Torra hovar!

Sv: Torra hovar!

Jag använder fodertran och tycker det hjälper. Däremot tycker jag inte du ska lyssna på rådet att se till att hästen har det lerigt i hagen. För leran torkar verkligen ut hovarna! Därför var många hovar dåliga efter förra vintern när det var så regnigt hela tiden.

min ponny har alltid haft torra hovar, provade med allt, vatten olja mm. Men inget hjälpte. Så i våras så lät jag hovis dra av skorna och hon har gått barfota tills nu (ska fortsätta med det oxå) och hennes fötter har blivit hur fina som helst utan någon som helst extra vård.
Nu ser man att hoven flexar och får ta del av sin naturliga vidgning, något den inte kunde med sko=torr

Ja då hade inte hovis helt fel då angående att lera torkar ur. Vi har lerjord som blir stenhård vid torka&bottenlös slirig vid regn :crazy:tyvärr!!
Jag har mina hästar stående på halm.
Tyvärr kan hon inte vara utan skor, då våra vägar bitvis är hård.

Är det ngn som har prövat sådan där lera man köper på hink och fyller hoven med?
Har iallafall börjat smörja med olivolja nu:smirk: får se om det hjälper!
Bakjäst skulle man kanske pröva, har gett hästar det ibland när de har stått på penicilinbehandling (för magens skull). Ska man då ge dem typ varje dag alltid:confused:

Det absolut bästa för torra hovar är ullfett:idea:
Det finns i en del hovfetter, annars är olivolja väldigt bra, pensla helst två gånger om dagen och undvik att hästen står i lera!!!!!

Lera är inte bra för hovarna, mer än möjligtvis som skydd för urin:crazy:

Vatten däremot är bra!

För att öka hästens egna förmåga att få bra hovar så ge vanlig bakjäst:idea: en halv till en om dagen upplöst i lite vatten, billigt och bra för hårrem, mage och hovar:love:

Var köper man ullfett?

Den fuktiga lera "skyddar" mot spånet som obönhörligen torkar ut hovarna,

Så vida det nu är fuktig ren lera och inte massa sand i leran:angel:

Jag förstår inte att du orkar svara i ytterligare en repris tråd i detta "torra" ämne.

Favorit i repris på detta forum verkar vara i tur och ordning.

1. Fång
2. Torra hovar
3. Hjälp!

Boj, kan man inte slå i hop dessa tre favoriter i repris i en o samma tråd utifrån varje ämne för att frigöra utrymme???:bow:

Så vida det nu är fuktig ren lera och inte massa sand i leran:angel:

Jag förstår inte att du orkar svara i ytterligare en repris tråd i detta "torra" ämne.

Favorit i repris på detta forum verkar vara i tur och ordning.

1. Fång
2. Torra hovar
3. Hjälp!

Boj, kan man inte slå i hop dessa tre favoriter i repris i en o samma tråd utifrån varje ämne för att frigöra utrymme???:bow:

Orkar och orkar...ibland lyckas man uppmasa lite ork...Men nog är det bättre med lite lera istället för att packa in hovarna med snustorrt spån. Torrt ämne var det ja...

Ja då hade inte hovis helt fel då angående att lera torkar ur. Vi har lerjord som blir stenhård vid torka&bottenlös slirig vid regn :crazy:tyvärr!!
Jag har mina hästar stående på halm.
Tyvärr kan hon inte vara utan skor, då våra vägar bitvis är hård.

Är det ngn som har prövat sådan där lera man köper på hink och fyller hoven med?
Har iallafall börjat smörja med olivolja nu:smirk: får se om det hjälper!
Bakjäst skulle man kanske pröva, har gett hästar det ibland när de har stått på penicilinbehandling (för magens skull). Ska man då ge dem typ varje dag alltid:confused:

Jag ger bakjäst varje dag:idea: även på sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka