Torka efter dusch sommartid?

Sv: Torka efter dusch sommartid?

om det är varmt så handuks torkar jag henne sen får hon torka fördigt i solen .

är de tkyligt ute och man har tvättat henen för en tävling eller nt brukar jag torka henne noga sen slänga på ett fleece/svett täcke med hals tills hon torkar.

om det är kallt så brukar jag inte tvätta . men om det skulle hända skulle jag torka noganoga Sen kasta på massa goa täcken så hon itne blir kall :banana:

Slänger ut den i hagen direkt, skrapar oftast inte ens vattnet. Är det likt de vanliga svenska somrarna lite kyligt (eller om vi ska tävla dagen därpå och jag inte orkar borsta/tvätta skitig häst nästa morgon igen) blir det ett tunt täcke på.

håller emd. förutom att jag handusktorkar fööörst :)

Jag föredrar att binda upp hästen i solen tills den torkat efter bad om somrarna. Dels torkar den fortare, och dels hinner den inte rulla sig innan den har torkat (och därför inte gnugga in allt för mycket skit i pälsen).
Kyligare dagar kan ett fleecetäcke vara bra att ha till hands till hästen torkat, även fast det tar längre tid än utan täcke.

Mycket intressant! Ultrakänslig. Är det accepterat hos alla här? Att det faktiskt är så att vissa hästar inte klarar sommarregen ens? Jag har en sådan häst och det är alltid en en massa tjat från (i mina ögon;) okunniga människor.
Har även fått komentaren att jag spolade av min häst och sedan släppte ut i hagen. För att ge lite bakgrund så var det en av de supersköna dagar som vi hade här nyss och hästen spolades av med ljummet vatten. Spolades av menar jag att jag inte gnuggade med svamp eller blötte ner henne "in till köttet" så att säga. För mig är det självklart att det är skönt för henne att gå ut i solen och inte vara så varm längre. Jag fick då reda på att det var som att beställa korsförlamning på posten. Min häst har tyvärr haft just korsförlamning pga att jag red för hårt när hon var sjuk. Jag visste inte att hon var sjuk för hon visade inget. Så att ingen tror att jag red henne med flit:o trots att hon var sjuk...

Är jag ensam om det här då?! :

Mina förra hästar - ett halvblod o en travare (ej "klemade" med från starten) - det regnade o blåste snålt som attan. Var stod hästarna? Jo, MITT ute på åkern. INTE i lädungarna. Visst, var det snöglopp eller regn vid fryspunkten så var dom lite uggna... Men vad gällde dom två så fanns det ingen anledning att sätta upp regnskydd i alla fall.

(Lånar numera en äldre ponny som huttrar för minsta lilla, men han får så klart ha täcke när han behöver. Unghästen tänker jag inte täcka i onödan)

Är det varmt släpper jag ut dom ihagen så dom får rulla sig och självtorka, är det kallt så får dom ha på sig svettäcket i 45-60 minuter i hagen. Brukar dock försöka att undvika att duscha dom om det är kallt.

Har även fått komentaren att jag spolade av min häst och sedan släppte ut i hagen. För att ge lite bakgrund så var det en av de supersköna dagar som vi hade här nyss och hästen spolades av med ljummet vatten. Spolades av menar jag att jag inte gnuggade med svamp eller blötte ner henne "in till köttet" så att säga. För mig är det självklart att det är skönt för henne att gå ut i solen och inte vara så varm längre. Jag fick då reda på att det var som att beställa korsförlamning på posten.

Skitsnack.
såvida du inte intesivspolar av med kallvatten rakt på kors och länd.

I övrigt gör jag som PrinceFair redan svarat.

De täckas när det regnar/risk för regn. Just för att de annars reagerar i ryggen/fryser.

Mycket enkelt faktiskt.

Sommarregn klarar 2 av 3, den tredje täckas.

Ihållande ösregn med vind klarar ingen av dem, då får de gå in om de fryser (= står hopkurade och skakar) och inte maten hjälper (fri tillgång). Det händer dock inte så många ggr per år, men faktiskt häromveckan hittade jag två täckade vuxna som frös häcken av sig, och en otäckad åring som skakade så han höll på att tippa ikull. Då fick de gå in. Annars så täckas de två vuxna vid regn/regnrisk tills det är ordentlig sommarvärme, då täckad bara den extremkänsliga.
Då är min pålle också, bara för en vecka sedan hittade jag honom skakandes i hagen, MED täcke på!
Så jag låter hellre han komma in, än fortsätta vara ute och frysa.

När jag badar på sommaren så brukar han få gå ut direkt om det inte blåser. Annars får han stå inne en stund och käka lite mat så brukar han torka fort.
Måste bada honom snart, får se hur jag ska göra. Bor ju inte hemma med honom längre..

jag drar lite med svettskrapan först sen så leder ja han lite ute. Om det är lite kallare så sätter ja på ett tunt täcke o ställer in tills han är torr :)

Dushar nästan alltid pållan efter ridning på sommaren om det är soligt och varmt. Lägger aldrig på svettäcke, efter dusch tar jag bara bort vattnet med svettskrapan och sen släpper ut. Så skönt att rulla sig :love: :banana:

Hur gör ni med torkning av hästen efter en dusch på sommaren? Vill ni att den torkar inne innan den går ut igen, eller släpper ni ut direkt?
Svettäcke eller ej?

skrapar bort det värsta vattnet, leder hästen sen med svetttäcke tills den bara är lite fuktig, sen tar jag av täcket och leder en stund till.
sen brukar jag göra iordnin för ridtur, alltid när jag duschar på sommaren gör jag för att hsten är så dammig, skitig och det blir inte bättre av att rykta. så alltså gör jag det innan ridning.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
780
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka