Torrfoder till katterna?

T

trip

Ni som ger torrfoder till era katter, vad ger ni för något?

Våra katter åt mjaus torrfoder när vi fick hem dem, men de var rätt så kassa i magen bägge två då.

Nu får de Bilanx, som vi blev rekommenderade av en uppfödare (inte deras).
Det är ju bara så tröstlöst att det bara finns i 400grams påsar... det går ju ca. 4påsar i veckan. Undrar om det kanske är så att hon faktiskt inte ger sina kattungar "kitten"-fodert utan mer vuxen varianterna som finns i större förpackningar?

Funderar nu på att byta till annan sort eller till "Bilanx Complete" som finns i större förpackningar.

Men det ska ju även vara bra för kisarna, de ska tycka det är gott, magen ska fungera och det ska inte lukta allt för jäkligt runt det de lämnar efter sig. Och framför allt så ska de ju växa som de ska och så där.
De är nog ganska så kräsna, har haft några olika påsar blötfoder som de inte har gillat samt provat att ge dem lite tonfisk och lite ost, allt ratat, det enda som fallit dem i smaken är just torrfodert och så pastramikryddat kalkonkött! (lyx-katter!)

Vad kan ni erfarna kattägare tipsa om för torrfoder, (blötfoder får de som tillägg och jag vill inte barfa)?
Det är ju en djungel, när man äntligen har hittat rätt till hunden så ska man hitta rätt till katterna.
F-n att man inte kan kattvärlden (och hundvärlden) som man kan hästvärlden...:crazy:

Sv: Torrfoder till katterna?

Jag ger mina Orijen, i mina ögon ett av de minst dåliga torrfodren. :angel: Orijen har hög kötthalt och innehåller inget spannmål, men som sagt, det är ändå ett torrfoder. Jag skulle helst inte ge torrfoder alls så vi får se när jag slutar med det och övergår till BARF igen. ;)

Bilanx är i mina ögon ett skräpfoder. :o

/Erica

Jag har provat olika kvalitetsfoder och kommit fram till att Nutro Choise är det som funderar allra bäst för alla mina katter. Har för tillfället endast honkatter, 2 kastrerade, 3 okastrerade (p-piller). De är utekatter (kommer och går som de vill) och har fri tillgång på torrfoder.

Jag har testat även billighetsfoder vid tillfällen men jag vill nog kalla det för dyrhetsfoder. :crazy: De äter ju kopiösa mängder av den skruttmaten. Och bajsar massor. Det blir dyrare för mig att ge dem dåligt foder än det är att ge dem bra foder.

Eukanuba är väl det foder med högst köttinnehåll. Men mina katter tycker att det smakar pyton och dessutom är det inte lika drygt som Nutron. Nutron är dock också ett av de kattfodren som har högst köttmängd, tror att det kommer direkt efter eukanuba, men jag kan ha fel.

När mina får eukanuba så skriker de ändå efter mat konstant (medan de äter kan de kasta sig efter mig om jag går till kylskåpet eller fodertunnan). Men ändå går det åt snabbare än Nutron. Nutron äter de med förtjusning och det är drygare. RC tycker de också hemskt mkt om men det går åt aldeles för fort - pga mindre köttmängd? Jag har testat eukanuba vid flera tillfällen och det är samma sak varje gång och jag märkte ingen skillnad sen de ändrade på fodret smakmässigt heller (de har fått mkt klagomål om smakligheten på fodret).

Mina har som sagt fri tillgång och de är i perfekt hull allihop. Det går åt så mkt foder som det bör göra och de tycker om det. Även mina två kastrerade håller vikten som de ska. Och då köper jag ingen specialare alls utan varierar smakerna. Denna påse blev "kitten-varianten". :D De hade inget annat inne på min djuraffär. Kanske inget jag vill ge jämt till mina vuxna katter men en månad tyckte jag inte gjorde så mkt.

Nutro har ju haft en del problem med leveranserna nu men det finns att få tag på i vissa butiker. Jag tror dock att de ska börja få ordning på detta from. oktober. Jag har kunnat hitta nutro till mina katter ända sen detta lev-problem startade.

Just nu serveras det Royal Canin Queen och Royal Canin babycat.
Hankatten äter Queen han med:crazy:

Våra får RC. Den lilla får Sterilized då hon var lite rund tidigare, nu är hon mer lagom. :D Sen är det svårt att få henne att äta annat, blötfoder äter hon inte alls.
Den stora får Fit, han behöver mkt energi eftersom han är ute och jagar mkt, dock känns det inte riktigt optimalt. Han är skulle kunna väga nått kilo till, men att få i honom mer mat är svårt, han äter det han fångat+torrfoder och blötmat.

