Torra, sprickiga hovar

G

Gauti

Vad göra åt detta? Är så torrt och varmt ute, paddocken och allt bara dammar... :( Hovarna blir fulare och fulare. Spricker både upptill och nertill :( Vad gör ni åt detta??

Jag brukar vattenbada hovarna nu som då, men finns det nåt annat att göra? Använder absolut inte hovoljor osv.

Sv: Torra, sprickiga hovar

Jag gör som dig, Vattenbadar efter ridning :) . Min häst har väldigt bra hovar , men för att vara helt säker badar jag dom ändå.
Efter skoning använder jag hovfett. Annars är det bara vatten som gäller för oss. ;)

Standardtips som hovslagare brukar rekommendera, blöt hovarna och låt överskottet av vatten tinna av. Olja sen i hovarna med hovolja på utsidan samt trakt och ballar men ej sulan.
Då stannar vattnet kvar innanför oljan, i annat fall är vattningen värdelös eftersom den dunstar från hornet ganska omedelbart.

Standardtips som hovslagare brukar rekommendera, blöt hovarna och låt överskottet av vatten tinna av. Olja sen i hovarna med hovolja på utsidan samt trakt och ballar men ej sulan.
Då stannar vattnet kvar innanför oljan, i annat fall är vattningen värdelös eftersom den dunstar från hornet ganska omedelbart.

Hm.. Vad för hovolja då?! För vissa säger ju att hovolja inte är bra :(

Har man hovarna i vattenbad ja, ca 10-20 minuter då :), så hinner hovarna suga åt sig vatten. Men sköjer man bara av dom håller jag med om att vattnet bara dunstar bort.

De suger inte åt sig mer på 20 minuter än att man blöter hovarna dagligen, kruxet är bara att oavsett du låter hovarna bada eller blöter dem så försvinner vattnet ut hornet på nolltid om inget stoppar det. Förra sommaren var också extremt torr, jag använde mig då av detta knep. Man kunde se en rand på hoven där hornet var återfuktat och vart det fortfarande var torrt. Med tiden steg den här randen, och till slut hade hela hoven fukt trots de torra dagarna.

Jag använde Kerkerhart hov olja, men såvitt jag vet funkar det lika bra med annan hov olja också eller foder/levertran. Vad skulle det vara för dåligt med hov olja?

Mina hästar har löst det själva. Det finns ett sumpigt område i hagen med massa gott gräs. Det torkar aldrig upp där under sommaren. Där kan de stå i ett par timmar varje dag med vatten och gegga halvvägs upp till knäna och beta.:D Tyvärr innebär ju detta också att de är konstant leriga om ben och hovar.

Olivolja! Använder detta till mina hästar i perioder när dom har torra hovar, och det funkar kanon! Ett plus är ju även att det är bra mycket billigare än s.k hovolja.

Olivolja! Använder detta till mina hästar i perioder när dom har torra hovar, och det funkar kanon! Ett plus är ju även att det är bra mycket billigare än s.k hovolja.

Där höll jag inte med, fast sen kanske det beror på vilken typ av olivolja du åsyftar på. Men 1½ liter hovolja kostar 65 kr, medan olivoljan har en högre liter pris än så.

De suger inte åt sig mer på 20 minuter än att man blöter hovarna dagligen, kruxet är bara att oavsett du låter hovarna bada eller blöter dem så försvinner vattnet ut hornet på nolltid om inget stoppar det. Förra sommaren var också extremt torr, jag använde mig då av detta knep. Man kunde se en rand på hoven där hornet var återfuktat och vart det fortfarande var torrt. Med tiden steg den här randen, och till slut hade hela hoven fukt trots de torra dagarna.

Jag använde Kerkerhart hov olja, men såvitt jag vet funkar det lika bra med annan hov olja också eller foder/levertran. Vad skulle det vara för dåligt med hov olja?

Ja, enligt mina hovslagare så är inte hovolja nå bra. Däremot säger dom matolja osv brukar funka. Men vad kan det vara för skillnad egentligen?!

Ska man alltså he på det när hoven är blöt då?

Mina hästar har löst det själva. Det finns ett sumpigt område i hagen med massa gott gräs. Det torkar aldrig upp där under sommaren. Där kan de stå i ett par timmar varje dag med vatten och gegga halvvägs upp till knäna och beta.:D Tyvärr innebär ju detta också att de är konstant leriga om ben och hovar.

Hehe, ja ibland har man tur :) hade också sumpigt i hagen förut, men nu har det torkat av all denna värme och sol :( blir galen på dessa sprickiga, torra hovar :(

Säger som Boj jag, är inte olivolja väldigt dyrt?!

Her du på oljan då bara rakt på hoven eller sköljer du av hoven först?

Så länge som du ser att hoven är våt (vattnet rinner efter hoven) ska du vänta, men när den ser fuktig ut penslar man på oljan.

Ja pratar man med äldre hovisar, eller de som inte är utbildade så kan man nog få det svaret. Men å andra sidan när de blir överbevisade, så blev kommentaren " Å fasen, det funkar ju faktiskt":p

Så länge som du ser att hoven är våt (vattnet rinner efter hoven) ska du vänta, men när den ser fuktig ut penslar man på oljan.

Ja pratar man med äldre hovisar, eller de som inte är utbildade så kan man nog få det svaret. Men å andra sidan när de blir överbevisade, så blev kommentaren " Å fasen, det funkar ju faktiskt":p

Hehe, ja :) Ja, alla har ju så olika knep och rykten sprider sig ju fort även. Så har nån sagt det är dåligt, så sprider nån det vidare osv.
Men man kan ju alltid prova! Se om det blir någon förbättring! :)

Enegården säljer galoscher som man kan fylla på med vatten. Typ sjukbeslag för trasiga/skadade hovar. Kan fyllas med vatten då. Men bara läst om ej provat praktiskt.

Här har du info om galoschen: http://www.engarden.se/

Men vatten följt av olja funkar faktiskt helt ok. Sen finns det "vattenboots" som du lägger i vatten innan hästen har dem på sig över natten eller så. Bole tror jag har. Olja efter det så blir det rätt ok.

Här har du info om galoschen: http://www.engarden.se/

Men vatten följt av olja funkar faktiskt helt ok. Sen finns det "vattenboots" som du lägger i vatten innan hästen har dem på sig över natten eller så. Bole tror jag har. Olja efter det så blir det rätt ok.

Men okej... vanlig matolja, olivolja eller hovolja vad är bäst?! :) hur ofta her man på vatten och oljan då? :) varje dag, varannan?! :)

Har det lika lyxigt som dig... ;). I sommarhagen finns det ett område som tar lång tid på sig att torka ut... + att det verkar vara super smarrigt gräs där då hästarna ofta står där och betar, så hovarna är superfina! :bow: skönt att få det automatiskt utan att behöva göra något... ;). Har tillräckligt fullt upp med hans exem ändå.. :smirk:

Förra sommaren gjordes detta dagligen när det var som :devil: , det underlättade även för hovis när det var dags. Det är ju inte så kul för dem att verka i ett horn som är torrt och stenhårt, svårt att få en sådan verkning bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka