Torra hovar!

peace

Trådstartare
Min hovslagare har varit här idag och han sa att min ena häst hade väldigt torra hovar. Några råd om vad man kan göra?

Sv: Torra hovar!

Låta de vara ute mycket så de får naturlig fukt till hovarna.

Jag brukar pensla med vanlig oliv eller rapsolja.

Finns något nytt medel som heter golden hoof som visst ska vara bra man penslar på det på fötterna

Mina hästar har också ganska torra hovar så jag rådfrågade min hovslagare.

Vatten, eller fukt är det bästa enligt honom. Man kan även köpa biotin, både pulver och sådant man penslar på hovarna.

Ett tips han gav mig som har vattenkar var att spola vatten runt så att det blev lera en bra bit så hästarna tvingas gå i leran för att dricka vatten. På så vis får de fukt till hovarna. Nu går vi mot en bra årstid med snö och lera så jag tror inte du behöver oroa dig speciellt. Det är just sommaren/hösten då det är torrt ute som hovarna blir torra på många hästar.

Doppa hovarna i en hink vatten så ofta du kan och låt hovaran självtorka.
Låt om möjligt hästen gå i lera, tipset med vattenkaret är bra.
Undvik "kemiska" behandlingar av hovarna, det vill säga de flesta hovfett. Vill du ha på nåt fett så välj så naturligt som möjligt vegetabiliskt fett med andra ord.

Jag penslar torra hovar med fodertran.
Fodertran är ganska billigt och finns att köpa i dunk (tror det är 5liter) på g***ngå**en.
Det funkar!

Antingen ställa hovarna i vattenhinkar,eller pensla med fodertran.Gör hovarna mkt finare.Var tips som jag fick av min hovslagare.

Låta de vara ute mycket så de får naturlig fukt till hovarna.

Jag brukar pensla med vanlig oliv eller rapsolja.

De är ute mkt redan! Olivolja har jag hört om tidigare att det ska vara bra, men en del säger att man inte ska ta på ngt på hovväggar:confused:

Att kratsa ur hovarna när man tar in på kvällen (vilket jag redan gör:angel:). han sa att om leran får sitta i för länge så att den torkar "drar" den ut fukt från hoven.

Tvärtom tror jag han sagt. Den fuktiga lera "skyddar" mot spånet som obönhörligen torkar ut hovarna, men kratsa bort spån och skit på morgonen innan utsläpp. Däremot INGA tillsatser i form av biotin och annat. 99% av alla tillsatser är bara till för att någon i slutändan ska tjäna pengar på det!

Rapsolja använder jag och de är oxå de rådet jag fick av min hovslagare. Köpte på affären 1L för kanske 30:- har använt i över 1 månad och det syns knappt att det minskat i flaskan!

Det finns en hovsmörja som heter Elastic Hov Från Emin. Den är jätte bra.

Det absolut bästa för torra hovar är ullfett:idea:
Det finns i en del hovfetter, annars är olivolja väldigt bra, pensla helst två gånger om dagen och undvik att hästen står i lera!!!!!

Lera är inte bra för hovarna, mer än möjligtvis som skydd för urin:crazy:

Vatten däremot är bra!

För att öka hästens egna förmåga att få bra hovar så ge vanlig bakjäst:idea: en halv till en om dagen upplöst i lite vatten, billigt och bra för hårrem, mage och hovar:love:

Ger du då vanlig jäst, vad de nu heter som man smular sönder när man bakar, gul/blått litet paket? Har aldrig hört om detta till häst tidigare???:confused:

Min häst har också haft problem med torra hovar t.o.m hovsprickor.

Jag använder alosin och smörjer på hovarna och det funkar bra.
Och så har jag tillskott i fodret.
Vi har även såna här filtboots som man kan blöta och sätta runt hästens hovar.
Jag fick också ett tips av en annan hästägare att man kunde smörja på helosan vid kronranden och att det hjälpte enligt henne.

Men det är ju blötare årstid på G så din hästs hovar klarar sig nog bra i år om det inte blir världens lervinter. Men det kanske är något att tänka på nästa sommar:)

Senast ändrad av en moderator:

Min hovslagare har varit här idag och han sa att min ena häst hade väldigt torra hovar. Några råd om vad man kan göra?

Jag undrar om inte det här MSM skulle kunna funka på torra hovar? Kolla upp det kanske? Använd torv inne i stället för spån (om du nu har spån)

Jag har också den erfarenheten att intorkad lera som sitter kvar över natten gör att hovarna blir väldigt torra.

Jag spolar hovarna när hästarna kommit in från hagen. Jag har fina hagar i övrigt men vid grinden blir det ju upptrampat och lerigt och där befinner de sig en stund innan de kommer in för natten.

Tror nog också att det spelar in vilken mark man har.
Vi har ju lergjord här och den är uttorkande..

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka