar ut honom till hagen igen. JÄTTEBALLONGMAGE!! :eek: :crazy: ;)
Jag brukar i stället lägga in ca två kakor halm vid insläppet så att han har att göra några timmar iaf.

Om ni tycker det dammar så finns det ju en lätt lösning och det är ju att köpa renblåst spån.

Torv dammar visst, till en viss del. Min ena häst fick hosta, kollade upp med ett djursjukhus. Dom undrade vad hästen stod på. Torv sa jag, då ville dom att jag skulle blanda dammavskilld kutterspån och torv, för att se om hostan försvann. Blandade 70% kutterspån/30% torv . Hostan försvann efter några veckor och nu har hon inte hostat på flera månader.

Har en damalärgisk häst till i stallet, men den hostar inte av torven. Så det är kanske skillnad på vad för hosta hästarna har också. Däremot hostar inte min av halm, men den andra.

Jag skulle vilja säga att det viktigaste spån och torv emellan är att torv är lätt att bli av med. Utmärkt jordförbättringsmedel medan spån inte alls är lika roligt att lägga på en åker eller i en trädgård. Jag har t o m hört de som får betalt för sin gödsel när de kan garantera att där bara finns torv (inget spån, halm eller hö inblandat).
Rent personligen föredrar jag spånet efterosm jag tycker att det är lättmockat och ljust. Men ovan fördel för torven är ack så mkt viktigare. Använder dock halm själv (med lite torv underst).

Jag har torv, bädd.
Ska (när jag byter stall) ha torv med halm överst.

Jag tycker det absolut bästa är 50-50 alltså hälften torv hälften spån...blir inte så mörkt som med enbart torv men håller sig fräschare än enbart spån. :D

/

Ann-Sofie

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama