Torra, sprickiga hovar

Sv: Torra, sprickiga hovar

Fast har du tänkt på att eksemet kanske blir värre pga ett sådant sump hål, där frodas gärna insekterna med glädje och en perfekt fortplantnings plats.

Det är andra sommaren iår som han står i denna hage och han har haft exem 5 år snart. Exemen har t.o.m. blivit bättre än tidigare då han kliade man och svans;). Idag kliar han varken man eller svans, utan biter "bara" upp sår på skap o vid kastanjerna på frambenen + att han är svullen om skapet. Det har han dock tyvärr varit så länge jag kan komma ihåg... :(

Hagen är enorm och det finns även platser där det är öppet och blåser... och torrt! :)

Förra sommaren gjordes detta dagligen när det var som :devil: , det underlättade även för hovis när det var dags. Det är ju inte så kul för dem att verka i ett horn som är torrt och stenhårt, svårt att få en sådan verkning bra.

Ja okej... :) Ska prova med olja tror jag.

Då har jag varit och köpt hovolja, Ekol hovolja ifrån Hööks blev det. Men olja som olja antar jag.

Ska man he på hela hoven eller undvika kronranden? Dom sa på Hööks att det var gammalt hästspråk att man inte ska he på kronranden för det är där hoven själv producerar fett osv, så her man där slutar den producera, men vad som är sant eller inte är ju svårt att veta.

Man skulle i alla fall bara hålla på tills hoven var fin igen.

Jag smörjer med lin/rapsolja på fuktiga hovar precis som flera andra här gör. Jag masserar noga området på och kring kronranden. Lärt mig att det stimulerar hovväxten. Har jag inte olja har det hänt att jag använt vanlig fuktkräm på hovarna. Detta gör jag både vid torra respektive leriga perioder och det fungerar mycket bra.

Jag smörjer med lin/rapsolja på fuktiga hovar precis som flera andra här gör. Jag masserar noga området på och kring kronranden. Lärt mig att det stimulerar hovväxten. Har jag inte olja har det hänt att jag använt vanlig fuktkräm på hovarna. Detta gör jag både vid torra respektive leriga perioder och det fungerar mycket bra.

Ja, ska se om det blir nåt resultat :) Får hoppas på det, för vill inte ha dessa torra, sprickiga hovar länge till :crazy:

Sprickor som uppstått försvinner ju inte med mindre än att de verkas bort, de kan däremot dra ihop sig och bli mindre om hornet får mer fukt som den kan behålla.

Sprickor som uppstått försvinner ju inte med mindre än att de verkas bort, de kan däremot dra ihop sig och bli mindre om hornet får mer fukt som den kan behålla.

Ja, det är klart :D Men man kan ju förebygga nya sprickor då i alla fall :) Hovarna ser inte lika torra ut nu, men än så länge är dom inte bra. Men det kanske kommer.

Det jag har hört är att det är hovFETT som inte är bra..men det är kanske också bara en skröna? För om man fettar in hoven så "vänjer" den sig och man måste fortsätta fetta in den för den gör inte det av sig själv längre. Någon som hört nåt sånt? Men om hovolja har jag inte hört att det inte vore bra.

Kan man köra med matolja också, eller vilken olja är bäst?

Enligt hovslagarna fisklevertran, rapsolja även olivolja fast det är dyrt samt hovolja

Det jag har hört är att det är hovFETT som inte är bra..men det är kanske också bara en skröna? För om man fettar in hoven så "vänjer" den sig och man måste fortsätta fetta in den för den gör inte det av sig själv längre. Någon som hört nåt sånt? Men om hovolja har jag inte hört att det inte vore bra.

Kan man köra med matolja också, eller vilken olja är bäst?

Har också hört att hovfett är dåligt för hoven. för precis som du säger vänjer sig hoven med det och producerar inte sitt eget fett till slut. det är ju som oss människor när vi börjar använda vissa lepsyler, då blir man beroende och läpparna blir bara värre när man slutar använda det.
oljan verkar fungera bra än så länge iaf :)

Ja det här torde vara en av många myter, det är inte för inte man rekommenderar en balanserad foderstat. All produktion kommer inifrån, det finns ingen återfettning av horn eftersom horn är dött material (nagel). Men man kan genom en balanserad foderstat få ett friskare och mer elastiskt horn, samt även öka tillväxten av nytt horn.

Ja det här torde vara en av många myter, det är inte för inte man rekommenderar en balanserad foderstat. All produktion kommer inifrån, det finns ingen återfettning av horn eftersom horn är dött material (nagel). Men man kan genom en balanserad foderstat få ett friskare och mer elastiskt horn, samt även öka tillväxten av nytt horn.

Ja, inifrån ja :) Man ska nog inte kleta på massa saker utifrån.
Så det finns alltså inget hos hästen som återfettar hoven själv? Då ljuger dom på Hööks i Sundsvall :p

En bra foderstat ger ett bra horn, sekundära saker man kan ta till för stunden är bl a hovolja. Den hjälper hoven att bibehålla den fukt som den tar upp från marken, fukt som annars skulle ha dunstat bort om hoven är i dålig kvalitet. För ett bra horn tar det lite längre tid att släppa ifrån sig fukt, men vid torra somrar och underlag står inte ens bra horn emot dessa smällar.

En bra foderstat ger ett bra horn, sekundära saker man kan ta till för stunden är bl a hovolja. Den hjälper hoven att bibehålla den fukt som den tar upp från marken, fukt som annars skulle ha dunstat bort om hoven är i dålig kvalitet. För ett bra horn tar det lite längre tid att släppa ifrån sig fukt, men vid torra somrar och underlag står inte ens bra horn emot dessa smällar.

Ja, hovolja har jag ju börjat med nu. Gör ren hovarna, vattenbadar dom ibland och sen penslar jag på oljan. Man ser att hoven inte torkar som den annars gör rätt fort efter man har gjort ren den.
Men det var just hovfett som man hört varit så dåligt och det använder jag inte.

Hoppas hovarna mår bättre. Som jag förstått det så tillförs den allra största delen fukt till hoven genom blodcirkulationen, en liten del kan tillföras av vatten utifrån. Genom att smörja hoven utifrån dunstar/torkar inte hoven ut lika lätt. Olika hur tåliga hovar hästarna har. Underlaget hästen går på kan torka ut hovarna, exv lera som när den torkar drar med sig fukt från hoven. Torrt underlag drar oxå åt sig fukt. Så förutom bra foderstat, stimulera blodcirkulationen genom t ex ridning då hovens cirkulation ökar. Vattenbad finns det olika åsikter om men det kan bara påverka hovens fuktighet marginellt. Jag skulle se till att hovarna är helt rena och därefter smörja med ngn vegetarisk olja, t ex linfröolja. Blir inte så dyrt om man bara har en häst, är mkt drygt.Gör detta dagligen och skippa vattenbadet så ska du att du får resultat. Sen är det som Boj säger, att sprickorna måste verkas bort men det som finns ovanför kan du se till att hålla i god kondition så förbygger du ytterligare sprickor. Testat m bra resultat !:)

Hoppas hovarna mår bättre. Som jag förstått det så tillförs den allra största delen fukt till hoven genom blodcirkulationen, en liten del kan tillföras av vatten utifrån. Genom att smörja hoven utifrån dunstar/torkar inte hoven ut lika lätt. Olika hur tåliga hovar hästarna har. Underlaget hästen går på kan torka ut hovarna, exv lera som när den torkar drar med sig fukt från hoven. Torrt underlag drar oxå åt sig fukt. Så förutom bra foderstat, stimulera blodcirkulationen genom t ex ridning då hovens cirkulation ökar. Vattenbad finns det olika åsikter om men det kan bara påverka hovens fuktighet marginellt. Jag skulle se till att hovarna är helt rena och därefter smörja med ngn vegetarisk olja, t ex linfröolja. Blir inte så dyrt om man bara har en häst, är mkt drygt.Gör detta dagligen och skippa vattenbadet så ska du att du får resultat. Sen är det som Boj säger, att sprickorna måste verkas bort men det som finns ovanför kan du se till att hålla i god kondition så förbygger du ytterligare sprickor. Testat m bra resultat !:)

Ja, jag sköljer av dom nu och gör ren dom, sen her jag på hovolja. Som det ser ut så verkar det fungera bra, då hovarna har blivit något mörkare. Innan var dom ljusa och torra och sköra. Sprickorna får väl verkas bort, men han har rätt mycket sprickor, eller flisor längs upp på hoven vid kronranden också.

Det var väldigt lerigt i våras, så det är nog en bidragande orsak till dåliga hovar, dessutom den värme som kom som gjorde allt torrt som fnuske, ridplanen bara dammade då man red där :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka