Torrfoder till katterna?

Sv: Torrfoder till katterna?

Om jag förstått det hela rätt så är fit för katter som är ute några timmar och ska bevara idealvikten hos katten.
Outdoor är högenergifoder för katter som rör sig ute mycket.
Hmmm, känns som att man kanske skulle prova outdoor till vår stora i stället för fit, han behöver lite mer massa.

Det går att läsa mer på RC´s hemsida.
Tack för svar!
Ska läsa deras hemsida.:laugh:

Kattens drickvanor som passar ihop med torrfodret ja. Liksom att RC förr skrev att katter äter uppåt en 13 gånger om dan. Självklart är det vinklat åt deras håll!

Och problemet är att få katter som äter enbart torrfoder dricker ordentligt. Jag mätte lite nu inför Yogas vetbesök, 6 dl på 2 dygn och 2 katter. Alltså snitt 1,5 dl per katt och dygn. Mot 2,5-3 som är behovet. Dom får vatten i en stor porslinsskål i vardagsrummet medan maten står i köket.

Senast ändrad:

Jag är medveten om att det är det som är problemet, med effekten urinvägs problem på sikt. Om dina katter inte dricker ordentligt är det självklart ett problem. Mina dricker lätt mer än 2 dl om dagen, så i mitt fall funkar det utmärkt som jag ser det, särskilt som deras kost inte enbart består av torrfoder utan några ggr i veckan även blötfoder.

Senast ändrad:

I mina ögon är dina katter bättre utfodrade än mina, jag har inte fått mina att förstå att blötmat är gott vilket är planen. Framförallt nu när Yoga har foderallergi och ändå måste byta mat. Men katter är katter, betänketiden är lååååång :p

I mina ögon är inte enbart vattenaspekten problemet, men alla gör det som de anser vara bäst för sina katter. :)

Tack vad glad jag blir :). Tack för att du kan resonera objektivt och konstruktivt! :bow:

ja katter är väldigt kräsna och det är hemskt vilka vanor de utvecklar runt mat. Min ena är en hittekatt. När jag fick hem honom åt han ALLT. köttfärs, räkor, ägg - allt! jag var noga med att variera så det var inte ens att jag liksom slutade variera så han blev van på ett visst foder. Men han valde ändå, och blev kräsnare och kräsnare. Numera äter han bara ett visst torrfoder och VISSA blötmats sorter. så jag får köra på de som funkar. Jag önskar han gick att koka diverse hem kokta mål på, för det vore underbart - men det vägrar han. han äter Hills torrfoder som sagt, Indoor varianten, samt tonfisk (måste vara salladstonfisken i vatten, annan sort går inte), samt sheba oxkött i läcker sås, lammkött i läcker sås, samt möjligtvis anka. INGET annat. Mjölk dricker han, men bara ur dricksglas, inte ur egen skål.

den lilla katten är ännu mer kräsen, Hills torrfoder och tonfisk, samt lite jordgubbe och persika emellanåt. det är allt. men dricker gör de som sagt : )

tack igen för din objektiva förmåga och vänliga ton trots att vi var lite oense emellanåt. :bow:

så du menar att det är katastrof med torrfoder 5 dagar i veckan, kompletterat med blötfoder ca 2-3 dagar i veckan (sidledes med torrfodret) samt att de som sagt dricker?
utveckla gärna!

Så där kräsna är våra kissar också. Den lilla äter inte blötmat överhuvudtaget som tur är så dricker hon efter varje gång hon varit vid sitt torrfoder.
Den stora började med att äta Whiskas prortionspåsar, sen dög inte det längre då gick vi över till ICA. Efter ett tag så gick inte det heller längre, nu äter han Mjaus tetrapak och kan också äta Euroshoppers burkmat. Dock så måste det vara i gelé för i sås se det går inte. Även torrfoder går ner. Sen så äter han ju en hel del som han fångat själv.
Lax och en del annan fisk kan gå ner, men inget annat.

Oj, inte ofta jag kallas vänlig :o :p
Jag står fast vid min åsikt, BARF är bäst, blötmat sen och torrfoder bland det sämsta. Men du kompletterar iaf, det ger ju dina katter en del mer vätska via fodret än mina som bara äter torrfoder.
Mina är strikt uppfödda på torrfoder, tyvärr köpte jag torrfodertillverkarnas, djuraffärernas och veterinärernas åsikter med hull och hår. Nu har jag förstått att de 2 sista ju får sin kunskap från torrfodertillverkarna och även om jag avfärdade Sol i början så har jag tänkt om.
Det finns ju inga direkta bevis på att torrfoder är skadligt för katten, jag kan bara basera mina åsikter på det jag tycker låter logiskt. Och mitt eviga ifrågasättande :p

Men man kan ju vara ense om att vara oense :D

se ytterligare en anledning att sola dig i glansen den enda gången du har tillfälle isåfall :rofl:

jag tror inte ens vi är oense och behöver enas om det. Jag är fullt medveten om att en varierad kost är det bästa för katter. det jag stötte mig på var att torrfoder även om det ges blötfoder ett par tre gånger i veckan och katten dricker bra, stämplades som djävulen själv i plastförpackning, dessutom med mkt otrevliga dryga tongångar. så återigen, jag tror inte vi har ngt som vi faktiskt är direkt oense om.

kolla hemsidan nedan så förstår du vad jag menar ....;)

www.jameswellbeloved.se

/// lady_ann

Du får nog specificera dig lite mer. Är det att fodret inte innehåller nötkött, vete, soja, mejeriprodukter, färgämnen och konserveringsmedel det skulle generellt skulle vara bättre? Är det dessa ingredienser som anses vara slaggprodukter? JW är inte unikt ur den aspekten.

Färgämnen och konseveringsmedel håller jag med om inte har något i kattmat att göra, men deras

"Vi undviker ingredienser som t.ex. mjölk, oxkött och vete, vilka vi tror kan leda till födoämnesallergier."

är lite märkligt. De vanligaste allergenerna är de råvaror som är vanligast i kattmat. Katterna överexponeras för dessa proteiner. JWs styrka, den hypoallergena effekten, beror helt och hållet på att de använder proteinkällor som än så länge är ovanliga. Ovanliga proteinkällor är inget gemene katt har lyckats utveckla en allergi mot. Om dessa proteiner växer i popularitet och blir lika vanliga som kyckling, fisk och nötkött kommer vi se allergi mot dessa proteiner öka också. Det har redan hänt i USA så där tar man nu till extremer för att framställa hypoallergena foder (man använder hjort, krokodil, struts och andra dyra och oerhört ovanliga proteinkällor).

Att JW fortfarande är hypoallergent anser jag vara ett starkt argument för att inte ge det till andra än foderallergiska katter. Ju vanligare JW blir, ju mer kommer dess styrka i unika proteinkällor försvagas.

Du får nog specificera dig lite mer. Är det att fodret inte innehåller nötkött, vete, soja, mejeriprodukter, färgämnen och konserveringsmedel det skulle generellt skulle vara bättre? Är det dessa ingredienser som anses vara slaggprodukter? JW är inte unikt ur den aspekten.

Färgämnen och konseveringsmedel håller jag med om inte har något i kattmat att göra, men deras

"Vi undviker ingredienser som t.ex. mjölk, oxkött och vete, vilka vi tror kan leda till födoämnesallergier."

är lite märkligt. De vanligaste allergenerna är de råvaror som är vanligast i kattmat. Katterna överexponeras för dessa proteiner. JWs styrka, den hypoallergena effekten, beror helt och hållet på att de använder proteinkällor som än så länge är ovanliga. Ovanliga proteinkällor är inget gemene katt har lyckats utveckla en allergi mot. Om dessa proteiner växer i popularitet och blir lika vanliga som kyckling, fisk och nötkött kommer vi se allergi mot dessa proteiner öka också. Det har redan hänt i USA så där tar man nu till extremer för att framställa hypoallergena foder (man använder hjort, krokodil, struts och andra dyra och oerhört ovanliga proteinkällor).

Att JW fortfarande är hypoallergent anser jag vara ett starkt argument för att inte ge det till andra än foderallergiska katter. Ju vanligare JW blir, ju mer kommer dess styrka i unika proteinkällor försvagas.

det jag menar med slaggprodukter är tex vete och soya. Slaggprodukter var kanske fel ordval jag tänkte mer på dåligt innehåll.
Men om man nu ska resonera som du gör att katterna inte är allergiska mot JW för att dom andvänder anka och kalkon i stället för tex oxkött så kommer ju kater aldrig till att kunna äta något torrfoder för förr eller senare blir alla olika sorters kött vanligare och vanligare i olika sorters katt foder.

Vad som är bra meed JW är att dom inte andvänder konserveringsmedel eller färgämnen som är dom ämnena som faktiskt kater är mest allergiska mot.

/// LAdy_ann

Jag har dock lite svårt att förstå varför ris, potatisprotein och majsgluten skulle vara bättre än vete och soja.

Sedan är det inte bara vad jag tycker, att hypoallergena foders styrka ligger i ovanliga proteinkällor, det är ett faktum.

De flesta katter blir inte allergiska, men när allergier utvecklas är det mot de proteiner kroppen överexponeras för allergi i regel utvecklas. Därför är det bra att katter äter de vanliga proteinkällorna så långt som möjligt (dvs. alla icke-allergiska katter). Så förbehåller man de ovanligare proteinkällorna till de katter som verkligen behöver dem.

Alla sorters kött behöver inte bli vanliga proteinkällor.

Mjau kalkon (blötmat) - hör det också till en sådan här ovanlig proteinkälla man egentligen skulle undvika? Jag tycker inte att kalkon överlag verkar vara särskilt vanligt kött (såsom nötkött och kyckling) direkt, men jag vet inte. Det kanske det är?

Kalkon överlag tycker jag man kan indvika om man inte behöver ge det. MJAU Kalkon vet jag brukar funka bra för en del katter med krångliga magar.

Kan man köra på de gamla hederliga köttsorterna är det bra. Sedan tror jag väl iofs att en varierad kost överlag skyddar mot allergiproblem, men hypoallergena foder tycker jag inte att man ska ge andra katter än sådana som har misstänkta allegier. Dumt om vi blir tvugna att börja göra kattmat av struts här i Sverige också, onödigt dyrt. ;)

Har försökt läsa igenom hela tråden, men kan hända att jag missat nåt då jag bara ögnat igenom vissa delar i början.

Har en liten fråga bara: Vad är BARF?

Min überkräsna katt äter Mjau torrfoder, men ska försöka övergå till Orijen.
Hon fick prova det förut, hon matstrejkade först i 2 dagar, sen så vräkte hon i sig det, efter det har man kunnat ha Orijen som godis till henne, hon slänger sig verkligen över det :D

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 061
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama