Torka rent ögonen på ettåringen

Mirre

Trådstartare
Rasmus är förkyld och får klet i ögonen, mycket pga av att han gnuggar näsa och ögon hela tiden. Det är inte det lättaste att få bort kletet, han tycker det är obehagligt såklart och blundar, vänder bort huvudet osv.
Tips? Vill inte att han ska gå ögoninflammation eller att ögonen ska klibba igen.

Sv: Torka rent ögonen på ettåringen

Mycket koksaltlösning på en ren kompress och så ta ett tag i taget.

Det enklaste är att ta en bomullspad, blöta den i ljummet vatten, krama ur så att den inte rinner men ändå är blöt och torka lite snabbt. Bomullen är ju mjuk och även om barnen inte gillar det så brukar det inte vara så farligt.

Du har fått bra råd, tänk på att du ska torka ögonen "utifrån och in", dvs börja torka vid den yttre ögonvrån och torka in mot näsan. Detta för att det är det hållet ögat själv drar klet åt genom blinkningar. :)

Lycka till, hoppas det går över snart.

Använd en isoton lösning (tex färdiga ögonvattenpipetter) så svider det inte. Jag har tagit det på en bommullspad och sen tvättat försiktigt. Det är det som funkat bäst. Några gånger har jag fått spruta lite på ögonlocket med för att luckra lite.
Alternativt hoppa i badet och hoppas på att ungen skvätter runt lite så sköljer det ögonen med;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 196
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 334
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 10 middagar
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat