Torrfoder till katterna?

Sv: Torrfoder till katterna?

delvis *kl*

Ger mina katter (2 sibbar) RC indoor Longhair, ska reducera hårbollar o med omega 3 o 6 för pälsen. Tycker hittils att det har fungerat bra.
Gav tidigare RC maine coon men då förlorade hankatten massa päls, fick en förklaring till detta som jag inte riktigt (hade med innehållet o torrhet att göra) minns o kan få ner på print ;), bytte då till RC hair and Skin o vipps fick matte en tjock men vacker han katt ;).Har nu bytt till Indoor Longhair som ska innehålla mindre kalorier.

Har prövat Orijen eftersom jag anser att köttätare ska äta kött. Men då syrrans katt (MCO) blev så otroligt dålig i pälsen av det så slutade jag oxå efter jag ställer ut mina katter vill jag ha bra päls! Han inte få problem med mina men ville inte heller få det, har haft tillräckligt :grin:

Men har börjat fundera om runt detta om jag skulle ge mig in på det o pröva igen. Har varit lite fundersam över BARF eftersom hanen har en tendens att gå upp i vikt o har haft problem med UVI, men känns som om det innebär mycke jobb för mig som ägare (JA, jag är lite bekväm som människa det erkänner jag!!), sen gäller det ju att få det rätt annars blir det inte bra (ung som med foderstater till hästar inte lätt det heller o jag tror att katter är ännu känsligare).

Sen kan jag ju erkänna att jag är en lite dålig matte, hankatten skulle helst ha ätit Hill c/d då han hade jätteproblem med UVI i våras men sen han blev friskförklarad o maten tog slut har jag inte köpt ny då jag tyckt att det var bökigt att åka till veterinären för den, sen blev han inte mager av den heller :p o katthonan gärna åt av den tills hon spydde :angel:.

Sen ang vatten så har mina kattern en vattenfontän som rymmer 1,5l vatten, fyller den varannan dag (va 0,5 l, 1l "roterar" i fontänen hela tiden) o det fungerar hur bra som helst! Katterna dricker ordentligt o matte känner sig trygg. Kan varmt rekomendera till alla djurägare, katt som hund!!

så om du köper kissemiss coop i affären så anser du att det innehåller bra saker som katten behöver?

Tror bara det finns 1 enda torrfoder som inte innehåller spannmål. Hur ofta ger vi pelleterat kött till våra hästar?

Jag har bestämt mig, ja. Som jag skrivit innan, det finns ingen logik i torrfodret ur kattsynpunkt alls. Tyvärr är ju torrfoder så enormt smaksatt med smakämnen så katterna föredrar oftast torrfoder framför blötmat. Det smakar och luktar bättre. Men planen är att försöka få över Yoga och Abbie på BARF någorlunda snart och funkar inte det så ska nästa omgång katter absolut får BARF. Inget mer torrfoder.

fast spannmål (den lilla del som utgör) är väl knappast mer att hetsa upp sig för än att det finns grönsaker i en hel del blötfoder?

Återigen, om katten dricker ordentligt finns det inga direkta faror med torrfoder av bra kvalitet som jag ser det. Mina dricker som sagt massor.

Här finns bra information om katter och vatten och torrfoder:
www.katter.nu

Vätskekällor
Katten har 3 stycken vätskekällor: kosten, dricksvattnet samt det vatten som produceras vid förbränning av kolhydrater, proteiner och fetter.
Det s.k. metaboliserade vatten står för 10-15 % av det totala vätskebehovet.
När katten blir utfodrad med våt mat (burkmat, färskt kött eller fisk) blir vätskebehovet till stor del tillfredsställt genom maten (färskfoder och konservfoder innehåller 70-85 % vatten) och katten behöver därför inte dricka alls eller väldigt lite. Detta i motsats till när man ger torrfoder då katten måste få i sig nästan 100 % av vattenbehovet genom att dricka.

Hur stimuleras katten till att dricka?
Katten är en "kinkig drickare" och är väldigt känslig när det gäller renheten och smaken på vattnet. För att få din katt till att dricka mera, ska den ha fri tillgång på vatten, som serveras ur en glasskål eller en rostfri skål. (undvik plast då det kan ge smak på vattnet). Vattnet bör bytas minst 2 gånger varje dag och dess idealtemperatur är mellan 5 -18?C.

Vissa katter har särskilda önskemål och dricker bara från vattenkranen, ur toaletten eller duschbrunnen...

När man tror att katten inte dricker den mängd den behöver kan man hälla i en liten skvätt mjölk i vattnet eller blöta upp torrfodret en aning. En del katter tycker inte om att man blöter upp torrfodret, medan andra är väldigt förtjusta i det.
Man får prova sig fram för att se vad katten föredrar genom att t.ex. variera den mängd vatten man tillsätter.

Dricksrytm
Katten dricker lika ofta som den äter, detta betyder att om man ger katten fri tillgång på mat så dricker den 10-15 gånger per dygn, Varje gång som katten dricker får den i sig ca 6-12 ml vatten.
Om man uppmuntrar katten att äta många små måltider per dygn går även vattenkonsumtionen upp.

Matens betydelse
En hög proteindiet höjer ureaproduktionen och då också urinproduktionen. Då måste katten dricka mer för att kompensera vätskeförlusten som går ut genom urinen.

Att hälla salt på maten stimulerar visserligen katten att dricka mer men det är inget bra sätt. För mycket salt kan vara skadligt då det påskyndar vattenpassagen från cellerna till blodet för att åter-
ställa cellernas mineralbalans.
Det medför att katten måste urinera mera och man får därigenom en uttorkning i kroppens celler. Saltinnehållet i maten bör inte överstiga 2%.

Sammanfattning
En katt som vanligen äter torrfoder anpassar sig till att dricka den mängd den behöver, även om vätskeinnehållet i torrfoder är mindre än burkmat.
Under vissa omständigheter bör man vara extra uppmärksam eftersom det annars finns en risk för att vattenintaget blir för litet.

Under den period som man går över från konservfoder till torrmat
När katten, av någon anledning är hänvisad till en speciell diet och även när katten är fastande eller inte har ätit alls.
Det är då viktigt att försöka mäta den druckna mängden vatten och eventuellt stimulera till ökad konsumtion för att motverka urinkoncentration och därmed den ökade risken för urinstensbildning.

En artikel skriven av Royal Canin med speciellt tillstånd

Senast ändrad:

så om du köper kissemiss coop i affären så anser du att det innehåller bra saker som katten behöver?

Största delen av den kommersiella kattmaten jag köper kommer från Coop. Sedan är det inte alltid deras eget märke, men det är en annan femma.;) Torrfoder köper jag inte alls.:grin:

Jag resonerar på samma sätt som när jag utfodrar hästar.
Naturligt är vägen för mig, på samma sätt som jag vill att min hästs foder ska utgöras av grovfoder så vill jag att min katt ska äta kött.
Jag är också en av dessa som har bestämt sig, mina katter bör äta kött och inte vegetabilier.
(Hur kan du kalla andelen spannmål i torrfoder för "lite" när det oftast är första eller andra ingrediens? Bara nyfiken.)

fast spannmål (den lilla del som utgör) är väl knappast mer att hetsa upp sig för än att det finns grönsaker i en hel del blötfoder?

Ja, men det handlar om väldigt små mänger grönsaker. Grönsaker är inte heller lika stärkelserika som spannmål så det blir inte samma höga kolhydratinnehåll. När vi snackar spannmål i torrfoder så handlar det inte om en liten andel utan om 40-50% av det totala innehållet, ibland mer än så.

n artikel skriven av Royal Canin med speciellt tillstånd

En fin oberoende källa.:D

Jag är en hemsk människa, mina katter äter just nu Friskies och mår kanon på det.
Jag kompletterar iofs med ganska mycket matrester, ägg, leverpastej och annat de vill ha (ena killen älskar avocado...)

Burkmat tål de inte alls, även om de gillar smaken så gillar inte matte fisarna och stanken som blir;)

Ja uppenbarligen är torrfoder Djävulen själv klädd i plastförpackning här på forumet, det har jag fattat nu : )

säker på att coop märket i blötfoder är MYCKET bättre. Har du läst om vad det innehåller i form av nedmalda ben och tarm rester : ) väldigt mycket kött där också : )

Royal Canin producerar en hel del blötfoder också. antar att de propagerar för torrfodrets ultimata excellens därför? : )

skämt åsido: artikeln handlar knappast om att premiera torrfoder, det är en redogörelse för hur katter tillhandahåller sig vätska rätt objektivt. torrfoder nämns i ngra korta rader, resten är allmän fakta hur katter tillgodogör sig vatten.

Jag resonerar på samma sätt som när jag utfodrar hästar.
Naturligt är vägen för mig, på samma sätt som jag vill att min hästs foder ska utgöras av grovfoder så vill jag att min katt ska äta kött.
Jag är också en av dessa som har bestämt sig, mina katter bör äta kött och inte vegetabilier.
(Hur kan du kalla andelen spannmål i torrfoder för "lite" när det oftast är första eller andra ingrediens? Bara nyfiken.)

japp, och jag är säker på att det är förödande, precis som många katter vill äta frukt så som persika, päron och avocado, att äta torrfoder 5 dagar i veckan och blötfoder 2 dagar i veckan - eller hur? : )

inte direkt kompatibelt med att tvångsmata sin häst med skinkmacka :angel:

säker på att coop märket i blötfoder är MYCKET bättre. Har du läst om vad det innehåller i form av nedmalda ben och tarm rester : ) väldigt mycket kött där också : )

Nedmalda ben och tarmrester, skulle det vara något dåligt?
Jo det är ju sant. Råttor och småfåglar består ju enbart av filé, såklart..

japp, och jag är säker på att det är förödande, precis som många katter vill äta frukt så som persika, päron och avocado, att äta torrfoder 5 dagar i veckan och blötfoder 2 dagar i veckan - eller hur? : )

Nu förstår jag inte om du försöker vara sarkastisk eller rolig..

Ja, jag är övertygad om att det verkligen inte är till kattens fördel att ha en kost med ett ts på 92% innehållande i huvudsak vegetabilier. Det jag lyckats läsa mig till under mina år som kattägare talar för kött och burkmat, jag själv ser det som ganska solklart att de mer och mer utbredda välfärdssjukdomarna vi ser hos katter direkt kan härledas till torrfoder. Jag är inte ensam om det..

Ja, och jag ska ta en artikel skriven av en av världens största torrfodertillverkare på allvar? Den är självklart skriven efter deras egen teori, att deras foder är det bästa man kan ge en katt. Om deras tester hade visat att blötmat var det allra bästa hade dom knappast lagt ut den ;)

Ja uppenbarligen är torrfoder Djävulen själv klädd i plastförpackning här på forumet, det har jag fattat nu : )

Royal Canin producerar en hel del blötfoder också. antar att de propagerar för torrfodrets ultimata excellens därför? : )

skämt åsido: artikeln handlar knappast om att premiera torrfoder, det är en redogörelse för hur katter tillhandahåller sig vätska rätt objektivt. torrfoder nämns i ngra korta rader, resten är allmän fakta hur katter tillgodogör sig vatten.

Du har uppenbarligen ingen koll på hur näringsinnehåll ska deklareras i Sverige och vad olika saker betyder (köttbiprodukter betyder inte nermalda ben och tarmar som du verkar tro). Kolla upp sådant innan du börjar uttala dig om det.

F ö har jag inga problem att mata mina katter med ben, hela eller nermalda. Jag gör det dagliged med flit, fullt medvetet. Slänger gärna till dem strupe, njure, hjärta och annat smått och gott också för du vet väl vad kattens naturliga föda består av, eller?

Och angående artikeln så är ju det RCs tolkning av fakta.

Jag ger mina blötmat morgon och kväll, torrfoder har dom framme jämt RC Outdoor 30 eftersom dom är ute några timmar om dan.
Är det någon som vet vad det är för skillnad på RC Outdoor och RC Fit?

Om jag förstått det hela rätt så är fit för katter som är ute några timmar och ska bevara idealvikten hos katten.
Outdoor är högenergifoder för katter som rör sig ute mycket.
Hmmm, känns som att man kanske skulle prova outdoor till vår stora i stället för fit, han behöver lite mer massa.

Det går att läsa mer på RC´s hemsida.

Pja om du läser noga så handlar inte artikeln direkt om att promota torrfoder, utan snarare kattens dricksvanor rent generellt. men visst : )

Du har uppenbarligen ingen koll på hur näringsinnehåll ska deklareras i Sverige och vad olika saker betyder (köttbiprodukter betyder inte nermalda ben och tarmar som du verkar tro). Kolla upp sådant innan du börjar uttala dig om det.

F ö har jag inga problem att mata mina katter med ben, hela eller nermalda. Jag gör det dagliged med flit, fullt medvetet. Slänger gärna till dem strupe, njure, hjärta och annat smått och gott också för du vet väl vad kattens naturliga föda består av, eller?

Och angående artikeln så är ju det RCs tolkning av fakta.

Håll dig till en civil ton tack!

Jag är också en hemsk människa.... De får Friskies för de vägrar annat. Sixten titta bara på mig som om jag är dum i huvudet om jag ställer fram Royal Canin eller liknande. Dock så får de alltid någon rest från oss; torsk, ägg, skinka osv. Och burkmat då och då.

absolut inte, dock betackar jag mig för ditt spydiga och otrevliga sätt att uttrycka dig.

i övrigt vidhåller jag att det inte på ngt sätt är skadligt för katten att äta en diet som består av torrfoder 5 dagar i veckan med komplement av blötfoder ett par tre ggr/vecka, så länge man ser till att katten dricker gärna och mycket.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 061
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama