V

Vinga

Någon som ska till Torns i helgen,Söndag?
Lätt samt deb ponny och deb häst?

Dotterns ponny ska gå sin första FT där (dock INTE med dottern i sadeln, det pallar inte mitt hjärta än:angel: ) Ponnyn ska få rutin först!

Så ska jag hålla utkik efter någon bukare eller kan jag helt sjunka in i min nervösa/hysteriska värld :D
(Tack o lov för rutinerad ryttare och ryttarföräldrar så jag kan bara se och lära *s*)

Sv: Torn?

Jag är inte så aktiv bukare än men jag ska dit och rida debutant häst! Min tredje nånsin, såå himla roligt!!!

Någon som ska till Torns i helgen,Söndag?
Lätt samt deb ponny och deb häst?

Dotterns ponny ska gå sin första FT där (dock INTE med dottern i sadeln, det pallar inte mitt hjärta än:angel: ) Ponnyn ska få rutin först!

Så ska jag hålla utkik efter någon bukare eller kan jag helt sjunka in i min nervösa/hysteriska värld :D
(Tack o lov för rutinerad ryttare och ryttarföräldrar så jag kan bara se och lära *s*)

Vi ska dit o rida lätt med Grålle pållen kat I - ska kolla efter en rödkindad female som sitter och hyperventilerar i en papperspåse då:devil:

skämt åsido - själv ser jag ut såhär:eek: när jag släppt iväg vår dotter med den erfarne ponnyn.. undrar hur jag kommer må när vi lyckats få denne såld och hon skall upp på stor:p hemske tanke.

see U

Vi ska dit och rida deb häst. Och försöka klara tiden:idea:

Sent start nr så man får ju nästan sovmorgon för en gångs skull:love:

Vi ska dit o rida lätt med Grålle pållen kat I - ska kolla efter en rödkindad female som sitter och hyperventilerar i en papperspåse då:devil:

Då får du nog leta på parkeringen eller inne på en toalett för vete f-n om jag vågar titta:angel:

Men det ska säkert gå bra litar fullt ut på ryttaren och de har tränat bra tillsammans så det känns lite lugnare, men fortfarande hjälp :D

Jag ska rida Lätt Kat I med min ponny :)
Så om du vill kan du hålla utkik efter en ganska maffig isabell m bläs och strumpor! ;)

Idag har vi gjort den absolut sämsta FT rundan i historien. :crazy:

Framridningen till dressyren gick bra, lite tjafs mellan ryttaren/hästen annars ok. Vid inridningen på banan förvandlades hästen till en obalanserad istadig "ridskole"häst så gick stadigt över tygeln. Fick ändå hyfsade poäng och 50 straffp. Ryttaren INTE glad när hon red ut. Framhoppningsbanan var inte okey:mad: Inne på hoppebanan vet i fan vad som hände. 2 pet och ett stopp!!!!! plus 12 tidsfel!!!!!
(många med tidsfel, banbyggaren måste ha mätt fel enl många)

Vi laddar om och hästen känns jättebra inför terräng momentet. När det är 4 min kvar till start enl starttiden som är anslagen vid sekreteriatet och hos ringmastern får vi reda på att dom är 20 min sena:eek::eek: Fler än vi som inte fått reda på detta så det blir lite upprört på framhoppningen ett tag. Tvärstopp och insomning hos både häst och ryttare som totalt tappar fokus på terrängstarten. Väl i väg syns det på lång väg att detta inte kommer att gå bra. Hästen är tittig på ALLA hinder och det blir tillslut lite för många stopp. Denna häst stannar aldrig!!! Hon brukar gå som ett ånglok på terrängen och hoppa allt man styr på.

Många detaljer som gick motvals idag. Vi har lärt oss massor som vi tar med oss till nästa start som blir Gärds i september. Vi hade iallafall tur med vädret:idea:

En trött och skitig Sita som bränt sig i den sista sommarsolen 2008

Jag var där...

OK dressyr, oengagerad tyckte jag, hamnade på 50 straff ocg delad ledning.

Hoppningen, även här oengagerad och det gick knappt att hoppa fram (dålig plats + underlag) Rev 2:an vitt smalt räcke...

Låg 3:a inför terrängen.
Gick superfint fram till hinder nr 12, där var mina krafter slut (kondition = 0) och vi fick ett stopp, inget att bråka om, hästen är orutinerad... nästa hinder, stock med vattenspegel tyckte nog jag var värre än vad hästen tyckte så det blev missförstång och jag hamnade på fötterna bredvid hästen :D

Mycket nöjd med hästens insats, trots allt bara hans 4:e FT start i livet, jag rider dock inte mer FT i år pga andra orsaker, vi hoppas dock vara tillbaka till nästa år!

Trevlig tävling om man bortser från framhoppningen till hoppningen samt strulet med försenad terrängstart som inte framgick någonstans, detta pga prisutdelning i avdelningsridningen som tog låååång tid!
Framförallt FINT väder :)

Tack :D :D :D :D

Dottern tyckte det var superskönt med 50,3 straff i dressyren, 0 fel !!! i banhoppningen och en terrängritt 5 sek under optimaltid, börjar få till det utan klocka:angel:.

Blev lite strul med terrängtiden som blev försenad, blandade hästar o ponnier på framridning (fick vi snabbt stop på vi ponnyföräldrar) men visst, det krävdes rutin för att inte tappa fokus med de där extra 20 min.

Kan ju inträffa när som helst om ngn stackare går omkull osv. så det här var ju en viktig lärdom för de små - att ladda om!

Kul bara med vinnartäcke i stl 135 för en c-ponny ... som vanligt numera när man tillhör kat I. :crazy::crazy:

Ååååhh, duktig Grålle! :love: Han kan använda täcket som sovsäck vettu, gäller bara att vara lite fyndig... :D

men han brukar ju svälla lite över vintern, så det passar säkert i februari... ha ha

Gick väl sådär för mis ska jag säga :p

I dressyren hade vi en rejäl miss med ett avbrott i galoppen, och sedan väldigt motvillig fattning när jag skulle rätta... Plus att han (sin vana trogen :crazy: ) Inte stod med alla 4 benen i marken samtidigt i någon halt... Så dåliga poäng på det + nerdrag på allmäna intrycket. 65%, 52,5 straff o 4e plats(?)
Framhoppningen vart ju som sagt inte den roligaste, men i år tog jag mig iaf i mål inne på banan :p men ett nedslag blev det, ner till 5e plats.

Terrängen gick helt fantastiskt bra :love:, halva banan iaf :p Sedan var där en liten trakhenergrav ivägen. Jag gjorde som jag har lärt mig och tittade inte ner i graven utan över hindret, vilket resulterade i att ponnyn inte uppfattade den framdragna marklinjen förrän han vart ett halvt galoppsprång ifrån, och vi hamnade nere i graven en vända innan jag landade på fötterna framför honom :angel:

Men jag är nöjd med honom ändån, ett svårt hinder som många hade problem med, och fram tills dess gick han som en klocka!

Gick väl sådär för mis ska jag säga :p

Framhoppningen vart ju som sagt inte den roligaste, men i år tog jag mig iaf i mål inne på banan :p men ett nedslag blev det, ner till 5e plats.
---------------------------------------------------------

Näe framhoppningen hade ju en del negativa aspekter.. Ingen i Lätt klass behövde ju iof oroa sig för att närma sig vattenspegeln...:devil: eftersom framridningen kretsade otroligt nära avspärrningarna.

Däremot tyckte jag att banhoppningsbanan höll högre klass i år iaf. och trakhenern... var det inte bara du som hade problem med, Emma hade med svårt att hitta rätt där - tack vare grålle:love::love: hon lyckades få till det, men han var nere med bak i bakkant på den..:eek:
Blir det tågarp för er nu? hörde svagt om ett eventuellt dm på dagstorp... i oktober..

Japp, Tågarp nästa. Kör 3de gången gillt i Lätt klass nu ;)
Tror inte att där borde vara några hinder i Tågarp som ställer till det. Deras trakhener vet jag inte ens om de brukar ha med för ponny, och i vilket fall så är den ganska mycket snällare än den i Torns.. Skulle vara förstahindret som fäller oss i så fall :angel:

Hoppbanan var mycket bättre ja, förra året var den ju trångt som i en sardinburk :crazy: men trots det så ska det helst vara stor gräsbana för att Smokie ska komma till sin rätt.. :p

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 900
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 946
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 301
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vi har kommit så långt att vi ska börja leta ponny till dottern som blir 11 år i år. Det är första ponnyn och vi tänker oss en C ponny...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18