Torktumlare

bollen__

Trådstartare
Försökte läsa på lite om torktumlare då jag vet att det inte finns någon sådan i huset och det känner vi att vi vill ha.
Kondenstumlare eller värmepumpstumlare vad är egentligen skillnaden? Det verkar skilja rätt mycket i pris.
Måste man ha någon släng med värmepumpstumlaren eller fungerar den biten som på en kondenstumlare?
Finns det något märke man ska akta sig för?
Är de billigare modellerna bara skit?

Jag avskyr vår kondenstorktumlare. Det är en Mile, absolut inget skit. Men konceptet är värdelöst. Det jag tvättar inne tar jag ut i verkstaden och kör i vår Wascator-torktumlare där, trots att det är jobbigare och omständigare att släpa tvätt emellan.

I ärlighetens namn tumlar vi inte mycket. Men kuddar t ex vill jag gärna vara säker på blir torra.

Tror vår är en kondenstumlare. En sådan med "låda" där man tömmer vattnet? Tycker den funkar helt utmärkt. Torktumlar i princip allt. Electrolux, ca 5 år gammal.
Endast på sommaren springer vi ner med handdukar och lakan och hänger dem ute, samt att vi hänger upp vissa plagg som inte bör tumlas givetvis.

Klarade mig utan tumlare innan men oj så bekvämt det är nu när man väl har en.

Skillnaden är att kondenstumlaren samlar upp vattnet i en behållare medan den andra varianten blåser ut den fuktiga luften.
För oss funkar det bäst med kondenstumlare eftersom vi inte har något bra ställe att släppa ut luften. Husets förra ägare sabbade husets putsade fasad genom att blåsa ut fuktig luft via det lilla ventilationshålet. :(

Skillnaden är att kondenstumlaren samlar upp vattnet i en behållare medan den andra varianten blåser ut den fuktiga luften.
För oss funkar det bäst med kondenstumlare eftersom vi inte har något bra ställe att släppa ut luften. Husets förra ägare sabbade husets putsade fasad genom att blåsa ut fuktig luft via det lilla ventilationshålet. :(
Ja jag fattade på pappa som att det är en kondenstumlare vi ska ha. Men då verkade den här "nya" varianten också vara en typ av kondenstumlare? Men de var väldigt mycket dyrare men skulle vara energisnålare. Vet inte om man skulle tjäna in den dyrare kostnaden i inköp dock..

Vi har en torktumlare med värmepump och den samlar vattnet i en behållare alt. att man kopplar en slang till handfatet så den tömmer vattnet själv.

• Gilla
Reactions: Sar
Vi har en torktumlare med värmepump och den samlar vattnet i en behållare alt. att man kopplar en slang till handfatet så den tömmer vattnet själv.

Vi med men slangen går till ett avlopp. Mig veterligt är värmepumpstumlare långt mer energisnåla. Mkt nöjd med vår Miele som har en bättre design på filtret än de vi haft tidigare ( whirlpool och Siemens, båda har gått sönder efter 5 år...)

Jag har aldrig haft annat än kondenstumlare. Är mycket nöjd.

Just nu har jag en Indesit. Den är placerad så att jag kan låta vattnet rinna ner i avloppet. Förr har jag alltid haft behållare med vatten eftersom inget avlopp funnits nära.

Vill inte leva utan tumlare. Jag har katter och de hårar under vintersäsongen och håren tumlas bort väldigt effektivt. Vintertid när jag inte kan torka tvätt utomhus tumlar jag all tvätt.

Jag avskyr vår kondenstorktumlare. Det är en Mile, absolut inget skit. Men konceptet är värdelöst. Det jag tvättar inne tar jag ut i verkstaden och kör i vår Wascator-torktumlare där, trots att det är jobbigare och omständigare att släpa tvätt emellan.

I ärlighetens namn tumlar vi inte mycket. Men kuddar t ex vill jag gärna vara säker på blir torra.
Intresserad fråga - vad i konceptet är det som är fel?

Vi har en kondenstumlare som vi knappt har använt. Den är helt värdelös eftersom 1) det blir inte helt torrt och 2) det blir dammigt som attan i badrummet där den står.

Vi har en kondenstumlare som vi knappt har använt. Den är helt värdelös eftersom 1) det blir inte helt torrt och 2) det blir dammigt som attan i badrummet där den står.
Oj! Då är det högintressant att få veta vilket fabrikat.

Damm har jag nämligen aldrig upplevt från mina. De har samlat dammet oerhört effektivt i filtret.
Och ja, torrt blir det definitivt. Även de gånger jag ställer tiden kort för att sakerna ska manglas och behöver lite kvarvarande fukt. Men nog tusan är de kruttorra.....

Oj! Då är det högintressant att få veta vilket fabrikat.

Damm har jag nämligen aldrig upplevt från mina. De har samlat dammet oerhört effektivt i filtret.
Och ja, torrt blir det definitivt. Även de gånger jag ställer tiden kort för att sakerna ska manglas och behöver lite kvarvarande fukt. Men nog tusan är de kruttorra.....

Jag undrar om det beror på märket eller fabrikatet, jag får exakt torrhetsgrad efter vad jag ställt in.

Har "alltid" haft kondenstumlare. Jag är mycket nöjd med dem, särskilt den senaste av märket Bosch. Den förra (Whirlpool) var ok men höll inte så länge och fick bytas ut.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 351
Senast: hollypolly
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
392
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat