Tornesch 1042

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare selmaH
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tornesch 1042

Kul att någon här väntar föl e honom, är nyfiken på bilder när fölet kommer.

I dag var jag och hälsade på Tornesch på hans hemmaplan, himla mysig och snäll kille. Han tar det lite lugnt just nu med tävlandet, hoppar på bocken 3 ggr/v, och han har hittills i år haft runt 50 ston.
Helena kommer inte själv att tävla honom efter betäckningssäsongen, hon ska göra lite annat i höst, men ev ska han lånas ut till en duktig ryttare.

Vet inte så mkt mer än det som står om honom, men det är ju nästan fullt tillräckligt för min del:) en superhingst :bow: som jag oxå skulle kunna tänka mig betäcka med ngn gång i framtiden;)

Hoppas att det är okej att jag ställer en fråga

Jag har ett sto e. Maraton som är endast 1,57 cm hög. Tror ni att jag kan betäcka med Tornesch ändå utan att det är risk för att få en allt för liten avkomma?

Det är ju alltid en chans iom att stoet är litet med iom att Tornesch är så pass stor så tror jag nog att du ska kunna få ett större avkomma. Min egen blir nog strax över 170cm med en mamma som var strax under 170cm

Hej!

Mitt lilla sto e Robin Z är också runt 157..;)
När jag talate med Thomas( har för mig att han heter så..) så sa han att han inte ger så små avkommer....sedan har jag hört att andra tror att han gör det..så jag vet inte..kommer det ut en ponny så gör det:rofl:
Det berättade för mig att han nu är runt 167 så att så jätteliten är han ju inte..

Vad har din för stam?
Eftersom vår som sagt är e Robin Z så kanske det alla fall ploppar ut en stor sak:smirk: sedan är hon ue Immer och det är väl där hon har fått sin storlek ifrån.
Lite smånervöst är det då det hon är 18 år och detta blir hennes första. Hon är tävlad med plac. i 150 så vi får väl se vad det blir:love:

Hon är e. Maraton-Rote Boldt-Urbino...
Så det är inte särskilt stort bakom henne:crazy:
Men det känns ändå som att det är värt att chansa:)

Jag tycker absolut att du ska chansa:)
Blir vi nöjda med denna fölis så blir det kanske Tornesch igen:love:

Det är ju alltid en chans iom att stoet är litet med iom att Tornesch är så pass stor så tror jag nog att du ska kunna få ett större avkomma. Min egen blir nog strax över 170cm med en mamma som var strax under 170cm

Tornesch är väl inte stor, han är 166 cm enligt hingstkatalogen, han kan ju ha vuxit till 167 cm, men är ingen jättehäst. Jag hälsade som sagt på honom i går, och han gav inte ett stort intryck alls rent kroppsmässigt.
Själv har jag ett sto e. Turban Rose som är 172 cm och vill då inte ha en större.

Är det någon mer här inne som väntar/ fått föl efter Tornesch?

Vad blev det? stor/liten? Utseende? Temperament?

Tornesch ska tävlas av Malin Bayard i höst. Han åker dit i augusti när betäckningssäsongen är över.

Jag har en fin och trevlig avkomma efter Tornesch. Den är ädel och har fin front vackert huvud som han tycks ge. Trevligt temp.
Fantastiskt roligt att Tornesch ska gå till Malin Bayard !! Skulle tro att hon tar endast emot hästar av topp kvalite´. Ska bli spännande att följa utvecklingen, han kan nog vara ett ämne för de stora klasserna.

Har du bilder på din avkomma?
Fick höra att Malin ev. skulle ha honom för några veckor sedan, kul att det blev av, det ska bli mycket intressant att följa ekipaget.

Vi har fött upp en fölunge e.Tornesch 2006 där mamman är 165 cm i mkh, men ger relativt litet, detta blev en stor fölunge och när han såldes förra året som 8 månaders var 150 cm i mkh.

Här är han som 5 månaders

5037741_9427528.jpg

Hon ser fin ut och har förärvt sin färg, är hon e. Maraton kanske? Hur som helst är det intressant att se vad som förärvs starkt från far respektive mor.

Mitt fuxsto med mycket vitt fick förra året en helbrun och i år en brun med lite vitt, båda är färgmässigt väldigt lika sina fäder, hon är själv heterozygot fux. Om hon är dräktig med Tornesch blir det kanske en brun med medelmycket vitt då? Exteriört har båda fölen blivit lättare än henne i typen, dock blir de nog ganska höga båda två ( stoet är 172), jag har själv inget emot ädla hästar som är runt 170 cm.

Ja hon förvärver sin färg i samtliga avkommor hittils.. hon fick ett stoföl e. Lasandos i förrgår som också har hennes färg.

Hon är e. Ramiro Z - Tolbert - xx

Vi ska åka in och kolla henne på seminstationen sen och om allt ser bra ut betäcks hon med Tornesch en gång till.. ;)

Jag ska se om det går att ordna fram en bild.
Stoet är ombetäckt med Tornesch och fölar i dagarna, jag kanske kan få fram foto på den också ? Nu när Tornesch ska till Bayard blir man nästan sugen att betäcka om en 3:e gång....;)

Fin stam, vi har ett sto i stallet med samma färg, apelkastning och liknande tecken e. Maraton, och jag har sett fler Maraton avkommor som likanar er häst i färg och tecken, det var därför jag frågade.

Liknande trådar

M
Avel Jag funderar på att betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta om någon kanske kunde ge lite tips på några lämpliga hingstar då jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 004
Senast: Monbijou
·
Avel Min tränare ska betäcka två av sina ponnyston med morganhingstar. Vilka morganhingstar vet dock hon inte så jag tänkte fråga er som är...
Svar
4
· Visningar
1 401
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 195
Senast: Behati
·
Avel Ja sitter redan nu och klurar, det är många hingstar som det ska kikas på och mycket att lära sig. Har ju bara tittat på hopphingstar...
2
Svar
27
· Visningar
3 166
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023