Törs man åka med repgrimma under?

Fibusen

Trådstartare
Ska ev iväg med min skrutt i slutet av denna vecka,och antar att han kommer vara lite "stissig" när vi kommer fram! :D Han är även lite svårlastad i vanlig grimma,eller svår och svår,men så fort repgrimman sitter på så hoppar han på av sig självt nästan. Utan repgrimman så ska det testas att backa ut flera gånger,med repgrimma så räcker det med ett lätt tryck så går han in igen,vill inte kämpa och hålla emot som en galning i vanlig grimma,då jag tror vi bara hamnar i en ond cirkel då han tillslut kommer köra upp huvudet och kasta sig ut.

Likaså när man kommer fram så känns det tryggt med repgrimman på att hålla han i.

Nu funderar jag på om man kan ha repgrimman på under en vanlig grimma? Att man såklart binder upp i vanliga grimman,men leder han i repgrimman både i och ur transporten.

Finns inget som jag vet att han kan fastna i,men en häst är ju alltid en häst,så vad som helst kan ju hända. Ska köra i kanske 40 min och har kamera i transporten.

Finns ju dom som kör med träns under grimman,då borde det väll funka med repgrimman också?

Har verkligen beslutsångest!

Sv: Törs man åka med repgrimma under?

Tror inte det är några problem. Nu gör förvisso ofta ett träns sönder om hästen fastnar. Om du är riktigt nojig kan du ju ta av repgrimman när ni kommit in i transporten, låta hästen vara utan under resan och sedan ta på repgrimman igen när ni kommer fram och det är dags att lasta ur.

Eller så har du den över så kan du ta den snabbt på och av. Så tar du av när han är inne och tar på innan nu går ut. :)

Ja,det är ju ett alternativ,hade dock tänkt att slippa krånga inne i transporten med min inte så resvana häst. ;) Plus att jag tycker att det är svårt att få på repgrimman riktigt när en vanlig grimma sitter på. Är det nu man skulle haft en halsring att binda i? :D

Får se hur jag gör,har ju kamera,och alltid kniv i bilen,så OM något händer så ser jag ju detta på en gång och kan få bort grimman.

Ser det så gott som helt omöjligt att fastna i något,dock så är det ju en flärp där man sätter fast repet på grimman,då den hänger ju ner lite längre än vanliga grimman,men om man rejpar fast den i grimman,alt tejpar ihop ögglan så kan det ju omöjligt hända något.

Du får överväga risken med att ha den under med risken att byta grimma inne i transporten innan du lastar ur.

Men många åker ju med träns under grimman så jag tror inte en repgrimma skulle vara "värre". Men du får kolla hur just din transport är utformad.
Jag skulle inte ha det i min transport men i den sticker det ut en del grejer "fram" på mellanväggen så... Det gör det ju inte i alla släp :)

Jag tycker det låter helt ok att ha repgrimma på, se till att den sitter ordentligt bara så den inte hänger ner för mkt :)

Jag skulle ta bort den, går rätt fort att sätta på den igen och du måste ju ända snurra på hållhaken (lr vad det nu heter) och då är det ju smidigare att bara ta bort den helt, Och jag skulle inte vilja ha repgrimma på alls, finns alltid en risk att hästen fastnar/skadar sig, även om risken är liten men det kan alltid hända saker på en färd. Brukar bara ha lädergrimma på i transport, kan förstå de som har träns under inför tävlingar.

Alltså, vi har ju brukat åkt med repgrimman under. Men det är nog idiotiskt egentligen.
Man blir förvånad över vad hästar kan hitta på att fastna i, och fastnar de i en repgrimma och börjar dra, då hinner de garanterat göra sig illa innan du hunnit stanna bilen, kliva ur och skära loss.

Jag stod med min lilla plutt i repgrimma i en utebox, vi skulle snart ut så jag stod med boxdörren öppen och hästen där inne. Det är en sjuuuukt lugn och sansad häst, och jag stod ju PRECIS där.
Hur som håller han på och bänglar/kliar sig lite, och så bara PANG, sitter han fast i nån liten ögla(typ boxlåset) och han bara DRAR i panik :eek:
Nu var grimman så löst knuten att han lyckades trilla ur den lite snyggt, men hade han inte gjort det så tror jag nog jag kan lova att han hade skadat sig. Och jag stod ju där, men jag hade inte en chans, det går så snabbt.

Så, efter den händelsen tar jag av repgrimman i transporten.

/.../
Likaså när man kommer fram så känns det tryggt med repgrimman på att hålla han i.

Nu funderar jag på om man kan ha repgrimman på under en vanlig grimma? Att man såklart binder upp i vanliga grimman,men leder han i repgrimman både i och ur transporten.

Finns inget som jag vet att han kan fastna i,men en häst är ju alltid en häst,så vad som helst kan ju hända. Ska köra i kanske 40 min och har kamera i transporten.

Finns ju dom som kör med träns under grimman,då borde det väll funka med repgrimman också?

Har verkligen beslutsångest!

Jag hade inte haft repgrimma på i transporten.

Det är lätt hänt att de fastnar, och när de väl får panik går det fort. Du har inte en chans att hinna köra av vägen - stanna bilen - springa bak - skära loss hästen - innan den hunnit rycka sönder sig.

Liknande trådar

Hästvård Jag och hästen kommer att flytta hem om två månader. Husse kör bil och hästen åker lastbil. Lastbil är bokad, men är det något särskilt...
Svar
9
· Visningar
1 859
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 385
Senast: Korven
·
Hästhantering Fått lära mig att man ska binda i halsrem om man har tex en unghäst,eller en häst som brukar "lätta" lite fram,detta ska förhinda att...
Svar
17
· Visningar
5 623
Hästhantering Hejsan alla glada bukare :D Har en ganska kort och enkel fråga: Är det dumt av någon anledning att köra hästen till en träning i...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
12 887
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA