Torrisar mm?

Lycanthrope

Trådstartare
Det dyker upp fler och fler som skriver som småbarn pratar, är det någon ny trend?

Torrisar (torrfoder)
Gottisar
Hundisar
Plättisar
Kakisar
osv

Oftast är det inte ens en förkortning utan bara en förvrängning av ordet.

:cautious:

Sv: Torrisar mm?

Haha! Verkligen? :D har jag inte sett. Hoppas att jag inte gör det undermedvetet.

Jag blir dum i huvudet på det, men ännu mer på folk som pratar så! Jag har alltid retat mig på "fölis", men nu har det ju spritt sig till nästan alla ord.. :crazy:

Åh, det kära gamla trådämnet :D

En del av det tror jag är familjeliviska.

Det värsta exemplet jag sett är Facebookgruppen Vi som har underbara spaltisar.

Ehm... vad är en spaltis? Jag kan för mitt liv inte lista ut vad ursprungsordet är. Det första som dyker upp är en spalt i tidningen.

Vad är en "spaltis"? Är det för dem som har barn med gomspalt eller något? :cautious:

Tycker mig framförallt se ordet torrisar i varenda hundgrupp och hundforum. Så svårt kan det inte vara att skriva ordentligt.
Jag ignorerar oftast att läsa när det skrivs på sådant vis.

Snälla, säg att det inte är en omskrivning för barn med gomspalt. Tror inte att jag klarar det. :nailbiting:

Alltså, på hundforumet har jag fullt upp med att förundras över fenomenet "barf" för att notera något snack om torrisar.

Jag tycker att diskussionen om vad "hen" betyder på engelska är en skitsak i sammanhanget.

BARF är ibland otroligt roligt när man bor i ett engelskspråkigt land, men det är ändå en förkortning man kan förklara och som funkar... framför allt en -förkortning- inte en snuttifiering.

En grej som jag undrat över, i sammanhanget familjeliviska, är varför sex i barnalstrande syfte verkar ha en egen vokabulär. Mens blir lingonvecka eller tant röd, ha sex blir nuppa, nuppelinuppa eller gymma, spermier blir simmare. (Jag DÖR!)

Varför? Är det liksom sex med ett så högt syfte att man inte klarar att kalla saker dess rätta namn?

Ja men mysa då! "Det blev inget mys för oss igår :(" :eek:

på hönsforumet som jag är med i kallar folk sina höns för pullor.

Jag vill bara skrika varje gång :banghead:

hehe
Jag testade orden och just torrisar har jag svårt att höra någon säga med barnslig stämma.
"Har du några torrisar på dig, jag glömde hundgodiset?"

Fölis har jag kallat odöpta föl i många år, inte alls som snuttefiering utan som tilltal.

Så anledningen till att säga "isord" varierar nog - Kan dock hålla med om orden "kramisar" och "spaltisar" får mig att rysa. Men bara för att jag tänker dom uttalade med jollrig stämma.

Ja, jag vet att det är en akronym. Men om man inte är inne i hundvärlden är inte det så självklart, särskilt inte som den oftast skrivs med gemener.

Oavsett vilket låter det som om folk matar sina hundar med spyor. :wtf:

Pullera-pullera-pullera är ett gammalt sätt att locka på hönor. Kommer nog från engelskans Poultry.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar