Torrfoder med mycket kött

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Salla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 5 535
Sv: Torrfoder med mycket kött

Visst är det så, vad jag menade är att om jag t ex har en hund som är allergisk mot kyckling och det finns animaliskt fett och benmjöl från kyckling i fodret även om ett annat köttslag är huvudkällan - hur påverkas hunden?

+ squarepants

Hennes nuvarande foder innehåller kycklingkött, nöt och fläskgrevmjöl, korn, majs, animaliskt och vegetabiliskt fett, ris, linfrömjöl, betfiber, vetegroddar, äggpulver, blodmjöl, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS) och glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårämnen.

Ett helt hopkok av saker med andra ord.

Markerar vad jag anser kan vara potentiella "bovar" i dramat.

Harley hade ju en del foderallergier (bla) och vi blev avrådda att ge mycket animaliska proteiner ochhelst inte nöt eller gris...men så gjorde motvallstanten i mig tvärtom och började fodra rått och nästan enbart animaliskt och symptomen minskade drastiskt, nästan 70 procent.

Prova att ta bort utfyllnadskällorna till att börja med och se hur hunden reagerar! Ris ska väl gå an, men resten skulle jag inte betala för :)

Så Standardt kan vara något för oss ändå? Hon verkar ha en lite känslig mage också, och så vet vi ju som sagt inte vad hon har fått eksemet/allergin ifrån heller.

Ja jag tycker iaf att det är värt att prova det, sedan är det ju jättesvårt att säga. Tänk bara på att vänja in standart mycket långsamt annars kan jag garantera lös mage.

Ja jag har hört att det ska vara lång invänjningsperiod (stavas hur? :p). Hur lång period bör man köra? Har ganska mycket kvar av nuvarande säcken och har inte lust att köpa en ny om det kan vara det som utlöser eksemet.

Varför kan en hög fosforhalt vara skadligt? Nu äter bara min vilt som godis eller max upp till 2dl som utfyllnad utöver bravo. Men ändå bra veta!

Varför kan en hög fosforhalt vara skadligt? Nu äter bara min vilt som godis eller max upp till 2dl som utfyllnad utöver bravo. Men ändå bra veta!

För hög fosforhalt mot kalciumhalten kan bland annat kalka ur skelett vilket kan leda till spontanbrott på ben. Allmänt fosforöverskott kan ge hormonstörningar, hälta och förkalkningar av njurarna.

Senast ändrad:

Något jag inte gillar nu när jag funderar på Standardt är alla olika köttkällor. I hjort så kommer det animaliska fettet och benmjölet från både gris och kyckling, likadant i de andra varianterna. Extra innehåller även nöt.

Säkert? :confused:
Jag fick informationen att det var enbart hjort..
Nu tror jag iofs inte att det är kött, utan något sädesslag han inte tål.. men ändå.. bra att veta..

Säkert? :confused:
Jag fick informationen att det var enbart hjort..
Nu tror jag iofs inte att det är kött, utan något sädesslag han inte tål.. men ändå.. bra att veta..

Saxat från Standardts hemsida:

RÅVARUINNEHÅLL
1 Rismjöl

Enda spannmål

Glutenfritt

Fytinsyrafritt

Lättsmält för mage och tarm

2 Köttmjöl

Hjort som gått i vilthägn

3 Animaliskt fett

Ister och kycklingfett

Rikt på Omega 3, 6, linolinsyra och linolensyra

4 Kycklinglever En naturlig A-vitamin, järn och lecitinkälla

5 Ägg Animalisk proteinkälla. Rikt på vitaminer, mineraler och fett

6 Näringsjäst B-vitaminkomplex

7 Mjölksyrekultur

8 Benmjöl & Broskmjöl Gris och kyckling

9 Vitaminer

10 Mineraler /
Spårämnen

ok, tack...mycket billigare än JWB ...bättre då? Vad säger ni som använt båda ?
Förresten så ska jag ha senior light

Ah, ok. Trodde det skulle vara mycket längre, men vad bra :). Då ska jag ta mig en allvarlig funderare.

Något jag inte gillar nu när jag funderar på Standardt är alla olika köttkällor. I hjort så kommer det animaliska fettet och benmjölet från både gris och kyckling, likadant i de andra varianterna. Extra innehåller även nöt.

Magnussons Meat and Biscut då?

både min förra och min nuvarande fixade inte James Wellbeloved. Gick bra på Standart, den nuvarande är något hård i magen av den.

Nja, den innehåller både fullkornsvetemjöl och kornmjöl. Har faktiskt haft det till den lilla innan Arwen kom, han uppskattade den inte alls.

Har du testat Advance sensitive? Min hund började klia sig som en tok när jag provade olika foder. Han är så kräsen, därför testade jag olika.
När jag började med advance försvann det helt. Dessutom äter han duktigt av det också.

Det här är innehållet, riktigt dålig på vad som är bra eller inte. Men jag är riktigt nöjd iaf!

Lax (20%), ris (18%), majs, mjöl av majsgluten, dehydrerat protein av tonfisk, animaliskt fett (stabiliserat med E-vitamin), hydroliserat animaliskt protein, betmassa, jäst, kaliumklorid, fruktooligosacárider, citrusextrakt rikt på bioflavoner.

Betmassa är väl socker har jag för mig, men annars lät det väl inte så tokigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
578
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
703
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men...
Svar
19
· Visningar
1 226
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka