Sv: Torrfoder till katterna?
Visst är det det!
Det är väl bara människor som har ett logiskt tänkande...och samtidigt är det väl även bara människan som är så väldans bekväm också...
Det är ju min (jag=människa) bekvämlighet (och oro och egoism med kanske?) som gör att jag väljer att ge dem torrfoder och att ha dem inomhus.
Jag är ju väldigt ny på det här med att ha katt till något annat än stallkatt (som får jaga själv och får annat som tillägg) så jag greppar med näbbar och klor efter information och granskar kritiskt efter mitt eget huvud och det kunnade jag får efter det jag läser mig till. Dock måste jag säga att många böcker är skämmande dåliga ,vilket jag även tycker gäller hundvärlden, hästvärlden kan jag på ett helt annat sätt och kan granska information (tex. foderrådgivare, veterinärer, informationsböcker mm) på ett helt annat sätt.
Jag har förstått att det här med att torrfoderts effekt på tandsten ska vara väldigt ringa, om ens någon. Enbart blötfoder bör ju inte heller ge någon effekt här. Ärligt så tänker jag inte så mycket på detta nu, då mina kisar har mjölktänderna kvar...
Dock har mina år inom hästeriet härdat mig och det är ju klart att det faktiskt inte alltid är så att dyrast är bäst, så jag tänkte höra mig för lite hur det är bland katterna och foderna där.
Är alla skräpfoder skräp eller har de fått en dålig stämpel för att de säljs i vanliga affärer, eller är billigare? Många verkar ju väldigt nöjda med Mjau (skräp?), bilanx (skräp?) har jag blivit rekommederad av en seriös raskattsuppfödare. En annan "kattmänniska" varnade mig för RC-kitten, för att det var "broilerfoder". Så mitt huvud snurrar... varför diar dem inte helt längre!
Är dyrare foder alltid bättre än billigare?
Att man ska undvika spannmål som största ingrediens låter ju såklart logiskt (om spannmål ens ska finnas med).
Hur ska salthalterna hålla sig? Finns det några riktlinjer där det bör hålla sig för att vara hälsosamt, och var går gränserna till när det blir skadligt?
Jordbruksverket har ju fina utfodringsrekommendationer och värden så man kan räkna foderstater till häst i det oändliga. Finns detta till hund och katt, vet att jag saknade detta till vovven med när vi skulle byta foder till henne.
Men där får man mer förlita sig på tillverkarna, eller?
Som MissFideli skrev så är det ju inga skador som uppkommer från en dag till en annan...