Våra äter just nu Mjau torrfoder, mjau blötfoder samt gourmet gold någon gång i veckan. Men ska gå tillbaka till bättre foder torrfoder. Blir nog RC igen.

jag ger mina katter james well be loved ( tror det stavas så :crazy:)
med kalkon.
blev tippsad av en god vänn att testa det då det kattfodert var det enda fodert som höll vad dom lovade i innehållsförtäckningen. hon skickade nämligen in ett antal dyra och bra kattfoder på analys.
Det är bara rent kött i det inga slagg prudukter för att dyga ut fodret.
Mina katter älskar det och det är drygt som bara den då dom inte behöver äta så mycket för att bli mätta. Har inte haft problem på några av mina kater med varken magar eller päls.
Pälsen har blivit super sedan jag började med detta fodret.

fodret finns i 2 kg säckar och i 10 kilos säckar vad jag vet. det är lite dyrare än andra foder men det lönar sig för att det är mycket drygare än andra foder.

/// Lady_ann

mina två får RC indoor+ RC fit 32. kommer sen att enbart köra på fit 32. :)

Mina katter får RC MaineCoon, RC Exigent och Eagle Pack (rosa påsen) och så Mjau Tetra blötfoder.

Jag gör som Cheeserica och ger Orijen (samt mjau blötmat och råa kycklingvingar och annat rått kött). Orijen innehåller som sagt inget spannmål och det är väldigt drygt. Spannmål är inget en katt ska äta, och jag är skeptisk till torrfoder öht. Kommer övergå helt till barf när jag fått köttkvarn.

Katterna, båda kastrerade, håller sig i fint hull fastän de har fri tillgång.

Jag tycker det bästa av torrfodren på marknaden just nu är Eukanuba, det finns i "Kitten-variant" också :) Annars har alltid RC funkat alldeles utmärkt på mina kattungar, även vuxna, dom har alltid varit jätte bra i magen.

Jag fodrar med BARF och blötmat i huvudsak, men vill ändå lobba för ett foder, Oliver's petfood.
Googla. :D Skulle jag vara tvungen att använda mig av torrfoder skulle det bli Oliver's tror jag.

Mina äter RC Fit32.
Skulle Yoga ha njurproblem så ska jag med glädje kasta ut allt vad torrfoder heter, har hon inte det så ska det ändå fasas över till blötmat sen.

Jag ger Nutra Nuggets Maintenance cat. Tänkte byta för längesedan då ena honan bajsade illaluktande, men det är bort nu, så tydligen funkar det.

Har förut använt: Specific, Hills, Mjau, Friskies. Mjau var INGEN hit...fy så dom bajjade. Friskies fick hanen urinsten av...därav Specificfodret.

Senast ändrad:

Tack alla för svaren!!
Vad intressant att läsa allas erfarenheter!

Just nu lutar det åt RC kitten 36. Orijen verkar ju också onekligen som ett bra torrfoder. Hade i princip bestämt oss för RC när vi hörde någon som sa att näringsmässigt så är RC och mjau likvärdigt... och då är där ju en väldig pris skillnad för samma grej där Mjau dessutom är svensktillverkat.

Som sagt... en djungel. Sökandet går vidare, några påsar av bilanx har vi kvar så än är det ingen panik...

Hur lång tid behöv för att byta in ett nytt foder till en katt?
Läste någonstans om ca. 5dar, känns lite (men jämför ju med en känslig hästmage...)

Vad ska man akta sig för i de olika foderna? Salthalterna/mineralhalterna vad jag har förstått för att undvika framtida njur/urinvägsproblem, vad mer?

Eftersom våran förra katt dog av njurproblem så fick vi rådet att använda specific, det ska vara bra för njurarna och urinvägarna tydligen. Det använder vi mycket, men våra katter tröttnar fort så brukar variera lite med Bilanx, Whiskas och One (tror märket heter Purine eller purina). När minstingen var liten fick hon babymat från friskies tror jag det var och från whiskas (den var godast).

Vi har även provat med hills, men det var inte alls gott tyckte kissarna.

Vi har aldrig haft någon inkörsperiod på fodren när vi byter vi brukar variera väldigt mycket och ofta ha två tre olika märken hemma som de växlar och blandar av. Har aldrig märkt av att de fått problem med magen eller liknande. Vad kan hända? Vill gärna veta så att man kanske ska vara lite försiktigare med att blanda i fortsättningen i så fall.

Senast ändrad:

Bilanx finns i större påsar än 400g.

Sambons katt gick på bilanx tidigare men när jag flyttade in med mina två "kräk" så äter numera alla RC Fit för enkelhetens skull.

*kl* RC mot hårbollar äter mina.... :rofl: men snart blir det fler katter här så jag måste titta över fodret ordentligt....

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 061
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama