Torrfoder till katterna?

Sv: Torrfoder till katterna?

Valpfodert, som det heter hos oss, alltså kitten-påsarna finns bara i 400grams påsar, maken ringde tom. till företaget och hörde med dem.

jag ger mina royal canin (för inne katter)
mjau spydde alla mina katter av, och eftersom att dina blev dåliga i magen också då ska man ju passa sig för det alltså..

och jag har just nu 4 katter. jag följer påsens dosering (på ett ungefär)
någon som är för fet ger jag mindre och någon som behöver gå upp i vikt ger jag lite mer.
jag ger dom den vikten jag vet att dom ska ligga omkring.
och dom ÄLSKAR RC.

Mina äter RC Fit32.
Skulle Yoga ha njurproblem så ska jag med glädje kasta ut allt vad torrfoder heter, har hon inte det så ska det ändå fasas över till blötmat sen.

Nyfiken fråga, varför det? Min katt har kronisk njursvikt och äter RC Renal och har blivit mycket bättre på det, men det är alltid intressant med vad för alternativ det finns för en katt med njurporblem.

Därför att jag tror att torrfodret är en av orsakerna till att det är så vanligt med njurproblem på katt. Jag tror inte att katterna som äter torrfoder får i sig tillräckligt med vatten och att det orsakar njurproblemen.

Ja det är nog inte torrfodret i sig som är illa, utan just att katterna inte är naturliga vattendrickare.
Katter är ju byggda för att få i sig vätska genom födan, därför är blötmat det bästa alternativet.
Mjau burkmat är ju riktigt bra, bättre är Barf, men alla kan inte och orkar inte grejja med kött då är burk bra. :D

Mina får MJAU burk och torrfoder samt RC.
Men funderar på o byta till nåt annat...
Reykurs foder rekomendation lät ineteressant har dock bara öglat igenom deras hemsida, men såg att det innehåll fisk och då backar jag lite..

Ja det är nog inte torrfodret i sig som är illa, utan just att katterna inte är naturliga vattendrickare.
Katter är ju byggda för att få i sig vätska genom födan, därför är blötmat det bästa alternativet.

Vad jag har lärt mig så går det utmärkt att ge torrfoder så länge man försäkrar sig om att katten har rikligt med färskt dricksvatten och dricker regelbundet. Torrfoder är bra för tänder, tandkött bland annat, och det ger framför allt en jämn näringsbalans. finns därmed även många fördelar.

viktigt är att inte ha vattenskålen brevid maten har jag lärt mig - katter dricker helst separat från maten. Har flera skålar som står utplacerade i lägenheten, och dessa fylls på med friskt vatten minst 2 ggr/dag, morgon och kväll. Mina två katter dricker mycket!

vill man kan man även blöta torrfodret med tex hjälp av buljong tärning om man vill som alternativ.

Jag ger Hills Science Indoor till mina, de älskar det och är mkt fina och lagom i hullet, de har fri tillgång på mat vilket enligt veterinären är det optimala så länge de håller en hälsosam vikt och inte blir feta.

jag ger blötfoder i form av tonfisk för katter 1 g/vecka, alternativt sheba blötfoder.

jodå det vet jag. En katt ska dricka ca ½ dl vatten per kilo kroppvikt per dag om jag inte minns fel. Men hur många katter får i sig den vätske mängden? MIn vattenskål står inte i samma rum som mateskålen...
Mina dricker jätte bra, trots torrisar, men de får blötmat morgon och kväll och har allihopa blivit fina i päls och hull sedan jag började med det.
Torrisar står framme jämt, dvs fri tillgång och blötmat får de så mycke de orkar, blir det lver så äts det senare eller ges till hundarna. :angel:

Och jag har lärt mig att katter i det vilda inte behöver dricka speciellt mycket utan får i sig majoriteten av vätskebehovet via maten. Därför är katter ett djur som inte känner törst på samma sätt som t.ex människor och därför trots tillgängligt vatten inte får i sig tillräckligt pga maten. Det handlar om mycket vätska, köttätande katter äter mat innehållande 70-80% vätska. Torrfoderkatter får i sig max 10% via maten. Är vi säkra på att en torrfoderkatt dricker 60-70% mer än dom som äter blötmat? Inte jag. Därför vill jag ge mina rå mat som liknar riktiga byten mer än torrfodret. Sen att torrfodret innehåller största delen spannmål är också en orsak. Katter äter inte spannmål i det vilda, varför ska dom ha det i torrfodret?

Har också läst att torrfoder inte är gjort för att blötas upp och att man dels förstör en hel del då och dels utvecklas bakterier väldigt fort i ett blötlagt torrfoder.

Mina dricker max 5 dl vatten ihop per dygn. Typ 2,5 dl st.

Jag personligen har som sagt goda erfarenheter både av torrfoder och att katterna dricker. de är friska och välmående enligt veterinär så jag ser ingen anledning att förkasta torrfodret alls. Men vill man ge blötfoder istället så är det säkert precis lika bra det.

våra katter som bor hos anders äter royal canin persian 30 och de katter som bor hos min mamma äter hills mature 7+

vet inte riktigt varför vi ger 2 olika foder, har bara blivit så. dock funkar båda foder super, har inga planer på att byta.

nån dag/dagar i veckan får katterna hos mamma blötfoder. hos anders o mig får ingen blötfoder eftersom ena perserhanen blir kass i magen av det.

alla katter har fri tillgång.

Jag ger mina katter "Mjau" torrfoder. har fött upp dem på det och nu två år senare äter de det fortfarande. Finns inget annat märke jag får i dem... deras magar har varit jätte bra hela tiden. När de var bebisar fick de även Mjau - för vuxna katter. inga problem alls. Mina katter bajsar "normalt" mkt och Mjau tycker jag är ett aldeles utmärkt torrfoder att ge.

Senast ändrad:

Ja, dom är välmående ända tills dom blir sjuka. Veterinärerna är sponsrade av torrfoderföretagen, självklart rekomenderar dom torrfoder. Och dels har dom ingen direkt kunskap om näringslära på katt.
Självklart ger man vad man vill, jag har aldrig påstått nått annat. Men jag hittar ingen logik i att ge en köttätare foder som innehåller mest spannmål. Det finns ingen logik i torrfoder alls vid närmare eftertanke.

Senast ändrad:

Fast logik med torrfoder är där ju allt, även om det finns för- och nackdelar med både torrfoder och blötfoder.
Lite av logiken är ju nog att den kan stå framme längre än vad blötfoder kan utan att härsknar och luktar, en öppnad förpackning håller bättre, torrfoder anses väl något bättre mot tandsten än vad enbart mjukt blötfoder är. Dessutom är en logisk tanke för oss att hunden slutar äta sitt foder om katterna får blötfoder...

Så lite logik finns där allt även om där är nackdelar och fördelar med allt.

Fast logik med torrfoder är där ju allt, även om det finns för- och nackdelar med både torrfoder och blötfoder.
Lite av logiken är ju nog att den kan stå framme längre än vad blötfoder kan utan att härsknar och luktar, en öppnad förpackning håller bättre, torrfoder anses väl något bättre mot tandsten än vad enbart mjukt blötfoder är. Dessutom är en logisk tanke för oss att hunden slutar äta sitt foder om katterna får blötfoder...

Så lite logik finns där allt även om där är nackdelar och fördelar med allt.

Fast det är ju logik riktad mot människans bekvämlighet, den har ingenting med kattens natur att göra. Hållbarhetsargumentet alltså. Vad gäller tandsten så slipar torrfoder generellt sett inte alls bort tandsten. Det finns ett fåtal torrfoder som har granskats av oberoende källor och har bevisad effekt mot tandsten och det är fis i rymden som har visats ha verklig effekt. Det handlar om inte ens en handfull foder på den svenska marknaden.

Visst är det det!
Det är väl bara människor som har ett logiskt tänkande...och samtidigt är det väl även bara människan som är så väldans bekväm också...
Det är ju min (jag=människa) bekvämlighet (och oro och egoism med kanske?) som gör att jag väljer att ge dem torrfoder och att ha dem inomhus.

Jag är ju väldigt ny på det här med att ha katt till något annat än stallkatt (som får jaga själv och får annat som tillägg) så jag greppar med näbbar och klor efter information och granskar kritiskt efter mitt eget huvud och det kunnade jag får efter det jag läser mig till. Dock måste jag säga att många böcker är skämmande dåliga ,vilket jag även tycker gäller hundvärlden, hästvärlden kan jag på ett helt annat sätt och kan granska information (tex. foderrådgivare, veterinärer, informationsböcker mm) på ett helt annat sätt.

Jag har förstått att det här med att torrfoderts effekt på tandsten ska vara väldigt ringa, om ens någon. Enbart blötfoder bör ju inte heller ge någon effekt här. Ärligt så tänker jag inte så mycket på detta nu, då mina kisar har mjölktänderna kvar...

Dock har mina år inom hästeriet härdat mig och det är ju klart att det faktiskt inte alltid är så att dyrast är bäst, så jag tänkte höra mig för lite hur det är bland katterna och foderna där.

Är alla skräpfoder skräp eller har de fått en dålig stämpel för att de säljs i vanliga affärer, eller är billigare? Många verkar ju väldigt nöjda med Mjau (skräp?), bilanx (skräp?) har jag blivit rekommederad av en seriös raskattsuppfödare. En annan "kattmänniska" varnade mig för RC-kitten, för att det var "broilerfoder". Så mitt huvud snurrar... varför diar dem inte helt längre!
Är dyrare foder alltid bättre än billigare?

Att man ska undvika spannmål som största ingrediens låter ju såklart logiskt (om spannmål ens ska finnas med).
Hur ska salthalterna hålla sig? Finns det några riktlinjer där det bör hålla sig för att vara hälsosamt, och var går gränserna till när det blir skadligt?
Jordbruksverket har ju fina utfodringsrekommendationer och värden så man kan räkna foderstater till häst i det oändliga. Finns detta till hund och katt, vet att jag saknade detta till vovven med när vi skulle byta foder till henne.
Men där får man mer förlita sig på tillverkarna, eller?
Som MissFideli skrev så är det ju inga skador som uppkommer från en dag till en annan...

Alla foder som finns på marknaden uppfyller SJVs krav. Står det att fodret är ett helfoder så uppfyller fodret de krav SJV ställer. Däremot finns ingen tabell som tex. SJV har upprättat där man kan se exakta minimum- eller maximumvärden. Vill man ha någon slags tabell som anger riktvärden kan man använda sig av tex. AAFCOs.

Sedan kan man såklart räkna ut energibehov för just sin egen katt, men de siffrorna är ju väldigt generella så i slutändan sitter man ändå där och måste justera mängden mat efter individ. Har gått igenom hela den där harangen med att upprätta individuella foderstater till katterna och sedan gjort egen mat efter det och visst var det intressant, men mycket slöseri med tid.

Det fina med kommersiella foder är ju att djurägarna ska slippa tänka på sådana saker.;)

Och nej, man kan inte konsekvent säga att dyra foder är bättre än billiga. Man får fortfarande lov att se till ingredienserna, vart fodret är tillverkat (ju kortare transportsträckor ju lägre transportkostnader vilket kan ge lägre total foderkostnad) och sedan hur man som helhet utfodrar katten. Jag tror säkert att stallkatter utan tvivel kan må bra av att käka de billigaste och sämsta torrfodren på marknaden eftersom deras huvudsakliga föda ändå är de bytesdjur de själva fångar. Innekatter är mycket mer beroende av att matte/husse kommer hem med ett foder av iaf hyfsad kvalité.

Personligen anser jag att en del av de dyrare fodren är dyrare pga. marknadsföringen och inte nödvändigtvis för att de är hälsosammare än de billigare.

Ja, dom är välmående ända tills dom blir sjuka. Veterinärerna är sponsrade av torrfoderföretagen, självklart rekomenderar dom torrfoder. Och dels har dom ingen direkt kunskap om näringslära på katt.
Självklart ger man vad man vill, jag har aldrig påstått nått annat. Men jag hittar ingen logik i att ge en köttätare foder som innehåller mest spannmål. Det finns ingen logik i torrfoder alls vid närmare eftertanke.

du verkar ha bestämt dig för att allt torrfoder är döden för katter.
De varierar rätt mycket i fråga om innehåll i fråga om % kött, soja, majs, salthalt osv. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa torrfoder med coop märket ur affären : )
blötfoder är väl det optimala om man kan hålla på m ed det, dock vill det ju till att du på ett helt annat sätt har koll på vad katten då får i sig näringsmässigt eller hur.

Man behöver inte ha mer koll när man ger blötfoder än man behöver ha när man ger torrfoder. Det är helfoder båda delarna. Bara att lägga/hälla upp maten och servera.

Tror bara det finns 1 enda torrfoder som inte innehåller spannmål. Hur ofta ger vi pelleterat kött till våra hästar?

Jag har bestämt mig, ja. Som jag skrivit innan, det finns ingen logik i torrfodret ur kattsynpunkt alls. Tyvärr är ju torrfoder så enormt smaksatt med smakämnen så katterna föredrar oftast torrfoder framför blötmat. Det smakar och luktar bättre. Men planen är att försöka få över Yoga och Abbie på BARF någorlunda snart och funkar inte det så ska nästa omgång katter absolut får BARF. Inget mer torrfoder.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 061
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama